SGP
02 - 12 - 09 | SGP: Defensie heeft genoeg bezuinigd
SGP: Defensie heeft genoeg bezuinigd
Defensie heeft genoeg bezuinigd. De huidige economische crisis mag dan
ook geen reden zijn om verder te snijden in onze krijgsmacht, maar
moet juist motiveren om Defensie te ontzien. Dat is de stelling die
SGP-kamerlid van der Staaij poneerde bij de behandeling van de
Defensiebegroting. De SGP vindt dat de krijgsmacht in de afgelopen
jaren meer dan gemiddeld heeft moeten inleveren. Het is daarom niet
goed dat er nu opnieuw een bezuinigingsronde overheen komt. Van der
Staaij wees erop dat juist de economische crisis zomaar negatieve
gevolgen kan hebben voor de politieke en sociale stabiliteit in de
wereld.
Dan is een adequate landsverdediging onmisbaar, ook om internationaal
present te zijn als dat nodig is.
---
Begroting Defensie
2 december 2009
C.G. van der Staaij
Beknibbeling
Voorzitter. Defensie is toegerust om te kunnen opereren in
crisissituaties. Maar kan zij ook opereren in crisistijd? âIndien het
den Minister er om te doen is te streven naar bezuiniging, niemand zal
hem den lof kunnen ont-houden, het ver gebracht te hebben. Hoofddoel
echter moet blijven een waardige verdedigbaarstelling van ons volk. Ik
vrees, de zuinigheid zal de wijsheid bedriegen. De vlootbouw wordt
beperkt op een wijze, dat betwijfeld worden moet of oude schepen
genoegzaam door nieuwe worden vervangen, en het materieel der troepen
vereischt meer en beter zorg. Voorzitter! Ik zou den Minister van
Defensie een halt op zijn weg willen toeroepen, op den weg van
beknibbeling van leger en vloot. Hij wage ons land en volk in deze
ernstige tijden niet aan de allergrootste gevaren!â
Aldus SGP-voorman ds. Kersten bij de begrotingsbehandeling in 1931.
Hoe zou hij vandaag hebben geoordeeld? 65 mln. bezuiniging in 2010 tot
172 mln. in 2013. Daarnaast komt de heroverwegingsoperatie eraan. Die
moet uitlopen op een bezuiniging van 20%, onder de noemer van
Internationale veiligheid; dat betekent 1,7 mrd. Tot mijn schrik heb
ik geconstateerd, dat onder de noemers âInternationale samenwerkingâ
en âVeiligheid en terrorismeâ het defensiebudget nog wordt uitgekleed.
Dit kan niet serieus zijn. De huidige economische crisis mag geen
reden zijn om verder te snijden in onze krijgsmacht, maar moet juist
motiveren om Defensie te ontzien. Juist de economische crisis kan
zomaar negatieve gevolgen hebben voor de politieke en sociale
stabiliteit in de wereld.
Als het gaat om bezuinigen op de Rijksbegroting heeft Defensie in de
afgelopen jaren al méér dan haar portie geleverd. Daarom doe ik een
klemmende oproep aan deze regering om Defensie zoveel mogelijk te
ontzien bij het leveren van een bijdrage aan de maatregelen van het
kabinet om de financiële tegenvallers het hoofd te bieden.
Concreet
We hebben al twee uitvoerige nota-overleggen achter de rug over
personeel en materieel. Daarom nu wat overgebleven brokken.
Allereerst vraag ik naar meer inzicht omtrent de verhouding tussen de
lopende Verkenningen en de rijksbrede bezuinigingswerkgroepen. Dat
kunnen we niet los van elkaar zien. Hoe kan het kabinet besluiten over
bezuinigingsoperaties, zónder een besluit te nemen naar aanleiding
van de Verkenningen? Het is m.i. onontkoombaar om tot besluitvorming
te komen in deze kabinetsperiode. De minister schrijft in zijn reactie
(27-11-2009), dat het kabinet de uitkomsten van de verkenningen en die
van de brede heroverwegingen tegelijkertijd zal presenteren. Zoân
antwoord zegt natuurlijk niets. Ik ben niet geïnteresseerd in
gelijktijdige presentatie, maar in tijdige en logische besluitvorming.
In het licht van het voorgaande leg ik ook de vinger bij de enorme
bezuiniging op TNO: ruim een kwart van de eigen begroting! Prima dat
deze organisatie een steentje moet bijdragen, maar de nu voorliggende
voorstellen zijn disproportioneel. Ik kan mij niet onttrekken aan de
gedachte, dat een dergelijke immense bezuiniging op Kennisontwikkeling
feitelijk betekent een hypotheek nemen op de operationele
inzetbaarheid in de nabije toekomst.
Vervolgens wil ik stilstaan bij het zogenaamde âburden sharingâ binnen
de NAVO. Dit punt moet op veel agressievere wijze op de agenda komen.
Als je als lidstaat actief bent, levens op het spel zet, veel meedoet
aan operaties draai je ook nog voor de kosten op. Oneerlijk!
Over de JSF komen we uiteraard nog uitvoerig te spreken. Maar als ik
de cijfers op mij laat inwerken â en ik constateer hoeveel geld we al
geïnvesteerd hebben in de JSF â dan wordt het hoog tijd dat het
Kabinet eens duidelijk besluit dat we die keuze voor de F-16 opvolging
maken, ook al ligt de PvdA dwars. Dit kunnen we niet blijven
uitstellen.
Een opmerking over onze capaciteit op het gebied van de
Patrouilleschepen. Gelet op de vele piraterijactiviteiten blijkt dat
er toch weer een omslag is van marine-inzet van bruin (kust) naar
blauw (zeewater) voor strategische belangen als energietoevoer. Kunnen
we dat wel behappen met onze patrouilleschepen of hadden we wat minder
fregatten moeten afstoten? Is dit niet een zeer vervelend voorbeeld
van (te) korte termijn bezuinigingsbeleid? Welke lessen trekken we
hieruit?
Mijn fractie maakt zich grote zorgen over de kortingen op het budget
voor de oefenactiviteiten. Dat staat in nauw verband met de veiligheid
van onze mensen en gaat ten koste van de slagkracht van de
krijgsmacht. Wat mij betreft wordt op dit onderdeel niet bezuinigd. Is
het geen alternatief om eventueel oefeningen dichterbij kazerne te
laten plaatsvinden, maar dan zonder op het oefenprogramma in te
leveren?
Vergelijkbaar met het vorige punt, de kortingen op projecten inzake
Mortieropsporingsradar en Apache-zelfbescherming. Dit zijn verkeerde
prioriteiten. We mogen niet bezuinigen op force protection
(bescherming eigen personeel). Uiteindelijk zijn we dan veel duurder
uit.
Eed op Koran
Eind 2008 heb ik de nodige schriftelijke vragen gesteld aan de
minister van BZK over eedsaflegging op de Koran. Uit de antwoorden
bleek, dat er op rijksniveau inmiddels eenduidigheid als het gaat om
de eedaflegging. Een uitzondering is Defensie, waar het nog steeds
mogelijk is om de eed af te leggen op de Koran. Aan deze dissonant zou
een einde moeten worden gemaakt. Wie niet bereid is de klassieke eed
af te leggen, kan de belofte uitspreken. Meer smaken zijn niet nodig.
Wil de minister streven naar uniformiteit?