Extra verbreding van N61 bij De Braakman moet doorgaan
Den Haag, 3 december 2009
De ANWB vindt dat de weg N61 in Zeeuws-Vlaanderen tussen Hoek en
Schoondijke ter hoogte van natuurgebied De Braakman volgens de
oorspronkelijke plannen verbreed moet worden naar twee maal twee
rijstroken. De voorgestelde aanpassing om te kiezen voor twee maal een
rijstrook is slecht voor de doorstroming. Daarbij is noch het milieu,
noch de verkeersveiligheid gebaat.
De ANWB roept daarom de minister van Verkeer en Waterstaat op vast te
houden aan de oorspronkelijke plannen van twee maal twee rijstroken. De
bond zal deze opvatting ook aan de Tweede Kamer kenbaar maken.
Eind september kondigde de minister van Verkeer en Waterstaat dat hij
het traject ter hoogte van natuurgebied De Braakman terug wil brengen
van de geplande twee maal twee rijstroken naar twee maal één rijstrook.
De minister kiest voor dit alternatief omdat dit de minste gevolgen
heeft voor de natuur. De Braakman is een natuurgebied dat onderdeel is
van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS).
De ANWB is groot voorstander van het behoud van natuur- en
recreatiegebieden. Toch weegt in dit geval voor de bond de
verkeersveiligheid en de verbeterde doorstroming - die het milieu ook
ten goede komt - zwaarder. De N61 behoort tot de gevaarlijkste wegen
van Nederland, die in de beheer zijn bij het Rijk. De weg heeft twee
sterren volgens Euro RAP en voldoet daarmee (nog) niet aan de toezegging
van de minister van Verkeer dat alle rijkswegen in 2020 in Nederland
drie sterren hebben.
De voorgestelde oplossing van de N61 creëert volgens de ANWB een
flessenhals in de weg. Dat komt de verkeersveiligheid en het milieu
niet ten goede.
Euro RAP (European Road Assesment Programme) beoordeelt de veiligheid
van wegen door er sterren aan te geven. In dat systeem bepalen de
eigenschappen van de weg (type kruisingen, bermbeveiliging,
snelheidsregiem) de veiligheid. Het initiatief tot dit programma is
genomen door organisaties zoals de ANWB.
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB