Promotie Drs. A.T. van Venrooij
Titel proefschrift
Classifications in Popular Music
---
Promotors:
Prof.dr. M.S.S.E. Janssen
Prof.dr. T.J. Dowd
---
Datum
03 december 2009 14:00
---
Locatie:
Woudestein, senaatszaal
---
Faculteit
Faculteit der Historische en Kunstwetenschappen (FHKW)
Populaire muziek is echte kunst
Recensenten beoordelen popmuziek niet lager dan andere cultuurvormen
Niet veel mensen vinden de nieuwe cd van popartiest Anouk echte kunst.
Toch vervagen de grenzen tussen wat traditioneel als `hoge' en `lage'
kunst wordt bestempeld. Dit stelt Alex van Venrooij in zijn
proefschrift `Classification in Popular Music. Discourses and Meaning
Structures in American, Dutch and German Popular Music Reviews',
waarin hij onderzoekt hoe recensenten in kranten over popmuziek
schrijven. Van Venrooij promoveert op donderdag 3 december 2009 aan de
Erasmus Universiteit Rotterdam.
Alex van Venrooij onderzocht Nederlandse, Duitse en Amerikaanse
krantenrecensies over popmuziek. Hij bekeek hoe de manier van het
schrijven, oordelen en categoriseren van populaire muziek over een
lange periode veranderde.
Van Venrooij stelt dat het verschil tussen `hoge' en `lage' kunst de
laatste jaren vervaagt. Dit duidt er op dat er minder sprake is van
een culturele hiërarchie. Popmuziek wordt tegenwoordig meer als een
eigen soort kunstvorm beschouwd. Hierdoor vergelijken recensenten
popmuziek ook minder met `hogere' muzieksoorten (bijvoorbeeld
klassieke muziek) en kunnen ze populaire criteria gebruiken. Dit is
volgens Van Venrooij een ontwikkeling die vooral in Nederland en de
Verenigde Staten te zien is; in Duitsland wordt populaire muziek nog
wel beoordeeld met traditionele criteria.
Ook binnen het genre van de populaire muziek vervagen de grenzen. Van
Venrooij onderzocht recensies in de Los Angeles Times van halverwege
de jaren '80 en vergeleek deze met recensies uit 2004 en 2005. Het
blijkt dat in de jaren tachtig `rock' werd gezien als artistiek en
`pop' als commercieel, maar dat dit verschil twintig jaar later is
verminderd. Volgens Van Venrooij komt dit door institutionele
veranderingen binnen de muziekindustrie en door het ontstaan van een
open systeem van productie waarin `kleine' en `grote'
platenmaatschappijen steeds meer samenwerken en de grenzen tussen wat
`alternatief' en wat `mainstream' is vervagen.
Zijn er dan geen grenzen meer binnen de populaire muziek? Nee, stelt
Van Venrooij, want het maakt wel uit naar welke recensenten wordt
gekeken. Recensenten lijken zichzelf namelijk te specialiseren in het
beoordelen van producten van ofwel grootschalige `major'
platenmaatschappijen of kleinschalige producties.
Erasmus Universiteit Rotterdam