Consumentenautoriteit


Persbericht | 3 december 2009 | Consumentenautoriteit waarschuwt voor verkoopdemonstraties tijdens busreisjes

De Consumentenautoriteit is vandaag gestart met een voorlichtingscampagne om consumenten te waarschuwen voor verkoopdemonstraties tijdens busreisjes. Ook roept zij op om klachten te melden bij ConsuWijzer, het informatieloket van de overheid voor consumenten. Jaarlijks worden vooral ouderen slachtoffer van agressieve en misleidende verkoopdemonstraties tijdens busreisjes. Het schadebedrag bedraagt gemiddeld 295 euro per slachtoffer, zo blijkt uit eerder onderzoek van de Consumentenautoriteit naar oneerlijke handelspraktijken.

Consumenten worden gelokt met een persoonlijke uitnodiging voor een gratis busreisje. Niet duidelijk is, dat het niet gaat om het reisje maar om de verkoopdemonstratie die daaraan gekoppeld is. De consumenten worden vervolgens in een zaaltje de rest van de dag 'bewerkt' door een ervaren verkoper om diverse op de doelgroep toegesneden producten tegen flinke bedragen te kopen.

Een consument meldt op ConsuWijzer: "Mijn moeder van 75 jaar was persoonlijk uitgenodigd voor een gratis busreisje. Op diverse plaatsen werden andere ouderen opgepikt. De bus reed hen naar een partycentrum. Daar werd een demonstratie gehouden waar allerlei producten werden verkocht. Zij heeft daar een duur matras gekocht van 1700 euro. Mijn moeder heeft reuma en haar werd verteld dat het dan zeker aan te bevelen zou zijn om het matras te kopen. Bovendien zou ze er diverse gratis cadeaus bij krijgen. Na een week bleek dat het matras pijn veroorzaakte. Mijn moeder wil er weer vanaf, maar dat lukt niet.

Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: "Veelal oudere consumenten worden gelokt met een uitnodiging voor een gratis busreisje. Tijdens de verkoopdemonstratie die het doel is van het reisje voelen consumenten zich onder druk gezet om iets te kopen. Vaak worden producten op een agressieve of misleidende manier aangeboden of durft men geen 'nee' te zeggen tegen de verkoper als anderen wel wat kopen. Consumenten kopen soms voor honderden euro's producten waarvan maar de vraag is of ze er echt iets aan hebben.Voor deze praktijken willen wij waarschuwen, zodat consumenten zich hiervan bewust zijn voordat ze besluiten met zo'n reisje mee te gaan."

Op Consuwijzer staat sinds vandaag een uitgebreide special over verkoopdemonstraties tijdens busreisjes, met daarin onder andere informatie en adviezen om spijtaankopen te voorkomen. Ook kunnen consumenten hun meldingen en signalen op ConsuWijzer achterlaten. Daarnaast informeert de Consumentenautoriteit via diverse media Nederlandse consumenten voor deze verkooppraktijken.

Verkoopdemonstraties aandachtsgebied Consumentenautoriteit

In 2009 is het onderwerp 'misleidende en agressieve verkoopdemonstraties' één van de prioriteiten van de Consumentenautoriteit. Naast het voorlichten van consumenten over hun rechten via ConsuWijzer kan de Consumentenautoriteit ook handhavend optreden. De Consumentenautoriteit kan op basis van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken optreden tegen alle verkooppraktijken die oneerlijk en/of agressief zijn. Voor overtredingen kunnen bedrijven boetes krijgen tot EUR 450.000 per overtreding.

Meer informatie

Saskia Bierling,perswoordvoerder Consumentenautoriteit, telefoon: 070-330 59 71, mobiel: 06-5252 7011(buiten kantooruren), e-mail: pers@consumentenautoriteit.nl.

Consumenten kunnen meer informatie vinden op ConsuWijzer
* Informatie over busreisjes en verkoopdemonstraties op ConsuWijzer
---