Bol.com verkoopt drie cadeaus per seconde
04/12/2009 11:12
Creative Venue BV
Sinterklaasverkopen van mediawinkel schieten door verwachte '500.000' grens
Nieuwegein - De resultaten van internetwinkel bol.com blijven groeien ondanks de economische crisis. Dit is vooral te danken aan de groeiende populariteit van online winkelen in ons land. Nu internet in vrijwel ieder Nederlands gezin is doorgedrongen en de voordelen van online inkopen steeds evidenter worden, weten internetwinkels als bol.com hun voorsprong op de traditionele middenstand verder uit te bouwen. Zo is van de dalende omzettrend in elektronica (landelijk - 11%; bron CBS) bij bol.com niets te merken: afgelopen jaar werd er bij de mediawinkel 22% meer aan elektronica-artikelen besteed. Vooral rond de feestdagen kent de mediawinkel hoogtijdagen: in de week voor Sinterklaas verkocht bol.com 535.000 producten, 7% meer dan het verwachte aantal voor dit jaar.
Uit het eerder gepubliceerde onderzoek door het CBS blijkt dat inmiddels driekwart van de 11,8 miljoen internetgebruikers wel eens artikelen via internet te kopen; ruim tweederde van deze populatie doet dat zelfs frequent. In 2002 behoorden nog maar twee van de tien internetgebruikers tot de frequente online shoppers. Volgens het CBS zijn met name het gemak en de flexibiliteit voor de consument de voornaamste oorzaken van de flinke groei van het kopen via internet in de afgelopen jaren.
Eigen onderzoek onder klanten van bol.com bevestigt dat beeld, aldus Michel Schaeffer, marketing directeur bij de mediawinkel. "Men waardeert het gemak, het feit dat men niet langer gebonden is aan vaste openingstijden en het feit dat men niet in een lange rij voor de kassa hoeft te gaan staan", aldus Schaeffer, "Daarnaast merken we dat het feit dat we binnen een dag kunnen leveren ons een sterke positie geeft ten opzichte van de traditionele winkels. En omdat we ruim 2 miljoen artikelen uit voorraad leveren, ook tijdens de feestdagen."
Op 30 november vlogen er drie cadeaus per seconde over de online toonbank van de mediawinkel. "Wij zeggen altijd dat we blij zijn geen traditionele winkel te zijn. Vertalen we onze verkopen namelijk naar deze winkelformule, dan hadden we voor Sinterklaas de gehele dag minimaal 140 kassa's continue open moeten hebben. Onbegonnen werk," aldus Schaeffer.