SGP
01 - 12 - 09 | Europese verkiezingen niet op zondag
Europese verkiezingen niet op zondag
De SGP wil dat de Europese verkiezingen op donderdag blijven; in ieder
geval moeten die verkiezingen niet naar de zondag. Dat zei
SGP-kamerlid Van der Staaij bij de behandeling van de âStaat van de
Unieâ in de Tweede Kamer.
Aanleiding voor de opmerkingen van Van der Staaij zijn berichten dat
de EU af wil van verkiezingen op doordeweekse dagen. Christelijke
kiezers worden op die manier gewoon uitgeschakeld. De lidstaten moeten
zelf kunnen blijven bepalen op welke dag zij de verkiezingen
organiseren, aldus Van der Staaij.
---
Staat van de Unie
1 december 2009
C.G. van der Staaij
Verbredingen
Voorzitter. Het was niet alleen de beknopte omvang van de Staat van de
Unie die mij aansprak. Het was ook de toon. Het expliciet markeren van
de zorgen over het behoud van eigen cultuur en identiteit. De zorgen
over globalisering. De waarschuwing richting de EU om geen dingen te
beloven die niet kunnen worden waargemaakt. Minder woorden, meer
daden. Ik kan dat alleen maar van harte onderstrepen. In de ogen van
de SGP-fractie is de Europese Unie er voor de burger en niet andersom.
Het gaat erom dat problemen en uitdagingen waarmee de burger in Europa
te maken heeft op het meest geëigende niveau worden opgepakt. Dat kan
betekenen dat er op bepaalde terreinen meer Europa moet komen en op
andere juist minder.
Maar dan mogen wij ook boter de vis vragen. Krijgen deze noties een
concrete vertaling in het Europese beleid? Het inmiddels aanvaarde
verdrag van Lissabon beantwoordt hieraan in ieder geval onvoldoende,
zo moest mijn fractie en vele staatsrechtgeleerden constateren.
En met toenemende zorg moet ik constateren, dat de EU zich ook steeds
meer stort op bijvoorbeeld het terrein van de gelijke behandeling. Een
terrein dat bij uitstek op het terrein van lidstaten ligt. Hoe
beoordeelt de minister â aan de hand van zijn eigen visie in de
aangereikte notitie â dergelijke Europese taakverbredingen? Zit hier
niet een spanning ten opzichte van zijn fraaie notitie?
En als het gaat om het behoud van identiteit, op welke wijze krijgt
dat handen en voeten? Welke identiteit heeft Europa en welke
identiteit zou zij moeten hebben? De Staat van de Unie gaat over
economie, over handel en klimaat, maar absoluut niet over identiteit.
Proef ik hier een stuk verlegenheid? Mag ik er dan op wijzen, dat het
christendom een schat aan identiteit en zelfkennis biedt. Laten we het
eens in die richting zoeken. Back to the future.
Zondag
Mijn fractie schrok van de berichten, dat binnen de EU wordt bekeken
of de volgende EP-verkiezingen in alle landen op zondag kunnen
plaatsvinden. Dit is typisch iets wat lidstaten zelf moeten uitmaken.
Bovendien zal hiermee een categorie christelijke kiezers worden
uitgeschakeld én betekent het een verstoring van deze rustdag. Wil de
minister zich ervoor inzetten, dat het stemmen nooit op zondag zal
plaatsvinden?
Turkije
Voorzitter. Talloze malen worden wij ten aanzien van Turkije met de
neus op de feiten gedrukt. Of het nu gaat om de strafrechtelijke
vervolging van Turkse schrijvers, godsdienstvrijheid, corruptie of om
de positie van minderheden: Turkije voldoet op geen enkele wijze aan
de criteria voor toetreding. Steeds duidelijker wordt het dat de
positie van dit grote islamitische land een volwaardig lidmaatschap
niet gewenst maakt. Turkije zou hierover helderheid geboden moeten
worden. Het is niet eerlijk om Turkije aan een lijntje te houden en
uiteindelijk middels een referendum in één van de lidstaten
toetreding onmogelijk te maken. Laten we de koers wijzigen en Turkije
â in plaats van een EU-lidmaatschap - concreet een bepaalde vorm van
een geprivilegieerd partnerschap aanbieden.
Grenzen
Ik vond het opvallend hoe stevig werd verwoord, dat de grenzen voor de
uitbreiding van de EU allereerst liggen bij de Europese grenzen. Dat
sluit Turkije voor 90% uit. Het kabinet krabbelt vervolgens echter
terug door te verwijzen naar gemaakte afspraken. Betekent dit
overigens, dat ook het kabinet op dit ogenblik inhoudelijk eigenlijk
tegen toetreding is, maar zich gebonden acht aan gewekte
verwachtingen? Dat biedt perspectief.
Het is immers onterecht om de Turkse toetreding te bouwen op de pijler
van het gewekte vertrouwen. Dat is een slecht verlegenheidsargument.
De parlementen hebben niets beloofd. Het zou onwijs zijn hen vast te
ketenen aan een overmoedige offerte van regeringsleiders uit het
verleden. Elk parlement van elke lidstaat behoudt het volste recht om
het mogelijke toetredingsverdrag met Turkije niet te ratificeren. Zou
dit anders zijn, dan is de hele ratificatieprocedure een farce. Dan
zouden we niet in staat zijn om een integrale afweging te maken tussen
alle belangen die in het geding zijn. Deelt de staatssecretaris deze
conclusie en welke consequenties verbindt hij daaraan?
Prioriteiten
Binnenkort zal de discussie worden opgestart omtrent de EU-begroting
na 2013. Dan zal er een slag moeten worden geslagen. Er zal minder
accent moeten komen op de traditionele mega-uitgavenposten, zoals
landbouw, maar nadruk op de EU-prioriteiten energie-innovatie, R&D,
terrorismebestrijding en veiligheid, infrastructuur, bestrijding
illegale immigratie en dergelijke. Ten aanzien van het landbouwbeleid
moet een expliciete dubbeldoelstelling gelden: marktgerichte productie
én reële, gerichte vergoedingen voor de publieke diensten, die deze
sector verricht.