2009
Jeugd kiest sigaret op smaak en prijs 3
december 2009
Van de jongeren die roken, kiest zon 70 procent hun sigarettenmerk
vanwege de smaak. Het gebruik van natuurlijke en kunstmatige
toevoegingen, zoals vanille en andere smaakstoffen, zijn bepalend voor
die smaak. Het RIVM vindt dat het gebruik van deze toevoegingen
beperkt moet worden. Ook zou kritisch naar de kostprijs van
tabaksartikelen gekeken moeten worden. Jongeren gaan namelijk niet
alleen sneller roken door de meer aantrekkelijke smaak van sigaretten
maar ook de prijs bepaalt hun keuze.
Minister van Jeugd en Gezin André Rouvoet kreeg vandaag de resultaten
aangeboden van een enquête over het rookgedrag van jongeren. Het RIVM
ondervroeg via scholen en de websites van STIVORO en Scholieren.com
een kleine 5000 jongeren naar hun rookgedrag en productkeuze.
Sigarettenkeuze beïnvloedbaar
Uit het onderzoek blijkt dat naast de smaak en merkentrouw ook de
verkrijgbaarheid van het merk en de prijs de keuze van jongeren
beïnvloedt. Opvallend is dat jongeren zelf aangeven voorlichting te
willen krijgen over de producteigenschappen van sigaretten die het
roken aantrekkelijk en verslavend maken. De enquête wijst ook uit wat
de belangrijkste redenen zijn om te beginnen met roken:
nieuwsgierigheid, rokers in de sociale omgeving en een positieve
verwachting van de smaak. Rokers steken meestal een sigaret op omdat
ze er zin in hebben en omdat ze het ontspannend vinden. Ook zeggen ze
zich lekker en voldaan te voelen door te roken.
Beleidsmaatregelen noodzakelijk
Roken veroorzaakt ernstige gezondheidschade. Om te voorkomen dat
jongeren beginnen met roken en de al rokende jongeren te stimuleren om
te stoppen, zijn verdere beleidsmaatregelen noodzakelijk. Een van de
mogelijkheden hierbij is om het gebruik van toegevoegde stoffen aan
tabak te beperken. Dit gebeurt al in de Verenigde Staten. Ook kan de
voorlichting aan jongeren over de samenstelling van sigaretten beter.
Verder is meer aandacht nodig voor het stoppen met roken, vooral voor
beginnende rokers. Een doelgroepgerichte aanpak, bijvoorbeeld gericht
op jongeren met een laag opleidingsniveau kan hierbij effectief zijn.
naar het rapport
Zie het origineel
Postbus 1, 3720 BA Bilthoven, T:030-2749111, F:030-2742971
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu