Ingezonden persbericht
HEINEKEN WIL OVER VIJF JAAR 50% MEER VROUWEN IN TOP
Eerste levensmiddelenfabrikant tekent Charter Talent naar de Top
Zoeterwoude, 2 december 2009 - Door ondertekening van het Charter Talent naar de Top committeert Heineken Nederland BV zich, als eerste productiebedrijf in de Fast Moving Consumer Goods, aan de inzet voor een betere mix van mannen & vrouwen in het topmanagement. Heineken stelt zich ten doel dat over vijf jaar het aantal vrouwen in het midden- en topmanagement met 50% is gegroeid.
Heineken doet het goed qua vrouwen in managementposities op het gebied van Human Resources en Marketing. Echter, afdelingen als Finance en Productie blijven achter.
Philip de Ridder, algemeen directeur Heineken Nederland: "Begin 2009 hebben wij diversiteit actief opgepakt. Het onderwerp staat bij ons hoog op de agenda. Vandaag heb ik concrete stappen aangekondigd die ervoor gaan zorgen dat Heineken Nederland over vijf jaar 50% meer vrouwen in het management heeft. Onder meer wordt diversiteit een beoordelingscriterium voor managers en daarmee een integraal onderdeel van onze bedrijfsdoelstellingen."
Eerste in Fast Moving Consumer Goods
Tot nu toe komen de Charterondertekenaars merendeels uit branches als de dienstensector en de overheid. Esther Raats-Coster, directeur Talent naar de Top: "Met de ondertekening door Heineken, als eerste in de sector 'Fast Moving Consumer Goods', maakt Talent naar de Top duidelijk dat man&vrouw diversiteit voor bedrijven in alle sectoren hoog op de agenda staat. Heineken neemt hiermee een voorbeeldrol waarbij naar verwachting vele andere organisaties zullen volgen."
Het Charter Talent naar de Top werd in mei 2008 geĂŻntroduceerd, met als doel om werkelijke stappen te maken op het gebied van man&vrouw diversiteit. Het Charter zorgt dat Nederlandse werkgevers diversiteitsbeleid aanpakken als business case. Op dit moment is het Charter ondertekend door ruim 100 organisaties, die gezamenlijk bijna 6% van het totaal aantal werknemers in Nederland vertegenwoordigen.