BOVAG wil slooppremie tweetakt brom- en snorfietsen
03 december 2009
De introductie van een slooppremie voor oude tweetakt brom- en
snorfietsen is een effectief middel tegen geluidshinder, illegaal
opvoeren en de uitstoot van schadelijke stoffen. Daarom pleit BOVAG
voor een landelijke sloopregeling voor dit type voertuig.
Viertakt brom- en snorfietsen zijn volgens TNO* een factor tien
schoner dan versies met tweetakt motor. Bovendien is de viertakt motor
een stuk stiller en is hij veel lastiger op te voeren. BOVAG stelt
voor om degene die zijn oude tweetakt exemplaar inruilt voor een
nieuwe brom- of snorfiets met viertakt- of elektromotor, te belonen
met een slooppremie. Daarmee kan met name in binnensteden een
belangrijke bijdrage worden geleverd aan verbetering van de
leefomgeving door verbetering van de luchtkwaliteit en het
terugdringen van hinderlijk lawaai.
Bijdrage
Maurice Manders van de afdeling Gemotoriseerde Tweewielers van BOVAG:
"De industrie en de branche hebben er al voor gezorgd dat bijna alle
nieuwe brom- en snorfietsen een viertaktmotor hebben of elektrisch
worden aangedreven. Nu is het zaak dat de overheid met een landelijke
regeling óók de eigenaar van een tweetakt-brommer stimuleert zijn
bijdrage aan een betere leefomgeving te leveren. Dat kan via een
sloopregeling. Zo wordt het brom- en snorfietspark in hoog tempo een
stuk schoner, stiller en veiliger. In Amsterdam gingen recent al
stemmen op voor zo'n brommersloopregeling, maar BOVAG ziet meer heil
in een landelijke regeling."
"Daarnaast zou het goed zijn als er op Europees niveau strengere
euro-emissienormen komen voor nieuwe snor- en bromfietsen. Uiteraard
kan Nederland die niet eenzijdig afkondigen. Dat staat Europa niet toe
en het verstoort de vrije markt."
BOVAG heeft becijferd dat ongeveer tweederde van het Nederlandse brom-
en snorfietspark (ruim 600.000 stuks) een tweetaktmotor heeft. Rond
2007 kreeg de schonere en stillere viertakt de overhand in
verkoopcijfers. En inmiddels heeft zo'n 4 procent van de nieuwe
brommers en snorfietsen een elektrische aandrijving.
* TNO-rapport `De effecten van brommers op de luchtkwaliteit in de
gemeente Amsterdam', van 23 januari 2009 in opdracht van Gemeente
Amsterdam Programmabureau Luchtkwaliteit.
TNO raadt aan om in de hoofdstad het gebruik van elektrische brom- en
snorfietsen en van viertakt-varianten te stimuleren. Dit leidt niet
alleen tot minder uitstoot van schadelijke stoffen, maar damt ook de
belangrijkste bron van geluidshinder in, aldus het rapport.
BOVAG