Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 2 december 2009.

Succesvol en karakteristiek Grachtenfestival verdwijnt Amsterdam verliest visitekaartje én opening van het Klassieke Muziekseizoen

Vandaag heeft Alma Netten, directeur van het Grachtenfestival, bekend gemaakt dat directie en bestuur geen andere mogelijkheid meer zien dan het festival, na twaalf edities, op te heffen.

Alma Netten: "Festivals vallen in Nederland tussen de wal en het schip. Slechts 10% van het budget van het Grachtenfestival bestaat uit structurele middelen, de overige 90% wordt elk jaar opnieuw door het festival zelf geworven uit sponsoring, particuliere ondersteuning en opbrengsten uit kaartverkoop. Bijdragen van fondsen zijn altijd projectgebonden. Dat betekent dat er geen enkele buffer kan worden opgebouwd voor omstandigheden als deze, in tijden van economische crisis."

De gemeente Amsterdam ondersteunt het festival jaarlijks met E 109.000 uit het kunstenbudget. Het budget van het Grachtenfestival bedroeg dit jaar 1.1 miljoen euro. Het festival mocht zich altijd in een grote publieke belangstelling koesteren. Afgelopen jaar bezochten bijna 70.000 mensen de ruim 160 concerten. Vrijwel alle concerten waren uitverkocht. Daarmee was het festival het meest succesvolle klassieke muziekfestival van Nederland.

"Hoewel het Grachtenfestival altijd heel sterk is geweest in het vinden van eigen financiering, heeft sponsorsucces een keerzijde", zegt directeur Netten, "Het biedt geen enkele garantie voor continuïteit. Zonder een gezonde structurele financiële basis bevind je je permanent in de gevarenzone." Het festival zocht continu naar nieuwe sponsors. Het is in deze periode van recessie niet gelukt vervanging te vinden voor de twee hoofdsponsors toen deze besloten te stoppen.

In binnen- en buitenland wordt het festival gezien als één van de belangrijkste visitekaartjes van de stad Amsterdam. Het is het enige festival dat een unieke verbinding legt tussen de karakteristieke grachten, de IJ-oevers, bijzondere architectuur en klassieke muziek. Het festival bood een podium aan jong Nederlands muziektalent en stond aan de basis van menig succesvolle (internationale) muzikantencarrière.

Het einde van het Grachtenfestival zal hard doorklinken in de culturele en in de toeristische sector. Het heeft ook zijn weerslag op gezelschappen en ensembles waarmee wordt samengewerkt en op inkomsten van accommodaties.

Onweerlegbaar droeg het festival bij aan het leef- en vestigingsklimaat van de hoofdstad. Onderzoek wees herhaaldelijk uit dat het Grachtenfestival buitengewoon hoog wordt gewaardeerd door zijn bezoekers, waarvan meer dan 60% van buiten de stad, ook uit het buitenland, het festival bezocht.

Met het Grachtenfestival komt tegelijkertijd een einde aan het Kindergrachtenfestival en het Grachtenfestival Conservatorium Concours, dat jaarlijks in april werd gehouden en waarnaar alle Nederlandse conservatoria hun beste studenten afvaardigden. Dit concours werd georganiseerd in samenwerking met The Banff Centre, de prestigieuze muziekopleiding in Alberta, Canada.

Het Nederlands Fonds voor de Podiumkunsten (NFPK+) beoordeelde het Grachtenfestival eerder positief, maar zette dit advies niet om in financiële ondersteuning. Zowel bij de gemeente Amsterdam als bij het NFPK+ wordt nu een festivalbeleid geformuleerd. Voor het Grachtenfestival komt dit te laat.

Het Amsterdamse Grachtenfestival was het jaarlijks terugkerende muziekfestival waarvan uitvoeringen van (klassieke) muziek op bijzondere locaties in de binnenstad van Amsterdam en aan de IJ-oevers de basis vormden. Elk jaar werden nieuwe speellocaties toegevoegd. Deze locaties onderscheidden zich door bijzondere of monumentale architectonische en cultuurhistorische waarde. In de twaalfde editie trok het festival naar de Plantagebuurt in het oostelijk deel van het centrum, met de Hermitage Amsterdam als festivalhart. De programmering van het Grachtenfestival in de Plantagebuurt werd vervlochten met die van de binnenstad, de IJ-oevers en Amsterdam-Noord. Hiermee omarmde het festival een groot deel van de stad Amsterdam.

Hoofdsponsor was Schiphol Group, hoofdsubsidiënt de Gemeente Amsterdam. Mediapartner van het festival was HDC Media.
Burgemeester Cohen van Amsterdam was beschermheer van het Grachtenfestival.

Noot voor de redactie,