GroenLinks
Laat kleuters vooral kleuteren
GroenLinks Tweede Kamerlid Tofik Dibi maakt zich samen met veel
kleuterjuffen zorgen over de toenemende prestatiedruk die er op
kleuters wordt gelegd in het onderwijs. Volgens GroenLinks gaat de
nieuwe manier van werken voorbij aan de speelse wijze waarop kleuters
leren. Dibi vraagt staatssecretaris Sharon Dijksma vandaag om een
Kleuterplan om de verzakelijking van het onderwijs te keren.
Uit een enquête van de Algemene Onderwijs Bond onder kleuterjuffen
blijkt dat er steeds meer een verzakelijking plaatsvindt van het
kleuteronderwijs. Waar vroeger al spelend werd geleerd, moet er
tegenwoordig van schooldirecties en de Inspectie van het Onderwijs
steeds meer gewerkt worden met toetsen, strakke lesmethodes en
protocollen.
Dibi: "De tijdsgeest is doordrenkt van prestatiedrang. Ook kleuters
worden daarmee geconfronteerd. Neem het voorstel van staatssecretaris
Dijksma om kinderen al vanaf tweeënhalf jaar op school toe te laten.
Op zich een sympathiek idee. Maar het komt boventfgop allerlei andere
maatregelen, zoals de vroeg- en voorschoolse educatie en het
toegenomen toezicht op cognitieve prestaties van kleuters. We moeten
er goed voor zorgen dat die peuters terecht komen in een speellokaal
en niet op een voorschool".
Schriftelijke vragen van het lid Dibi aan de staatssecretaris van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het steeds schoolser worden van
het kleuteronderwijs (ingezonden 2 december 2009)
1. Hebt u kennisgenomen van het artikel `Kleuters mogen geen kleuters
meer zijn' in het Onderwijsblad van 28 november 2009?
2. Herkent u het beeld van kleuterjuffen dat kleuters steeds meer
moeten presteren waardoor de lessen steeds schoolser worden? Zo nee,
waarom niet?
3. Bent u met mij van mening dat kleuters vooral al spelend leren
onder begeleiding van een goed geschoolde leerkracht en dat dat zich
slecht verhoudt met toetsen, handelingsplannen en strakke lesmethoden?
Zo nee waarom niet? Zo ja, hoe zinvol is het dan dat de Inspectie
toeziet op de cognitieve prestaties van kleuters?
4. Bent u met mij van mening dat de nadruk op vroeg- en voorschoolse
educatie, het toegenomen toezicht op cognitieve prestaties, de
criteria om over te gaan naar groep 3 - zoals 15 letters kennen - en
uw voorstel om kinderen van tweeënhalfjaar een leerrecht te geven de
trend om kleuters aan het leren te krijgen versterkt? Zo nee, waarom
niet?
5. Bent u bereid de Kamer een Kleuterplan te doen toekomen, waarin u
met maatregelen komt om deze trend tegen te gaan?