Partij van de Arbeid
Den Haag, 3 december 2009
PvdA: Onafhankelijke klachtencommissie voor de zorgsector nodig
Burgers die individuele klachten hebben over de gezondheidszorg moeten dit kunnen melden bij een onafhankelijke instantie. Dit betoogt Kamerlid Eelke van der Veen in reactie op onderzoek van de Nationale ombudsman: 'De Inspectie onderneemt alleen na structurele klachten over zorginstellingen actie, terwijl de individuele klachtenprocedure binnen een instelling door burgers als partijdig wordt ervaren. De PvdA vindt dat burger invloed moet kunnen uitoefen op het publieke goed gezondheidszorg en dus zijn aanpassingen nodig'.
In 2006 pleitte PvdA-Kamerlid Arib al voor een Ombudsman voor de gezondheidszorg, waar burgers direct met individuele klachten terecht kunnen, omdat bij een terugtrekkende overheid de positie van de patiënt versterkt moet worden. 'Op dit moment zijn er klachtencommissies binnen zorginstellingen, maar deze worden bemand door werknemers uit dezelfde instelling en de bureaucratische weg is moeilijk en lang. Ook is het voor een patiënt een grote stap om tegen de eigen behandelaar in diens eigen ziekenhuis een klacht in te dienen', aldus Eelke van der Veen.
De Ombudsman voor de Gezondheidszorg dan? Van der Veen: 'Een goed idee, al kan men naast een specifieke Ombudsman ook denken aan een takenuitbreiding voor de IGZ. Want blijkbaar gaan patiënten met klachten op dit moment al naar de Inspectie toe, het is de instantie die wordt gezien als eerste aanspreekpunt. De PvdA heeft de minister van VWS al enkele keren gevraagd om een specifiek overzicht te geven van de taken van de Inspectie, maar wij wachten nog steeds op een antwoord'.
Het is de vraag of de Inspectie een extra taak aan kan. In haar jaarbericht 2008 gaf de IGZ aan dat 'de verwachtingen over haar optreden in het algemeen te hoog gespannen zijn', terwijl de Algemene Rekenkamer dit jaar berekende dat de Inspectie per 5 jaar maar 20% van het aantal verpleeghuizen kan controleren. De IGZ heeft 28 inspecteurs in dienst en houdt toezicht op 1800 locaties. Eelke van der Veen: 'De taken en het budget van de Inspectie moeten dus goed op elkaar worden afgestemd. Maar het is zoals de Ombudsman schetst: Als de zorg tekortschiet moet de burger erop kunnen vertrouwen dat de overheid ingrijpt'.
Over enkele maanden wordt de nieuwe wet Cliëntenrechten zorg, welke in 2011 in werking zal treden, behandeld in de Tweede Kamer. Het onderwerp klachtafwikkeling zal hier onderdeel van uitmaken. 'We moeten goed onthouden dat de publieke zorgsector er voor de burgers is en de invloed van patiënten in het zorgstelsel daarom beschermd moet worden', zegt het PvdA-Kamerlid. 'Daarom is een onafhankelijke instantie nodig welke klachten tegen individuele instellingen afhandelt, advies aan patiënten geeft en hen zo nodig doorverwijst naar andere instanties. Ombudsman of uitbreiding van het takenpakket van de IGZ maakt niet uit, als het maar gebeurt'.