Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg Belgie
basis van arbeid â Draagwijdte van artikel 6 van het model van
arbeidsovereenkomst
Regularisatie verblijf op basis van arbeid â Draagwijdte van artikel 6 van
het model van arbeidsovereenkomst
Inleiding
Op 18 juli 2009 heeft de federale Regering een overeenkomst bereikt
aangaande het regulariseren van het verblijf van sommige categorieën
van vreemdelingen. Deze afspraken werden vastgelegd in een
âinstructienotaâ op 19 juli 2009.
Binnen het kader van deze instructie is één van de mogelijke pistes
om de verblijfssituatie te regulariseren, de regularisatie via arbeid
(punt 2.8. B van de Instructie).
De afspraken van punt 2.8 B van de instructienota werden in uitvoering
gebracht door het koninklijk besluit van 7 oktober 2009 (B.S.
14/10/2009) dat de procedure regelt die de werkgever moet volgen om
een arbeidsvergunning te bekomen van de bevoegde Gewestinstelling
indien hij een dergelijke kandidaat-geregulariseerde wil
tewerkstellen. Dit koninklijk besluit regelt dus geenszins de
relatie tussen de kandidaat-geregulariseerde en de Dienst voor
Vreemdelingenzaken.
Dit besluit van 7 oktober 2009 verplicht voor de indiening van de
aanvragen om arbeidsvergunning de werkgever de modelovereenkomst te
gebruiken die als bijlage bij dat besluit gepubliceerd werd in het
Staatsblad.
In deze modelovereenkomst luidt het artikel 6 als volgt:
âArtikel 6. In geval van ziekte verbindt de werkgever er zich toe
medische en apothekershulp, alsook, desgevallend, de opname in een
ziekenhuis te garanderen.
Als de ziekte langer dan één maand duurt, zijn de in het vorige lid
bepaalde verstrekkingen echter alleen verschuldigd als de werknemer
echt tewerkgesteld is geweest.
De voorgaande bepalingen gelden slechts totdat de werknemer op de
prestaties van de ziekte- en invaliditeitsverzekering gerechtigd is en
op voorwaarde dat hij in België verblijft.â
Het lijkt nodig de draagwijdte van dit artikel 6 te verduidelijken.
Basisregel: vrijstelling van wachttijd
We wensen er de aandacht op te vestigen dat dit artikel 6 in principe
geen enkel gevolg heeft voor de kandidaat-werkgever van de
kandidaat-geregulariseerde:
* tussen het moment van ondertekening van de overeenkomst en het
moment waarop de uitvoering van de overeenkomst zal starten is de
werkgever nog niet gebonden. De overeenkomst gaat immers pas in
(overeenkomstig artikel 1 van dit verplicht model) âvanaf de
beslissing tot machtiging tot verblijf en de toekenning van de
arbeidskaart B en op voorwaarde dat die datum van inwerkingtreding
zich niet op een later moment situeert danâ de datum die de
werkgever invulde als de uiterste dag van begin van uitvoering van
de overeenkomst;
* en, éénmaal de uitvoering van de arbeidsovereenkomst begonnen
is, komt de geregulariseerde vanaf de eerste dag van
tewerkstelling en zonder wachttijd in aanmerking voor tussenkomst
in de ziektekosten, aangezien het om zijn eerste onderwerping
gaat. Het volstaat dat de geregulariseerde zich inschrijft bij
een mutualiteit en daarbij het bewijs levert van de tewerkstelling
als loontrekkende, waardoor hij als rechthebbende zal beschouwd
worden voor de tussenkomst in de ziektekosten.
In dat geval heeft deze inschrijving zelfs terugwerkende kracht tot de
eerste dag van het kwartaal waarin hij zijn inschrijving bij de
mutualiteit vroeg.
Dit artikel 6 is dus in praktijk in die situatie dode letter.
Uitzondering: de herinschrijving bij de mutualiteit
Hetgeen hiervoor werd toegelicht geldt enkel wanneer het gaat om een
eerste inschrijving als rechthebbende in het kader van de verplichte
ziekteverzekering. Dit geldt niet wanneer er sprake is van een
herinschrijving van iemand die vroeger reeds de hoedanigheid van
rechthebbende op de ziektekosten had verworven (bvb. op basis van een
tewerkstelling).Â
Er is echter slechts sprake van herinschrijving indien de persoon nu
opnieuw titularis wordt en voor zover zijn vorige inschrijving zijn
geldigheid verloor na twee opeenvolgende kalenderjaren zonder enig
recht op ziektekosten.
* Heel uitzonderlijk kan het dus gebeuren een kandidaat
geregulariseerde zich moet herinschrijven bij een mutualiteit:
de kandidaat geregulariseerde is vroeger reeds ingeschreven
geweest bij een mutualiteit als titularis (hij heeft bijvoorbeeld
op zeker ogenblik in het verleden een voorlopige verblijfstitel
bekomen die hem toeliet om te werken, en hij heeft ook effectief
gewerkt);
* en er is geen enkele dag van recht op ziektekosten geweest (noch
als titularis, noch als persoon ten laste):
+ in 2007 en 2008 indien de tewerkstelling waarvoor de
werkgever nu de modelovereenkomst gebruikt ingaat in 2009;
+ in 2008 en 2009 indien de tewerkstelling waarvoor de
werkgever nu de modelovereenkomst gebruikt ingaat in 2010.
Gaat het om een geval van herinschrijving in de zin van de vorige
alinea, dan geldt een wachttijd van 6 maanden vooraleer vanuit de
ziektekostenverzekering wordt tussengekomen indien de vorige
inschrijving zijn geldigheid verloor als gevolg van het niet
respecteren van de verplichte bijdragebetaling (bijvoorbeeld indien de
kandidaat geregulariseerde werkte zonder dat de verplichte bijdragen
werden betaald). Anderzijds is er geen wachttijd van 6 maanden
indien het verlies van de geldigheid van de vorige inschrijving niet
te wijten is aan het niet respecteren van de verplichte
bijdragebetaling (bijvoorbeeld een verlies van inschrijving wegens een
langere periode van verblijf in het buitenland).
De toepassing van een wachttijd van zes maanden in het kader van de
regularisatieprocedure zal dus echt een uitzondering vormen.
Opmerking
Sommige werkgevers schrikken er voor terug om een overeenkomst af te
sluiten met een kandidaat geregulariseerde omdat ze vrezen dat dit zou
leiden tot een onderzoek door de bevoegde inspectiediensten om na te
gaan of die kandidaat geregulariseerde in het verleden niet reeds (op
een illegale manier) werkte. Aan de inspectiediensten van de
federale overheid zal in elk geval geen opdracht gegeven worden om
dergelijke onderzoeken te starten.
Anderzijds is het natuurlijk evident dat wel de ernst van de
afgesloten arbeidsovereenkomst wordt nagegaan, wat o.a. inhoudt dat
nagegaan wordt of de werkgever als werkgever gekend is bij de
kruispuntbank voor ondernemingen en bij de Rijksdienst voor sociale
zekerheid. Een dergelijk onderzoek zal systematisch gevoerd worden
door de bevoegde dienst van de Gewesten bij elke aanvraag tot het
bekomen van een arbeidsvergunning voor een kandidaat geregulariseerde.
Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg -