Ingezonden persbericht



---

Persbericht 02-12-2009

Tax-on-web voor leerlingen
GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap haalt de FOD Financin voor de schoolbanken
ë
Het GO! werkt, in het kader van contextgebonden en competentiegericht onderwijs en meer ICT in de klas, aan virtuele klassen binnen een Smartschoolomgeving. Voor het vak Economie werd daarvoor o.a. een samenwerking opgezet met de FOD Financiën. Leerlingen kunnen voortaan binnen een schoolvariant van Tax-on-web virtueel oefeningen maken. 9 verschillende casussen werden hiervoor uitgewerkt.

Vandaag, woensdag 2 december, stellen beide partners het Tax-on-web project voor in KA Zaventem. Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het GO!, en Carlos Six, Administrateur KMO en hoofd van de belastingadministratie bij de FOD Financiën lichten de doelstellingen en het project toe.

Aansluitend licht het GO! het pedagogisch luik toe. Hiertoe is de computerklas van het KA Zaventem bevolkt met leerkrachten Economie. Zij leren er hoe zij met het project aan de slag kunnen in hun les en hoe dit project de gestelde onderwijsdoelen realiseert.

De maatschappelijke relevantie van belastingen is het uitgangspunt voor de oefeningenmodule. Belastingen wat is dat? Hoe gebeurt de aangifte? Hoe optimaliseer ik mijn belastingaangifte? Hoe worden belastingen geïnd? Waarvoor wordt het geld gebruikt? Tal van vragen en antwoorden moeten de leerlingen inzicht maar ook burgerzin bijbrengen.

Lerares Diane Van Houtven van KTA Lier die vorig jaar de lessenpakketten reeds heeft uitgetest met haar leerlingen, getuigt: `De lessenpakketten zijn een echt schot in de roos; het gaat om concrete informatie, vlot te gebruiken tijdens de lessen. Wat mijn leerlingen betreft meen ik dat er ondertussen overtuigde Tax-on-web gebruikers bij zijn, die de bruine enveloppe ver naast zich zullen laten liggen.'

Carlos Six, hoofd van de belastingsadministratie bij FOD Financiën verduidelijkt zijn bedoelingen met dit project: `Deze samenwerking past voor de FOD Financiën in de aanpak om almaar meer mensen via digitale weg hun belastingsaangifte te laten invullen. Momenteel gebruikt 45% van de Belgen tax-on-web. De aanpak die de FOD Financiën kiest is doelgroepgericht. Het onderwijs was een logische stap in deze benadering.'

`Het GO! wil met Tax-on-web voor leerlingen inspelen op noden in de maatschappij, leerlingen zelfredzaam maken en een directe link leggen met de realiteit. Ook kadert dit in de brede school, waar het GO! naar streeft, waarbij de school geen eiland is maar Persbericht van het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap van 02-12-2009 13:05 Meer info? Neem contact op met de woordvoerder Ann Van Driessche 02 790 93 06




juist met andere organisaties samenwerkt om jongeren te vormen en te wapenen. Jongeren leren op die manier ondermeer zelf hun belastingsbrief elektronisch invullen en begrijpen, iets waar veel Belgen problemen mee hebben' stelt Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het GO!.

Voor 1 miljoen aangiften van de 6,5 miljoen wordt er bij de FOD Financiën aangeklopt voor ondersteuning. Daarnaast zijn er nog de talrijke initiatieven van gemeenten, seniorenbonden, OCMW's, enz. en zelfstandigen die een boekhouder inschakelen die hier niet in verrekend zijn. Er is dus weldegelijk nood aan vorming.

Dat het GO! en de FOD Financiën elkaar hebben gevonden heeft ook te maken met een gemeenschappelijk streven. Zo werken ze beide aan permanente vernieuwing binnen een relevant maatschappelijk kader. De zin om samen te werken resulteert vandaag in dit pedagogisch project dat wellicht ook heel wat navolging zal krijgen in andere onderwijsinstellingen.

Dit project is op lange termijn bruikbaar voor alle leerlingen van de derde graad secundair onderwijs, wat zou neerkomen op 25.000 leerlingen in het GO!. Het wordt nu standaard opgenomen in de studierichtingen Handel TSO en BSO in het GO! of bij 3900 leerlingen. Door de gedifferentieerde aanpak, de verschillende casussen hebben allemaal een verschillende moeilijkheidsgraad, is dit project relevant voor alle leerlingen van ASO tot BSO, van een economisch geschoolde leerling tot een niet- economisch geschoolde leerling. Het GO! wil op termijn zorgen voor een zo breed mogelijke toepassing van dit project.