Consumentenautoriteit
Persbericht | 3 december 2009 | Consumentenautoriteit waarschuwt voor
verkoopdemonstraties tijdens busreisjes
De Consumentenautoriteit is vandaag gestart met een
voorlichtingscampagne om consumenten te waarschuwen voor
verkoopdemonstraties tijdens busreisjes. Ook roept zij op om klachten
te melden bij ConsuWijzer, het informatieloket van de overheid voor
consumenten. Jaarlijks worden vooral ouderen slachtoffer van
agressieve en misleidende verkoopdemonstraties tijdens busreisjes. Het
schadebedrag bedraagt gemiddeld 295 euro per slachtoffer, zo blijkt
uit eerder onderzoek van de Consumentenautoriteit naar oneerlijke
handelspraktijken.
Consumenten worden gelokt met een persoonlijke uitnodiging voor een
gratis busreisje. Niet duidelijk is, dat het niet gaat om het reisje
maar om de verkoopdemonstratie die daaraan gekoppeld is. De
consumenten worden vervolgens in een zaaltje de rest van de dag
'bewerkt' door een ervaren verkoper om diverse op de doelgroep
toegesneden producten tegen flinke bedragen te kopen.
Een consument meldt op ConsuWijzer: "Mijn moeder van 75 jaar was
persoonlijk uitgenodigd voor een gratis busreisje. Op diverse plaatsen
werden andere ouderen opgepikt. De bus reed hen naar een partycentrum.
Daar werd een demonstratie gehouden waar allerlei producten werden
verkocht. Zij heeft daar een duur matras gekocht van 1700 euro. Mijn
moeder heeft reuma en haar werd verteld dat het dan zeker aan te
bevelen zou zijn om het matras te kopen. Bovendien zou ze er diverse
gratis cadeaus bij krijgen. Na een week bleek dat het matras pijn
veroorzaakte. Mijn moeder wil er weer vanaf, maar dat lukt niet.
Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: "Veelal oudere
consumenten worden gelokt met een uitnodiging voor een gratis
busreisje. Tijdens de verkoopdemonstratie die het doel is van het
reisje voelen consumenten zich onder druk gezet om iets te kopen. Vaak
worden producten op een agressieve of misleidende manier aangeboden of
durft men geen 'nee' te zeggen tegen de verkoper als anderen wel wat
kopen. Consumenten kopen soms voor honderden euro's producten waarvan
maar de vraag is of ze er echt iets aan hebben.Voor deze praktijken
willen wij waarschuwen, zodat consumenten zich hiervan bewust zijn
voordat ze besluiten met zo'n reisje mee te gaan."
Op Consuwijzer staat sinds vandaag een uitgebreide special over
verkoopdemonstraties tijdens busreisjes, met daarin onder andere
informatie en adviezen om spijtaankopen te voorkomen. Ook kunnen
consumenten hun meldingen en signalen op ConsuWijzer achterlaten.
Daarnaast informeert de Consumentenautoriteit via diverse media
Nederlandse consumenten voor deze verkooppraktijken.
Verkoopdemonstraties aandachtsgebied Consumentenautoriteit
In 2009 is het onderwerp 'misleidende en agressieve
verkoopdemonstraties' één van de prioriteiten van de
Consumentenautoriteit. Naast het voorlichten van consumenten over hun
rechten via ConsuWijzer kan de Consumentenautoriteit ook handhavend
optreden. De Consumentenautoriteit kan op basis van de Wet Oneerlijke
Handelspraktijken optreden tegen alle verkooppraktijken die oneerlijk
en/of agressief zijn. Voor overtredingen kunnen bedrijven boetes
krijgen tot EUR 450.000 per overtreding.
Meer informatie
Saskia Bierling,perswoordvoerder Consumentenautoriteit, telefoon:
070-330 59 71, mobiel: 06-5252 7011(buiten kantooruren), e-mail:
pers@consumentenautoriteit.nl.
Consumenten kunnen meer informatie vinden op ConsuWijzer
* Informatie over busreisjes en verkoopdemonstraties op ConsuWijzer
---