Consumentenbond


---

2 december 2009

Compensatie bij vertraging internationale trein

Reizigers hebben met ingang van 3 december recht op compensatie wanneer hun internationale trein uitvalt of ernstig vertraagd is. Bij een vertraging van 60 minuten of meer bedraagt deze 25% van de ticketprijs en van 120 minuten of meer 50%. De Consumentenbond pleit ervoor dat reizigers de compensatie kunnen claimen bij één loket, namelijk de vervoerder waar ze het kaartje hebben gekocht.

De Europese regels vormen een belangrijke verbetering voor de rechten van treinreizigers, maar bevatten nog een weeffout. Spoorbedrijven zijn alleen in hun eigen land aansprakelijk. Dat betekent dat reizigers bij een reis naar Parijs niet alleen met NS Hispeed maar ook met de Belgische en Franse spoorwegen te maken krijgen en nu bij deze drie loketten moeten aankloppen voor compensatie. Europarlementariër Corien Wortmann steunt het pleidooi van de bond voor één loket en gaat bij de Europese Commissie om wetgeving vragen als de spoorwegmaatschappijen niet zelf zorgen voor een oplossing.

Langdurige vertraging

Gestrande reizigers hebben recht op een overnachting. Wanneer (verder) reizen vanwege de vertraging geen zin meer heeft, kunnen ze restitutie vorderen voor het deel dat niet is uitgevoerd of de reis via een andere route voortzetten zodra dat mogelijk is.
---