Nedstat

mobiele sites en applicaties

STIR en Nedstat starten metingen mobiele sites en applicaties

Amsterdam, 7 december 2009 - Onder de naam "STIR Lab Mobiel" gaan STIR en Nedstat begin 2010 mobiel internet meten. Het doel van deze samenwerking is om overzichtcijfers te rapporteren van de Nederlandse markt van mobiele sites en -applicaties.

STIR Lab Mobiel kent twee fasen:

- Fase 1: gestandaardiseerd meten van mobiele sites en applicaties.
- Fase 2: meten van bereik van mobiele sites en applicaties.

In fase 1 wordt aan de hand van pixel metingen geregistreerd hoe vaak een pagina van een mobiele site of applicatie door een mobiele gebruiker wordt opgevraagd. Dit is vergelijkbaar met de pageview meting die door STIR wordt gebruikt in het Webmeter onderzoek. Website eigenaren dienen een meetcode specifiek ontwikkeld voor mobiele sites of applicaties op hun pagina's te plaatsen. De maandrapportages bevatten cijfers over: pageviews, bezoeken, bezoekers, unieke bezoekers, providers, devices, herkomst en channels.

In fase 2 is het de bedoeling om profielen te koppelen aan de metingen, zodat bereikcijfers binnen doelgroepen kunnen worden gerapporteerd. Mogelijk kunnen panelleden van de STIR Webmeter ook vanaf hun mobiele apparaat deelnemen aan het bereiksonderzoek. Of dit haalbaar is en welke andere mogelijkheden er zijn om profielen van mobiel internetgebruikers te verzamelen, zal in de komende tijd onderzocht worden.

Bij STIR Lab Mobiel zijn naast STIR en Nedstat, ook het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) en Open Mobiel Internet (OMI) nauw betrokken.

STIR Lab Mobiel wordt begeleid door een Task Force die bestaat uit zeven personen: - Frans Kok, JIC STIR

- Diederik Stijnen, AdLINK Media / lid van IAB Mobile
- Menno Biesiot, ilse media (vanaf 1 januari 2010 Sanoma Digital) / lid van IAB Mobile

- Rolf Meester, Futureways / consultant OMI
- Arno Buskop, Zenith Optimedia (TC-lid van JIC STIR)
- Marije Andela, NPO, Kijk en Luisteronderzoek (TC-lid van JIC STIR)
- Peter Wiegman, VINEX
marin