Persbericht 30 november 2009
'Lean denken' maakt zorg efficiënter
Minister Klink ontvangt eerste exemplaar UvT-boek op 2 december
Een aantal ziekenhuizen in Nederland en België laat zich al inspireren door 'lean' denken om efficiënter te werken. Dit werpt vruchten af. In het boek Lean denken en doen in de zorg leggen de Tilburgse hoogleraren Jos Benders en Bart Berden samen met Marc Rouppe van der Voort hoe de zorg op een praktische en efficiënte manier kan worden verbeterd. Op 2 december zal minister Ab Klink van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het eerste exemplaar in ontvangst nemen.
Nederland heeft een goed zorgstelsel. Toch staan er ingewikkelde kwesties op de agenda, zoals een dreigend tekort aan zorgverleners en de vraag hoe zuiniger om te gaan met de schaarse middelen. Om dit soort complexe vraagstukken op een duurzame manier aan te pakken, laat een aantal ziekenhuizen in Nederland en België zich inspireren door 'lean' denken. Dit is gebaseerd op het Toyota Productie Systeem, zoals dat binnen Toyota is ontwikkeld en inmiddels in vele sectoren wordt toegepast. Centraal daarin is dat werknemers continu bezig zijn met het verbeteren van hun werkprocessen.
Het boek Lean denken en doen in de zorg verschaft inzicht in de achtergronden van 'lean' denken en hoe het in de praktijk wordt gebracht. Een aantal praktijkdeskundigen zette hun ervaringen op papier. In diverse ziekenhuizen, waaronder het Laboratorium voor Microbiologie en Immunologie van het St. Elisabeth Ziekenhuis, zijn resultaten bereikt als doorlooptijdverkorting, kwaliteitsverbetering, soepeler verlopende arbeidsprocessen en hogere arbeidsproductiviteit. In de Maastro Clinic te Maastricht worden nu bestralingen met minder laboranten uitgevoerd.
Over de auteurs
Jos Benders is hoogleraar organisatieconcepten aan de Universiteit van Tilburg; Marc Rouppe van der Voort is manager Innovatie in het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg, waar Bart Berden bestuurder is. Berden is bovendien bijzonder hoogleraar organisatieontwikkeling in de zorg aan de TiasNimbas Business School verbonden aan de UvT. De redactie hoopt dat het boek ook andere zorginstellingen kan inspireren om continu verbeteringen in de bedrijfsvoering te realiseren.
Universiteit van Tilburg