Start provinciebrede campagne `Doe meer met afval'
Op maandag 7 december 2009 starten alle Utrechtse gemeenten de
E campagne `Doe meer met afval'. Via deze gezamenlijke campagne willen zij
hun inwoners stimuleren tot een nog betere afvalscheiding. De campagne
benadrukt dat afval eigenlijk geen afval is, maar juist grondstof voor nieuwe
R producten. Het niet scheiden van je afval is pure verspilling. Bovendien is
de verwerking ervan duurder en slechter voor het milieu.
S
Er ontstaat steeds meer huishoudelijk afval. Het inzamelen en verwerken ervan
kost veel geld en belast het milieu. Bovendien blijkt uit de jaarlijkse
sorteerproeven van de gemeenten dat ongeveer 50% van het restafval nog
B bestaat uit afval dat prima kan worden hergebruikt. Afval scheiden én voorkomen
spaart dus zowel geld als het milieu. Bovendien levert het grondstoffen op voor
nieuwe producten.
E Over de campagne
Dit is voor de Utrechtse gemeenten een belangrijke reden om het scheiden van
het huishoudelijk afval extra te stimuleren via de campagne `Doe meer met afval'.
Deze campagne benadrukt dat gescheiden afval eigenlijk geen afval is, maar
R juist een grondstof voor nieuwe producten. De campagne laat van verschillende
afvalstromen zien hoe het verwerkt wordt tot nieuwe producten. Zo wordt glas
weer glas, papier weer papier en plastic wordt verwerkt tot een fleecetrui, een
dvd-hoesje of een autodashboard. Van al het apart ingezamelde groente-, fruit-
I en tuinafval in de Utrechtse gemeenten wordt niet alleen compost gemaakt, maar
zelfs groene stroom.
Lachende minicontainer
C Op 7 december 2009 verschijnen de eerste posters over glas in het straatbeeld.
De komende 2 jaar volgen andere afvalstromen. Via krantenartikelen, posters,
borden en stickers op de vuilnisauto's en glasinzamelcontainers, huis-aan-
huisverspreide nieuwsbrieven, gemeentepagina's en gemeentelijke websites
H wordt uw aandacht gevraagd voor het scheiden van afval en voorkomen ervan.
Een lachende minicontainer is als steeds terugkerend beeldmerk de verbindende
factor van de campagne. Dit beeldmerk staat symbool voor afval scheiden en
gaat steeds vergezeld van de campagneslogan: "Doe meer met afval".
T
Postbus 50
3410 CB LOPIK
Raadhuisplein 1
Tel : (0348) 55 99 55
Fax: (0348) 55 15 88
E-mail:
gemeente@lopik.nl
HV
Interactief
U kunt tijdens de campagne ook zelf interactief met afval scheiden aan de slag.
Op de website: www.doemeermetafval.nl kunt u binnenkort meedoen met een
online foto- en filmwedstrijd. Met een afvalroadshow komt de campagne naar u
en de scholen toe. In deze roadshow willen de gemeenten u het belang van afval
scheiden beeldend uitleggen. Ook kunnen u en de kinderen hiermee actief aan
de gang. En onder het mom `jong geleerd, oud gedaan' zetten de gemeenten
een uitgebreid lesprogramma in voor basisscholen en de eerste klassen van het
voortgezet onderwijs. Verder zullen diverse gemeenten hun inwoners via een
wedstrijd uitdagen tot een zo goed mogelijke gescheiden afvalinzameling.
Wilt u meer weten over afval of deze campagne? Kijk dan op
www.doemeermetafval.nl.
Lopik, 30 november 2009.