Collectieve bezwarenactie tegen kostenheffingen AFM 2009
FIDIN en de OvFD vinden de kostenstijging in strijd met rechtvaardige en evenwichtige kostenverdeling. Ook ontbreekt het aan inzicht in de kosten en is de toerekening ervan totaal ondoorzichtig. Het College van Beroep heeft in 2008 duidelijke criteria gesteld en FIDIN en OvFD zijn van mening dat de kostenheffingen niet aan deze criteria voldoen. Zij roepen alle kantoren daarom op om individueel bezwaar te maken en daarbij FIDIN en OvFD te machtigen om een collectieve procedure tegen de AFM te voeren. Daarnaast pleiten de brancheorganisaties voor toezicht op de handhaving van de budgetten van de AFM.
Bezwaarprocedure 2008
FIDIN en OvFD hebben reeds een collectieve procedure gestart tegen de kostenheffingen 2008. In die procedure wordt begin september een beslissing op bezwaar verwacht van de AFM. Indien het bezwaar ongegrond zou worden verklaard, zal tegen die beslissing beroep worden ingesteld bij de bestuursrechter.
Het feit dat reeds een procedure loopt ten aanzien van de heffingen 2008 betekent niet dat kan worden afgezien van een procedure tegen de heffingen 2009. Indien tegen die heffingen niet binnen zes weken na ontvangst daarvan bezwaar wordt gemaakt, worden die heffingen immers onherroepelijk. Çók indien de procedure tegen de heffingen 2008 succesvol zou zijn.
Getrapte bezwaarprocedure 2009
FIDIN en OvFD roepen nu alle aangesloten maar ook alle niet-aangesloten kantoren op om massaal bezwaar aan te tekenen tegen de nota(s) van de AFM. Zij hebben hiervoor zoveel mogelijk kantoren benaderd. Niet alleen de financiële dienstverleners die bezwaar hebben gemaakt tegen de heffingen 2008 kunnen meedoen, maar ook de dienstverleners die dat niet deden.
De procedure voor het indienen van bezwaar vindt getrapt plaats. In eerste instantie dienen kantoren zelf bij de AFM pro forma bezwaar te maken. Doorvoor is een standaard bezwaarschrift gemaakt dat op deze website kan worden gevonden. Vervolgens zullen FIDIN en OvFD de bezwaarprocedure namens alle indieners van een pro forma bezwaarschrift collectief voeren. Dat scheelt kantoren, alsook de AFM, veel werk en beperkt zo de kosten van toezicht. Aan de procedure zijn voor bij FIDIN of OvFD aangesloten kantoren geen kosten verbonden, niet aangesloten kantoren betalen een beperkte bijdrage in de kosten.
Binnen zes weken
Kantoren die het standaard bezwaarschrift indienen, machtigen daarmee FIDIN en OvFD om namens hen de verdere procedure inhoudelijk te voeren.
Het is belangrijk dat het bezwaarschrift binnen zes weken na ontvangst van de nota van de AFM bij de AFM wordt ingediend. Na zes weken wordt het bezwaar niet meer in behandeling genomen en in beginsel niet-ontvankelijk verklaard.
Nota altijd betalen!
Binnen twaalf weken zullen alle financiële dienstverleners een factuur hebben ontvangen.
FIDIN en OvFD wijzen er nadrukkelijk op dat de nota wel betaald moet worden, ook als er bezwaar wordt ingediend. Het indienen van bezwaar schort de verplichting om te betalen niet op. Indien de procedure tot resultaat leidt, zal het te veel betaalde bedrag worden teruggestort.
FIDIN en OvFD, gesteund door gespecialiseerde juristen, zijn ervan overtuigd dat er voldoende gronden bestaan om de procedure met een goed gevolg te kunnen voeren en daarmee de stijging van de kosten van doorlopend toezicht tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen.
Alle formulieren en een uitleg kunt u vinden onder Procedure.
FIDIN|Bezwaar|Procedure|Berichten|FAQ|Contact