Onderzoek Multiscope: Top 20 sites van 2009


'S-HERTOGENBOSCH, 20091203 -- Voor het tiende achtereenvolgende jaar heeft online onderzoeksbureau Multiscope haar ranglijst opgesteld van de best bezochte Nederlandse sites. De nummer 1 positie is onveranderd voor Google.nl, de nummer 2 positie voor Youtube.com en Hyves.nl blijft steken op de derde positie.

De toppers
Google.nl bereikt met haar diensten 97% van alle Nederlandse internetgebruikers. Youtube.com, ook eigendom van Google, stijgt van 16 naar 2. Hyves.nl blijft steken op de laatste plaats van het erepodium maar weet wel een groei in bereik (+8%) te realiseren. Alle sites in de top 20 groeiden dit jaar, de enige uitzondering hierop is Startpagina.nl. De groten worden groter en sterke merken zoals Wehkamp.nl, Neck.nl, Kpn.com en Vodafone.nl handhaven of veroveren hun positie binnen de top 20.

Snelste groeier binnen de top 20 is Youtube.com. Microsoft.com groeit doordat haar software steeds meer koppelingen heeft met de website. Facebook.com (56) haalde deze jaarlijst (nog) niet omdat de site pas in de loop van het jaar hard is gegroeid. Het sociale netwerk is inmiddels een vaste waarde binnen de maandelijkse top 20. Cheaptickets.nl (35) stijgt dit jaar met 160 plaatsen en is daarmee de grootste stijger.


Top 20 sites
Ziet u geen afbeelding. Klik dan hier.


Dalende posities
Live.com daalt licht maar eigenaar Microsoft bereikt met zoekmachine Bing.com (81) ook nog een kwart van de Nederlandse internetgebruikers. Telegraaf.nl, Anwb.nl, Web-log.nl, 9292ov.nl en Vistaprint.nl verliezen hun positie in de top 20. Verder dalen Marktplaats.nl, Buienradar.nl, Nl.wikipedia.org, Detelefoongids.nl, Msn.com, Neck.nl, Nu.nl en Rabobank.nl binnen de top 20.

Methodiek en verantwoording
De dit jaar gepresenteerde ranglijst is wederom gebaseerd op 12 verschillende maandranglijsten voor 'grouped sites1'. De methodiek is daarmee exact gelijk aan die van voorgaande jaren. Twee criteria zijn gebruikt om de volgorde van de 'top 20 sites van 2009' te bepalen. Allereerst is gekeken hoe vaak een betreffende site in de maanden december 2008 t/m november 2009 in de uitgebreide top 100 ranglijst van Multiscope vertegenwoordigd was. Sites die 12 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen, staan per definitie hoger in de ranking dan sites die maar 11 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen. Daarna is gesorteerd op het gemiddeld aantal unieke bezoekers per maand om de verdere ranking te bepalen. De ranglijst die op deze manier tot stand komt, bevat alle sites die tot de vaste waarden in de Multiscope Visiscan top 100 gerekend kunnen worden, gesorteerd naar unieke bezoekers. Postbank.nl is inmiddels opgegaan in Ing.nl en is daarom ook onder deze naam opgenomen.

Over Multiscope Visiscan
Multiscope Visiscan is een online benchmark onderzoek voor Nederlandse websites. Het onderzoek brengt de naamsbekendheid, bereik en waardering van de top 1000 websites van Nederland in kaart. Klanten kunnen met de gehanteerde methodiek websites vergelijken volgens een onafhankelijke standaard. Multiscope Visiscan meet het bereik via een landelijk representatief panel en registreert van deze groep doorlopend het surfgedrag. Multiscope Visiscan meet eveneens naamsbekendheid en waardering op kwartaalbasis onder minimaal 10.000 respondenten uit haar online panel.


i In deze ranglijst worden verschillende url's samengevoegd welke duidelijk bij elkaar horen. Voorbeelden van een grouping zijn:

  • verschillende subdomeinen van éénzelfde hoofddomein (vb: info.multiscope.nl en onderzoek.multiscope.nl wordt multiscope.nl)

  • dezelfde sites met of zonder www. ervoor (vb: www.multiscope.nl, multiscope.nl en www1.multiscope.nl wordt multiscope.nl)

  • sites met exact dezelfde content maar met een ander hoofddomein (vb: www.visiscan.nl en www.multiscope.nl wordt multiscope.nl)

  • of sites met exact gelijke 'branding' maar met een andere extensie/domeinnaam (vb: onderzoek.multiscope.net en software.multiscope.nl wordt multiscope.nl)


Van het opnieuw gedefinieerde hoofddomein wordt een ongedupliceerd bereik berekend.