Zorgzwaartebekostiging
"Dit kunnen wij"
Nieuwsbericht, 3 december 2009
Nu het volledige aanbod voor mensen met een handicap is beschreven,
weten professionals en cliënten precies wat Pluryn doet. Bovendien is
de organisatie nu goed voorbereid op het werken met
zorgzwaartepakketten. Een gesprek over een uniek handboek met manager
Marian Draaisma en coördinator Wilna van Bruggen.
Pluryn ondersteunt mensen met een handicap bij wonen, werken, leren en
vrije tijd. Dit brede aanbod heeft Pluryn nu handzaam en
overzichtelijk 'verpakt' in een handboek met twee delen. Het eerste
deel beschrijft de volledige organisatie en de relevante wet- en
regelgeving. Deel twee omvat de tien doelgroepen van Pluryn, met voor
elke doelgroep het productenaanbod. Volgens Marian Draaisma, manager
marketing en communicatie, is deze aanpak uniek. "Ik ken geen andere
aanbieder die het zo doet, en dus zo transparant is."
Transparent
Hoe draagt Pluryns handboek bij aan transparante zorg? Draaisma: "Met
het handboek laten we zien 'dit kunnen wij'. En wat er niet in staat,
leveren we dus niet. Duidelijker kun je niet zijn, het is heel
transparant." Draaisma benadrukt wel dat het maken van zo'n handboek
alleen mogelijk is als de informatie al in de organisatie aanwezig is.
"We hebben alles verzameld en samengevoegd. In vierenhalve maand was
het klaar."
Doorstroom
Wilna van Bruggen, coördinator van het centrale klantenbureau, was een
van de schrijvers. Als geen ander weet Van Bruggen welke producten
Pluryn biedt. Zes decentrale klantenbureaus vormen samen de 'voordeur'
van de organisatie. Daar worden de vraag van de cliënt en het aanbod
van Pluryn gematcht. Een van Van Bruggens taken is signaleren of er
veranderingen optreden in de aanmeldingen. Van Bruggen: "Het handboek
is vooral bestemd voor professionals, verwijzers als Bureau jeugdzorg,
MEE, collega-instellingen, het Leger des Heils. Maar tegenwoordig gaan
cliënten of hun verwanten ook vaak zelf 'shoppen'. Daarom is het
handboek ook digitaal beschikbaar, via onze website."
Zorgzwaartepakketten
Was de invoering van zorgzwaartebekostiging de aanleiding voor het
handboek? "Nee", zegt Van Bruggen. "Het was misschien een duwtje, maar
meer niet. Vooralsnog heeft zorgzwaartebekostiging alleen betrekkingen
op wonen, dat is slechts een deel van ons aanbod. Bij die onderdelen
melden we natuurlijk wel welke ZZP nodig is." Wat
zorgzwaartebekostiging betreft is het handboek een eerste stap, de
basis die de producten helder in kaart brengt. "We gaan nu
zorgarrangementen beschrijven, met zorgzwaartepakketten als
uitgangspunt. Het voordeel is: als er straks ZZP's voor extramurale
zorg komen, staan ook die producten al op een rijtje."
Zorgarrangement
Waarin verschilt een zorgarrangement van het productenaanbod in het
handboek? "Zorgarrangementen hebben een ZZP als uitgangspunt en treden
meer in detail", legt Van Bruggen uit. "We voeren de transparantie dus
nog een stapje verder." "En we gaan in op de kwaliteit van het
aanbod", vult Draaisma aan. "Ook dat is een belangrijk onderdeel van
zorgzwaartebekostiging."
Kanttekening
Van Bruggen en Draaisma staan positief tegenover de doelstellingen van
zorgzwaartebekostiging, zoals transparantie en prestatiebekostiging.
Maar een kanttekening hebben ze ook: "De administratieve rompslomp is
enorm. Instellingen moeten alles verantwoorden, tot in detail. Soms
lijkt het wel of er wantrouwen heerst, dat zorgaanbieders er zoveel
mogelijk uit proberen te slepen. In de praktijk gebeurt dat maar
zelden."
Ook benieuwd naar het handboek van Pluryn? Kijk op www.pluryn.nl .
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport