Persbericht

Jongeren geven liefst geld aan goede doelen gericht op gezondheid 53% doneert geld omdat dit hen zelf een goed gevoel geeft

Woerden, 2 december 2009 - Ruim de helft van de jongeren doneert aan een goed doel omdat dit een goed gevoel bij hen oproept. Hierbij kunnen organisaties die zich richten op gezondheid op de meeste sympathie rekenen. Slechts 3% zegt geld te geven aan initiatieven naar aanleiding van een natuurramp. Bijna zes op de tien jongeren doneert jaarlijks maximaal 15 euro.

Dit blijkt uit een onderzoek van Ecreation onder bijna 600 jongeren. Ecreation, ontwikkelaar van chatbots, plaatste een enquête op hun interactieve platform World of Alice waarop dagelijks meer dan 24.000 jongeren te vinden zijn.

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren vertrouwen hebben in goede doelen. Bijna zeven op de tien respondenten staan uitgesproken positief ten opzichte van deze organisaties en 80% geeft wel eens geld aan een goed doel. Daarnaast gelooft 63% dat alles of het overgrote deel van het gedoneerde geld direct naar het goede doel gaat. Om tot donaties aangezet te worden, wordt één derde het liefst via een collectant benaderd. Telefonisch contact is met 2% het minst populair.

Jongeren hebben de meeste sympathie voor goede doelen die zich op gezondheid richten (35%), gevolgd door organisaties die focussen op natuur, dierenwelzijn en het milieu (23%). Van de respondenten geeft 14% aan per jaar zelfs 50 euro of meer te doneren.

"Dit onderzoek naar goede doelen is ons derde onderzoek onder jongeren. Onze chatbot Alice (World of Alice) is hiervoor een goed platform gebleken. We willen World of Alice dan ook zeker vaker gaan gebruiken voor onderzoeken onder jongeren", zegt Sjoerd van Dijk, oprichter en managing director van Ecreation. "Door de persoonlijke manier van ondervragen, namelijk in een directe één op één chat tussen Alice en haar gebruiker, tonen jongeren een hoge mate van bereidheid om mee te doen aan dergelijke onderzoeken."

(318 woorden)