Projectorganisatie Maasvlakte 2
02-12-2009
Geen consequenties financiële problemen Dubai voor Maasvlakte 2
Havenbedrijf Rotterdam N.V.
Een dochteronderneming van Dubai World, DP World, is één van de
bedrijven achter het consortium Rotterdam World Gateway (RWG) dat de
eerste containerterminal op Maasvlakte 2 gaat exploiteren. De
financiële problemen waarmee Dubai World vorige week in het nieuws
kwam hebben echter, voor zover te overzien, géén gevolgen voor
Maasvlakte 2.
DP World is weliswaar een dochter van Dubai World, maar dat wil niet
zeggen dat de eerste betrokken raakt bij de problemen van de tweede.
Niet voor niets heeft men de activiteiten in verschillende juridische
entiteiten georganiseerd. Daarnaast is DP World met een aandeel van
30% één van de bedrijven die samen RWG vormen. De andere vier zijn de
rederijen MOL (Japan), Hyundai (Korea), APL (Singapore) en CMA CGM
(Frankrijk). Tot slot zijn er naast RWG nog twee terreinuitgiften voor
Maasvlakte 2 gedaan: een voor APMT en een voor Euromax.
Het Havenbedrijf Rotterdam onderhoudt zeer regelmatig contacten met
alle containerbedrijven die in Rotterdam actief zijn. De gevolgen van
de economische crisis zijn daarbij een vast onderwerp van gesprek.
Zowel RWG als APMT en het Havenbedrijf houden vast aan de huidige
planning voor de realisatie van de eerste fasen van de terminals op
Maasvlakte 2. Dat betekent dat RWG in 2013 zijn terminal in gebruik
kan nemen en APMT in 2014. Voor de uitbreiding van Euromax op
Maasvlakte 2 is nog geen opleverdatum vastgelegd.
Pagina bijgewerkt op: 02-12-2009
* Disclaimer
* Copyright
* Sitemap
* Colofon
Maasvlakte 2 is een project van Havenbedrijf Rotterdam N.V.
* Port of Rotterdam