Maten en minaretten
Het zal wel niemand ontgaan zijn: de SGP heeft in een motie de
regering opgeroepen om te bevorderen dat organisaties en
gemeentebesturen met elkaar aan tafel gaan zitten om te voorkomen dat
bijvoorbeeld moskeeën en minaretten al te opzichtig worden neergezet.
Geen verbod dus, maar overleg over de maatvoering. Dit om rekening te
houden met omwonenden die hun buurt tóch al achteruit zien gaan.
Achtergrond van de SGP-motie was de integratiebrief van minister Van
der Laan van Wonen, werken en integratie. Die schreef de onvrede in
âde wijkenâ heel goed te begrijpen en serieus te nemen. Aanhakend bij
deze ministeriële opmerking, formuleerde Van der Staaij zijn motie.
Helder, maar niet op zân Wildersâ of scherpslijperig.
Motie
Dit is de tekst: âDE KAMER, GEHOORD DE BERAADSLAGING, OVERWEGENDE, DAT
HET KABINET TERECHT AANDACHT WIL SCHENKEN AAN GEVOELENS VAN
VERVREEMDING EN ONBEHAGEN ONDER VEEL AUTOCHTONE NEDERLANDERS;
OVERWEGENDE, DAT OOK WETTELIJK TOEGESTANE ACTIVITEITEN ZOALS HET
PLAATSEN VAN OPVALLENDE SCHOTELANTENNES, HET LATEN HOREN VAN
ISLAMITISCHE GEBEDSOPROEPEN EN HET BOUWEN VAN GROTE MOSKEEÃN EN
MINARETTEN KUNNEN BIJDRAGEN AAN DIE GEVOELENS VAN VERVREEMDING EN VAN
AANTASTING VAN DE HISTORISCHE NEDERLANDSE IDENTITEIT;
VERZOEKT DE REGERING IN OVERLEG MET MIGRANTENORGANISATIES EN
GEMEENTEBESTUREN HIERVOOR UITDRUKKELIJK AANDACHT TE VRAGEN, EN TE
BEVORDEREN DAT WIJZE TERUGHOUDENDHEID IN ACHT WORDT GENOMEN TEN
AANZIEN VAN DERGELIJKE
UITINGEN, EN GAAT OVER TOT DE ORDE VAN DE DAG.â
PvdA en SGP
Tijdens het debat is er alleen op ingegaan door PvdA-woordvoerder
Dijs-selbloem en door de minister op ingegaan. Zij reageerden heel
welwillend, zoals blijkt uit enkele citaten. Of, zoals een VVDâer zei
voordat hij door Mark Rutte werd teruggefloten: dit is een
gezond-verstandmotie.
Dijsselbloem: â⦠ik probeer de heer Van der Staaij een stukje over
mijn streep heen te trekken. Als hij nu ook eens zegt dat hij vindt,
waar hij pleit voor ruimte in Nederland voor godsdienstvrijheid, ook
voor (â¦) nieuwe groepen, in dit geval voor moslims⦠Als hij dat nu
ook eens over zijn lippen zou kunnen krijgen, vind ik zijn betoog
evenwichtiger en sterker worden.â
Van der Staaij: âDat debat hebben wij al eerder gevoerd. Ik heb altijd
ge-zegd dat wij ons principieel willen bewegen binnen de kaders van de
rechtsstaat en de vrijheden die daarin vervat zijn. Maar dan het
andere ui-terste. Ik vind wel dat bijvoorbeeld in de gehele discussie
over megamos-keeën (â¦) te gemakkelijk wordt gezegd: het volste recht
ertoe, daar moet je voor staan, daar moet je voor gaan. Dan zou ik
veel liever het accent leggen en zeggen: is dat wel verstandig? Doe
dat nu niet in zo'n geval. Waarom kennen wij voor dakkapelletjes in
gewone wijken in Nederland al de meest beperkende regels, terwijl wij
wel zeggen: kom maar op met die minaretten? Dat moet allemaal kunnen,
want wij staan zo voor die vrij-heid, terwijl zij ook nog vaak een
symbool zijn, al dan niet gefinancierd vanuit landen waar men met die
vrijheid heel weinig op heeft.â
Dijsselbloem: âIk begrijp het punt van de heer Van der Staaij over die
megamoskeeën. Ik vind dat ook een legitieme discussie. Het is ook
hele-maal niet gek dat er strijd wordt gevoerd over de hoogte van een
minaret. Maar vindt hij ook niet dat hij als politicus, in zijn rol,
zou moeten zeggen: en tegelijkertijd vind ik ook dat religie gewoon
een plek mag krijgen in onze samenleving, een moskee mag ook zichtbaar
zijn, zoals alle kerken in dit land gewoon zichtbaar zijn?â
Van der Staaij: âDat is weer die juridische reflex dat iedereen
gebruik mag maken van de vrijheid die hij heeft. (â¦) Ik vind het
verdrietig als er mos-keeën verrijzen. Ik vind dat geen waardevolle
aanvulling van de pluriformiteit. Ik vind het verdrietig als kerken
gesloten worden. Dat vind ik ook een zwakte van de Nederlandse
cultuur: er wordt zoveel prijsgege-ven van het christelijk geloof,
terwijl dat zo'n belangrijke vormende invloed heeft gehad op ons land.
Dus ja, wij leven in een rechtsstaat, mensen moeten hun recht kunnen
halen, inclusief de grondwettelijke vrijheden. Maar ik hoef daar niet
blij mee te zijn. Ik hoop dat wij in Nederland meer een herleving van
het christendom krijgen dan een groei van de islam of een groei van de
secularisatie.â
Minister en SGP
Minister Van der Laan: âIk neem de heer Van der Staaij en zijn punt
van de vervreemding serieus. (â¦) Ik wil er graag op terugkomen. Ik
herken de voorbeelden, bijvoorbeeld tijdens mijn bezoeken in de
veertig wijken. Ik ben van mening dat wij over deze zaak op geen
enkele manier tegenover elkaar zouden hoeven te staan. Het is meer een
kwestie van erover nadenken wat wij ermee kunnen.â
Van der Staaij: âIk meen dat met deze motie op geen enkele manier
onrecht wordt gedaan aan gelijke behandeling. Er moet dan wel sprake
zijn van gelijke gevallen. Als iemand mij vraagt om een grote kerk in
Mekka te mogen bouwen, zou ik ook de vraag stellen of dat wel
verstandig is wanneer dat zoveel spanningen zou oproepen. (â¦) Maar
wij moeten niet zeggen dat wij er maar niet over moeten praten of het
niet op deze manier doen omdat het vooral op één religie betrekking
heeft.â
Van der Laan: âDat ben ik met de heer Van der Staaij eens. (â¦) Je
moet wel zeggen: het is religie en dus even goed kijken of we wel
blijven bij het hoofdbeginsel van gelijke behandelingâ¦. Ik heb er
begrip voor en ben het ermee eens dat door deze feiten soms onrust en
onlust kunnen worden veroorzaakt. (â¦) Of de motie nou wordt
aangenomen of niet, ik zeg toe dat ik erover doorga met de heer Van
der Staaij.â
Tot zover het âminarettendebatâ. Zoals gezegd: oplossingsgericht en
helder, maar niet scherpslijperig. En een nuchtere, zakelijke
PvdA-minister die het punt ziet. Nou de rest nog!
SGP