Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Datum 3 december 2009
Betreft Vragen van de leden Besselink en Heijnen (PVDA)
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de
Kamerleden Besselink en Heijnen (PVDA) van uw Kamer inzake het
verbod door het Haagse gemeentebestuur voor het christelijk gymnasium
Sorghvliet om een deel van de plaatsen te reserveren voor allochtone
leerlingen.
De vragen werden mij toegezonden bij uw bovenaangehaalde brief met
kenmerk 2009Z20897.
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart
a
na 1 van 3
Pagi
Antwoorden op de schriftelijke vragen van de Kamerleden Besselink en Datum
Heijnen van de Tweede Kamer der Staten-Generaal aan
de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (ingezonden
d.d. 9 november 2009 kenmerk 2009Z20897). VO/BVB/168488
Vraag
1. Moet het Christelijk Gymnasium Sorghvliet van het Haagse
gemeentebestuur stoppen met zijn voorrangsregeling voor
allochtone leerlingen1?
Antwoord
Het Haags college heeft bedenkingen bij de voorrangsregels die het
Sorghvliet Gymnasium hanteert bij het aannemen van nieuwe leerlingen.
Wethouder Dekker heeft deze bedenkingen kenbaar gemaakt aan de
school. De gemeente wil de school ondersteunen bij het bereiken van een
meer gemengde schoolpopulatie en stelt hierbij als voorwaarde dat de
school stopt met verschillende voorrangsregels2. Het Sorghvliet
Gymnasium heeft besloten het huidige toelatingsbeleid vooralsnog te
handhaven.
Vraag
2. Zou juist een school als Sorghvliet, die vrijwel uitsluitend witte
leerlingen telt, met deze voorrangsregeling niet moeten vallen
onder het maatwerk dat het kabinet bepleitte in zijn reactie op het
WRR-advies Vertrouwen in de school3?
Antwoord
Zoals aangegeven in de reactie op `Vertrouwen in de school' is het
kabinet voorstander van gedragen initiatieven van ouders, schoolbesturen
en gemeenten om tot meer gemengde scholen te komen. Een
voorrangsregeling zoals gehanteerd door het Sorghvliet Gymnasium is
één van de manieren waarop dit doel kan worden nagestreefd.
Vraag
3. Waaraan ontleent het Haagse gemeentebestuur de bevoegdheid
om zo'n regeling te verbieden?
Antwoord
Het aangehaalde artikel in de Telegraaf spreekt van een verbod. Van een
verbod is echter, zoals aangegeven in het antwoord op vraag 1, geen
1 De Telegraaf, 3 november 2009: "Sorghvliet moet voorrang stoppen"
2 Bron: beantwoording schriftelijke vragen van het raadslid A. Khoulani door het college van
B&W van Den Haag, 27 okt. 2009, http://zbs.denhaag.nl/risdoc/2009/RIS167162.PDF
3 Kamerstuk 29 544, nr. 190
Pagina 2 van 3
sprake. Het bevoegd gezag van een school kan zelf, binnen de wettelijke Datum
kaders, het toelatingsbeleid vaststellen.
Dat de gemeente het Sorghvliet Gymnasium wil ondersteunen bij het
Onze referentie
bereiken van een meer gemengde schoolpopulatie vind ik positief. Het VO/BVB/168488
past binnen de wettelijke verplichting voor gemeenten en scholen om,
bijvoorbeeld via de Lokale Educatieve Agenda, te overleggen over het
bevorderen van integratie. Het is belangrijk dat er hierbij duidelijkheid is
over de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van zowel scholen als
van gemeenten.
Vraag
4. Welke consequenties voor het kabinetsbeleid inzake het tegengaan
van segregatie in het onderwijs verbindt u aan deze ontwikkeling?
Antwoord
Er is geen blauwdruk voor de manier waarop integratie in het onderwijs
wordt bevorderd en segregatie wordt tegengegaan. Scholen geven
hieraan, in overleg met hun omgeving, invulling. Het streven van het
Sorghvliet Gymnasium om meer leerlingen van allochtone herkomst aan
te trekken is hiervan een voorbeeld. Het is belangrijk dat scholen en
gemeenten, elk vanuit hun eigen verantwoordelijkheid, elkaar in dit
streven weten te vinden.
Pagina 3 van 3