Stadsdeel Amsterdam Centrum
Leidseplein in 2015 autovrij
4 december 2009
Door een grondige herinrichting wordt het Leidseplein in 2015
grotendeels autovrij. Het college van B&W en stadsdeel Centrum hebben
ingestemd met de Nota van Uitgangspunten Openbare Ruimte Leidsebuurt.
De voetganger staat hierin centraal. Met de herinrichting wordt de
huidige taxistandplaats op het Leidseplein verplaatst naar het
Leidsebosje-oost. Ook verhuist de huidige tramhalte (lijnen 1, 2 en 5)
naar de Leidsebrug en wordt onder het Kleine-Gartmanplantsoen een
fietsenstalling gebouwd met ruimte voor 2700 fietsen.
De Leidsebuurt is een van de parels van de binnenstad. Door de vele
bezoekers aan culturele instellingen, de drukte van tram- en
busreizigers, toeristen, dagjesmensen en uitgaanspubliek vormt het
vrijwel dag en nacht een van de meest levendige plekken in de stad.
Maar de Leidsebuurt, en vooral het gebied rond het Leidseplein,
functioneert niet optimaal. Het plein wordt gebruikt door voetgangers,
fietsers, autos, taxis en openbaar vervoer. Vooral de voetganger heeft
er onvoldoende ruimte.
Voetgangers
De herinrichting van de Leidsebuurt wordt zoveel mogelijk een
voetgangersgebied waarbij het Leidseplein, het
Kleine-Gartmanplantsoen, een deel van de Marnixstraat en de Leidsebrug
geheel autovrij worden ingericht. De huidige tramhalte, midden op het
Leidseplein, wordt verplaatst naar de Leidsebrug (Hotel American).
Wethouder Gerson (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur): In de loop der
jaren is het Leidseplein een druk vervoersknooppunt geworden waarbij
de voetganger steeds meer in het gedrang raakt. Met de uitgangspunten
die we nu hebben vastgesteld, krijgt het plein weer de allure die het
verdient.
Stadsdeelbestuurder Erik Koldenhof, portefeuillehouder Openbare Ruimte
stadsdeel Centrum: "De Leidsebuurt staat bekend als een gemengde
buurt. Uitgaan, wonen, werken: het kan er allemaal. Op dit moment is
het Leidseplein rommelig en onaantrekkelijk met de stapels fietsen en
het verkeer dat elkaar kruist. Het is onze opgave voor de stad om de
Leidsebuurt, waaronder het Leidseplein, een mooie inrichting te geven.
Een open en aantrekkelijk ingericht Leidseplein, met onder meer bomen,
zitgelegenheden, ondergrondse fietsvoorzieningen en het openbaar
vervoer aan de randen. Een plein waar het aantrekkelijk is om naar toe
te gaan en te verblijven. Met de vaststelling van de Nota van
Uitgangspunten wordt de weg vrijgemaakt om deze opgave samen met de
centrale stad verder uit te gaan werken."
Nieuwe locatie taxistandplaats Leidseplein
Om de voetganger op het Leidseplein vrij spel te geven moet de huidige
taxistandplaats worden verplaatst. Door onderzoek naar verschillende
locaties voor een taxistandplaats hebben de centrale stad en stadsdeel
Centrum, in overleg met de stadsdelen Oud-Zuid en Oud-West, een
principekeuze gemaakt voor een toekomstige standplaats in het
Leidsebosje-oost. De tramrails bij het Leidsebosje-oost worden verlegd
om het halteren van tramlijn 1, 2 en 5 op de Leidsebrug mogelijk te
maken. Bijkomend voordeel van deze verlegging is dat de extra ruimte
die met de verlegging ontstaat kan dienen als nieuwe taxistandplaats.
Voordelen van deze nieuwe standplaats zijn de directe aansluiting op
het Hoofdnet Auto, de verkeersveiligheid en het niet verstoren van het
openbaar vervoer.
Het Leidsebosje-oost valt onder stadsdeel Oud-West. Via een
inspraakprocedure zal het stadsdeel haar bewoners raadplegen over de
keuze voor de nieuwe taxistandplaats.
Taxibuffer
De beoogde nieuwe standplaats biedt ruimte voor veertien taxis. Bij
drukke momenten is dit aantal standplaatsen onvoldoende. Daarom wordt
aanvullend onderzoek gedaan naar een locatie voor een taxibuffer waar
wachtende taxis verzamelen voordat ze de standplaats op mogen rijden.
Fietsenstalling
De stalling komt onder het Kleine-Gartmanplantsoen en krijgt een
capaciteit van 2700 plekken. De stalling krijgt verschillende in- en
uitgangen om het gebruiksgemak zo groot mogelijk te maken.
Begin volgend jaar beslist de stadsdeelraad over de Nota van
Uitgangspunten en op 18 februari de gemeenteraad. Daarna wordt
begonnen met het maken van een voorlopig ontwerp.
Meer informatie
Plannen voor de Leidsebuurt