Consumentenbond
---
2 december 2009
Compensatie bij vertraging internationale trein
Reizigers hebben met ingang van 3 december recht op compensatie
wanneer hun internationale trein uitvalt of ernstig vertraagd is. Bij
een vertraging van 60 minuten of meer bedraagt deze 25% van de
ticketprijs en van 120 minuten of meer 50%. De Consumentenbond pleit
ervoor dat reizigers de compensatie kunnen claimen bij één loket,
namelijk de vervoerder waar ze het kaartje hebben gekocht.
De Europese regels vormen een belangrijke verbetering voor de rechten
van treinreizigers, maar bevatten nog een weeffout. Spoorbedrijven
zijn alleen in hun eigen land aansprakelijk. Dat betekent dat
reizigers bij een reis naar Parijs niet alleen met NS Hispeed maar ook
met de Belgische en Franse spoorwegen te maken krijgen en nu bij deze
drie loketten moeten aankloppen voor compensatie. Europarlementariër
Corien Wortmann steunt het pleidooi van de bond voor één loket en gaat
bij de Europese Commissie om wetgeving vragen als de
spoorwegmaatschappijen niet zelf zorgen voor een oplossing.
Langdurige vertraging
Gestrande reizigers hebben recht op een overnachting. Wanneer (verder)
reizen vanwege de vertraging geen zin meer heeft, kunnen ze restitutie
vorderen voor het deel dat niet is uitgevoerd of de reis via een
andere route voortzetten zodra dat mogelijk is.
---