GroenLinks
Laat kleuters vooral kleuteren

GroenLinks Tweede Kamerlid Tofik Dibi maakt zich samen met veel kleuterjuffen zorgen over de toenemende prestatiedruk die er op kleuters wordt gelegd in het onderwijs. Volgens GroenLinks gaat de nieuwe manier van werken voorbij aan de speelse wijze waarop kleuters leren. Dibi vraagt staatssecretaris Sharon Dijksma vandaag om een Kleuterplan om de verzakelijking van het onderwijs te keren.

Uit een enquête van de Algemene Onderwijs Bond onder kleuterjuffen blijkt dat er steeds meer een verzakelijking plaatsvindt van het kleuteronderwijs. Waar vroeger al spelend werd geleerd, moet er tegenwoordig van schooldirecties en de Inspectie van het Onderwijs steeds meer gewerkt worden met toetsen, strakke lesmethodes en protocollen.

Dibi: "De tijdsgeest is doordrenkt van prestatiedrang. Ook kleuters worden daarmee geconfronteerd. Neem het voorstel van staatssecretaris Dijksma om kinderen al vanaf tweeënhalf jaar op school toe te laten. Op zich een sympathiek idee. Maar het komt boventfgop allerlei andere maatregelen, zoals de vroeg- en voorschoolse educatie en het toegenomen toezicht op cognitieve prestaties van kleuters. We moeten er goed voor zorgen dat die peuters terecht komen in een speellokaal en niet op een voorschool".

Schriftelijke vragen van het lid Dibi aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het steeds schoolser worden van het kleuteronderwijs (ingezonden 2 december 2009)


1. Hebt u kennisgenomen van het artikel `Kleuters mogen geen kleuters meer zijn' in het Onderwijsblad van 28 november 2009?
2. Herkent u het beeld van kleuterjuffen dat kleuters steeds meer moeten presteren waardoor de lessen steeds schoolser worden? Zo nee, waarom niet?

3. Bent u met mij van mening dat kleuters vooral al spelend leren onder begeleiding van een goed geschoolde leerkracht en dat dat zich slecht verhoudt met toetsen, handelingsplannen en strakke lesmethoden? Zo nee waarom niet? Zo ja, hoe zinvol is het dan dat de Inspectie toeziet op de cognitieve prestaties van kleuters?
4. Bent u met mij van mening dat de nadruk op vroeg- en voorschoolse educatie, het toegenomen toezicht op cognitieve prestaties, de criteria om over te gaan naar groep 3 - zoals 15 letters kennen - en uw voorstel om kinderen van tweeënhalfjaar een leerrecht te geven de trend om kleuters aan het leren te krijgen versterkt? Zo nee, waarom niet?

5. Bent u bereid de Kamer een Kleuterplan te doen toekomen, waarin u met maatregelen komt om deze trend tegen te gaan?