Ingezonden persbericht
researchgroot
Thuiswinkel.bmp
EMBARGO TOT DONDERDAG 3 DECEMBER 18.00 UUR.
Sinterklaas schenkt online retailers 20% extra omzet per week
Ede, 3 december 2009
Sinterklaas koopt zijn cadeaus steeds vaker online. Dit jaar zorgt hij voor liefst 20% extra omzet per week bij online retailers, vergeleken met dezelfde periode in 2008. Zij boeken een extra omzet van ¤ 20 miljoen per week in de periode van 1 november tot en met 6 december. De extra omzet per week van de totale detailhandel daalt in de week voor Sinterklaas naar verwachting met -7 tot -8% naar ¤ 450 miljoen ten opzichte van 2008 (Bron: Detailhandel Nederland).
Dit blijkt uit een in opdracht van Thuiswinkel.org uitgevoerd online onderzoek van marktonderzoekbureau Blauw Research onder de ruim 1.000 leden van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van thuis- en webwinkels in Nederland. Bij het onderzoek werden leveranciers van diensten, zoals aanbieders van verzekeringen, reizen en tickets, buiten beschouwing gelaten.
Gemiddelde weekomzet
Ten opzichte van een gemiddelde week zorgt de komst van Sinterklaas dit jaar voor liefst 37% extra omzet bij online retailers. In de periode van 1 november tot en met 6 december 2009 verwachten zij een omzet van ¤ 73 miljoen per wweek te boeken. In de periode van 1 januari tot 1 november 2009 boekten dezelfde online retailers een gemiddelde weekomzet van ¤ 53 miljoen.
De populairste ccadeaus zijn volgens de online retailers kleding, consumentenelektronica, cd's en dvd's en speelgoed.
De top 5 van online Sinterklaascadeaus:
1. Kinderkleding
2. Mobiele telefoon
3. Mp3-speler
4. Navigatieapparatuur
5. Digitale camera
Jaaromzet richting ¤ 6 miiljard
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'De thuiswinkelbranche blijft zich in deze moeilijke tijden positief onderscheiden. Sinterklaas geeft de online retailers een welkome duw in de rug met deze 20% extra omzet. De verwachting is dat de omzet van de online thuiswinkelmarkt, mede dankzij het behoud van koopkracht in dit jaar, in de buurt van de ¤ 6 miljard komt.'
Vervolgonderzoek
Eind december verricht Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org aanvullend onderzoek naar de extra verkopen in alle feestweken rond Sinterklaas en Kerst. De resultaten hiervan worden begin januari gepubliceerd.
EINDE PERSBERICHT
Over Blauw:
Blauw Research B.V. is het snelst groeiende full service top 10 onderzoekbureau van Nederland met vestigingen in Rotterdam, Amersfoort, Neurenberg en Londen. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches o.a. Public, FMCG, Durables, Finance, Energie - en is actief in diverse werkvelden zoals Marketing, Media, Communicatie, Sponsoring, Customer Relations en Pricing. In 2009 heeft Blauw de MOAward ontvangen voor marktonderzoeksbureau van het jaar.
Thuiswinkel.org
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als belangenorganisatie de primaire belangenbehartiger van ruim 1.000 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten.
Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.
Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, en andere verkoopkanalen op afstand. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.
Ingezonden persbericht