Ingezonden persbericht


Persbericht

Rotterdam, 1 december 2009

MAKARABA THE FUNNY HAT; dé sensatie voor het WK voetbal 2010!!

Wereldwijd zullen miljoenen voetbal supporters zich weer uitdossen in verschillende flamboyante outfits tijdens het WK in Zuid Afrika; onze Nederlandse supporters hebben immers een reputatie hoog te houden als het gaat om gekke uitdossingen.

De afgelopen jaren is de Makaraba (uit te spreken als 'Makaraaba') kunst samen met de Vuvuzela uitgegroeid tot hét symbool van de Zuid-Afrikaanse voetbalcultuur. De Makaraba is een grappig uitziende mijnwerkershelm die traditioneel door kunstenaars en supporters met de hand wordt uitgesneden en beschilderd om hun (persoonlijke) boodschap over te brengen.

Deze handgemaakte versie van de Makaraba is zeer arbeidsintensief en hierdoor niet geschikt voor een grote doelgroep. De afgelopen maanden heeft A-Lex B.V. alternatieven ontwikkeld en geregistreerd, die geënt zijn op het grote publiek terwijl de integriteit van dit Zuid-Afrikaanse cultuur fenomeen intact is gebleven.

Met deze berichtgeving lanceren we drie gebruiksvriendelijke modellen; (1) de 'African package', een volledig pakket met open design helm, (losse) opzetstukken die eenvoudig op de helm bevestigd kunnen worden, stickers en een Afrikaanse toeter, (2) een dichte helm met twee opzetstukken, en (3) een opblaasbare helm. Supporters worden middels een introductiebrief gestimuleerd om hun helm verder te versieren ('pimp your helmet') en de creativiteit de vrije loop te laten. Deze versies van de Makaraba kunnen in vrijwel iedere stijl, naar persoonlijk idee en wens worden geproduceerd in grote(re) oplages. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Om ervoor te zorgen dat dit symbool van de Zuid-Afrikaanse cultuur gekoppeld blijft aan haar oorsprong, is met elk van onze Makaraba-versies een donatie gekoppeld aan het Nelson Mandela Foundation. Wie onze Makaraba aanschaft steunt daarmee niet alleen zijn/haar elftal op een originele manier, maar draagt ook bij aan dit fantastische goede doel!

We zijn in dialoog met een aantal grote bedrijven, zakelijke platforms en landen die (exclusieve) interesse hebben getoond in onze versies van de Makaraba. We zijn hierin selectief omdat we uitsluitend willen samenwerken met professionals die dit initiatief kunnen bekrachtigen en tegelijkertijd de kern ervan respecteren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Debbie Roijers en/of Jorg van der Zanden.

Sportieve groet!