Datum 3 december 2009 Uw kenmerk
144285.02u
Onderwerp Toegevoegde waarde wetsvoorstel 31 546 na aanname van
31352 (Wet bestuurlijke lus Awb) -
Geachte voorzitter,
Van de voorzitter van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat ontving ik
het verzoek om aan te geven of en zo ja op welke wijze wetsvoorstel 31 546 nog
van toegevoegde waarde is na aanname van het wetsvoorstel 31 352.
Ik voldoe graag aan dat verzoek.
Het wetsvoorstel tot wijziging van de Tracéwet, Spoedwet wegverbreding en de
Wet ruimtelijke ordening (Kamerstukken I 2008/09, 31 546, A) bevat een tweetal
onderwerpen:
a) de regeling inzake de bestuurlijke lus en
b) een regeling dat hangende de beroepsprocedure een besluit op grond van de
genoemde wetten onder voorwaarden - gewijzigd kan worden zonder
toepassing van afdeling 3.4 van de Awb.
Ad a) Naar het zich laat aanzien zal de Wet bestuurlijke lus Awb eerder in werking
treden dan het wetsvoorstel 31 546, zodat op grond van de artikelen VB, tweede
lid, VC, tweede lid, en VIIA, tweede lid, van de Wet bestuurlijke lus Awb de
bestuurlijke lusbepalingen uit het wetsvoorstel 31 546 komen te vervallen.
Het is een goede zaak dat de bestuurlijke lus in de Algemene wet bestuursrecht
wordt geregeld en daarmee ook van toepassing is op infrastructurele en
ruimtelijke besluiten. Het is in dat licht ook volstrekt logisch dat het wetsvoorstel
31 546 "ontlust" wordt.
Ad b) De overgebleven regeling heeft echter (ook) een belangrijke toegevoegde
waarde voor de besluitvorming over infrastructurele en ruimtelijke projecten en
levert (ook) een bijdrage aan efficiënte geschilbeslechting en voorkoming van
vertraging.
Tracébesluiten zijn complexe besluiten. Vooral op het punt van de vele hogere
waarden komt het wel eens voor dat een onjuiste tabel uit het akoestisch
onderzoek is gebruikt of dat een straatnaam is gewijzigd. Hoe klein een dergelijke
verschrijving ook is, een onjuiste hogere waarde kan reden voor vernietiging van
het tracébesluit zijn. Een besluit tot wijziging van een in het tracébesluit
opgenomen hogere waarde dient echter zonder wettelijke regeling als
a
agina 1 van 2
P
voorgesteld - ook voorbereid te worden met toepassing van afdeling 3.4 van de
Datum
Algemene wet bestuursrecht. Juist bij deze wijzigingen van ondergeschikte aard
dat is ook de terminologie van het wetsvoorstel is het gewenst dat dat op Ons kenmerk
eenvoudige wijze hangende het beroep kan worden gerealiseerd en meegenomen CEND/HDJZ/2009-1393 sector
I&O
kan worden ter finale geschilbeslechting.
Ik hoop dat mijn reactie aanleiding voor u is het wetsvoorstel spoedig te
agenderen voor verdere behandeling.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat