2008Z03278/2080901240
Datum 4 december 2009
Onderwerp Kamervragen Staphorst -
Geachte voorzitter,
Op 26 september 2008 hebben de leden Koopmans en Van Hijum mij schriftelijk
vragen gesteld over het afsluiten van de oprit Staphorst-Noord. Op 14 oktober
2008 heb ik u medegedeeld dat ik over het zelfde onderwerp een brief had
ontvangen van de gemeente Staphorst en dat ik mijn reactie op die brief graag
mee zou nemen in de beantwoording van de Kamervragen. Ook heb ik u toen
meegedeeld dat de beantwoording van de Kamervragen daarom niet binnen de
gestelde termijn mogelijk was. Vervolgens is mij tijdens het Algemeen Overleg
MIRT op 15 december 2008 door de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat
gevraagd naar de stand van zaken rond de oprit Staphorst-Noord. Bij die
gelegenheid heb ik een mondelinge toelichting gegeven. In deze brief wil ik
hetgeen ik toen gezegd heb herhalen als reactie op de schriftelijke vragen van de
leden Koopmans en Van Hijum en de huidige stand van zaken weergeven.
1. Bent u op de hoogte van het standpunt van de gemeenteraad van Staphorst
(d.d. 24 september 2008) dat naast de nieuwe aansluiting op de A28 nabij
de Krodhoeksweg, ook de bestaande oprit Staphorst-Noord nog minimaal vijf
jaar in gebruik dient te worden gehouden?
1. Ja, ik ben op de hoogte van het raadsbesluit van 24 september 2008. Dit
besluit is genomen naar aanleiding van het collegevoorstel om een keuze te
maken voor een gewijzigde aansluiting van Staphorst op de A28
overeenkomstig de zogenoemde combivariant (zie mijn antwoord op vragen
2 en 3).
2. Deelt u de zorg van de raad dat het afsluiten van de oprit leidt tot een zware
belasting van het lokale wegennet tussen Meppel en Staphorst?
2. Nee, die zorg deel ik niet. Het college had de raad namelijk een plan
voorgelegd waarin de bestaande aansluiting wordt opgeheven en vervangen
door een nieuwe aansluiting bij de Krodhoeksweg en tegelijkertijd
maatregelen worden genomen om te komen tot een goede verdeling van het
verkeer over de lokale wegen. Het college had deze zogenaamde
`combivariant' ontwikkeld in overleg met Rijkswaterstaat. Ik ben van mening
dat het maatregelenpakket van dat plan een te zware belasting van het
a
agina 1 van 2
P
lokale wegennet voorkomt. Tijdens het AO MIRT van 15 december 2008 heb Datum
ik dan ook de bereidheid uitgesproken om mogelijk te maken dat mijn
bijdrage van 5 mln aan de nieuwe aansluiting op de A28 deels ingezet Ons kenmerk
wordt voor de op het lokale wegennet gerichte verkeersmaatregelen van de RWS/SDG/NW09/1469/84339
combivariant.
3. Kunt u ingaan op het standpunt van de raad, en bent u bereid om in te gaan
op de suggestie om na vijf jaar met Rijkswaterstaat te evalueren in hoeverre
de extra oprit een nadelig effect heeft op de verkeersdoorstroming en om die
reden alsnog moet verdwijnen?
3. Het standpunt van de raad kwam voort uit de vrees dat het pakket
verkeersmaatregelen van de combivariant niet zou kunnen voorkomen dat
het lokale wegennet te zwaar zou worden belast. Zoals ik reeds in mijn
antwoord op vraag 2 heb aangegeven, deel ik die vrees niet.
Het openhouden van de bestaande oprit Staphorst-Noord naast de nieuwe
aansluiting op de A28 is mijns inziens niet alleen onnodig maar ook
ongewenst. Zoals ik reeds in het AO Mirt van 15 december 2008 heb
aangegeven, zou dit tot gevolg hebben dat er twee opritten op slechts 1.200
meter afstand van elkaar komen te liggen. En dat trekt een wissel op de
doorstroming en verkeersveiligheid van de A28.
Gegeven mijn standpunt en gegeven de onzekere financieel-economische
situatie is de gemeenteraad van Staphorst op 24 februari 2009 op voorstel
van het college teruggekomen op haar eerdere besluit. Op voorstel van het
college heeft de raad toen uitgesproken dat de combivariant een duurzame
oplossing is voor de verkeerskundige problemen in Staphorst op middellange
termijn. De raad is echter ook van mening dat het nu niet verantwoord is te
besluiten over de voorbereiding en/of de uitvoering van deze variant. Met
andere woorden: bestaande situatie blijft gehandhaafd. Sluiting van de
huidige aansluiting Staphorst-Noord op de A28 is daarmee de komende jaren
niet meer aan de orde.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat