Datum 2 december 2009 -
Onderwerp A74
-
Geachte voorzitter,
Ik ben verheugd om u te kunnen meedelen dat het OTB van de A74 vandaag door
mij en de minister van VROM is goedgekeurd. Gezien de kritische planning van
het project om voor de Floriade in 2012 te kunnen worden geopend, is de
versnelling in de planning die we hebben kunnen realiseren extra van belang. In
uw Kamer hebben we meermaals over deze weg overlegd en het belang van een
spoedige besluitvorming en realisatie leeft zowel in uw Kamer als bij ons.
Het belang dat in uw Kamer aan deze weg wordt gehecht, komt mede naar voren
uit de vragen die uw Kamer gesteld heeft en de AO's die we samen gevoerd
hebben. In deze brief doe ik de toezeggingen die ik heb gedaan tijdens het AO
van 6 september 2007 (zie 31 200 A, nr.4) gestand en geef ik aanvullend
antwoord op de vragen die het lid Roefs heeft gesteld over de glazen overkapping
bij de aanleg van de A74, waar ik bij brief van 3 november jl. op ben ingegaan.
In het AO van 6 september 2007 heb ik toegezegd in het MI(R)T-overleg met de
regio nadrukkelijk aandacht te besteden aan oplossingen ter voorkoming van
overlast voor langzaam verkeer en voetgangers vanwege de doorsnijding van
Venlo door de A74 en de Kamer hierover te berichten.
Gezien de lengte van de A74 van 2,5 kilometer wordt de oversteekbaarheid voor
het langzaam verkeer in de huidige plannen gewaarborgd door vijf
oversteekmogelijkheden. Rijkswaterstaat concludeert dat dit ruim voldoende is
voor het langzaam verkeer. De kwaliteit van de verbindingen blijft vrijwel gelijk
en in sommige gevallen neemt de kwaliteit zelfs toe.
In de huidige situatie kan het langzaam verkeer (fietsers en voetgangers) gebruik
maken van zes verharde verbindingen tussen Venlo en Tegelen. Na aanleg van de
A74 vervalt één verbinding (de Trappistenweg). Deze verbinding wordt echter
kortgesloten met 2 andere verbindingen, waardoor het omrijden beperkt wordt.
In het AO van 6 september 2007 heb ik ook toegezegd de Kamer rond de
publicatie van het OTB te informeren over de mogelijkheden van geluidswerende
voorzieningen rond de Zuiderbrug. In het OTB zijn geluidsreducerende
maatregelen waaronder geluidswerende voorzieningen op en rond de Zuiderbrug
opgenomen (zie par. 4.1.4 van de Toelichting van het OTB).
a
agina 1 van 3
P
Datum
Per brief heb ik op 3 november 2009 antwoord gegeven op de vragen die het lid
Roefs heeft gesteld over een mogelijke glazen overkapping bij de aanleg van de Ons kenmerk
A74. In de beantwoording heb ik aangegeven bij het OTB terug te komen op de VenW/DGMO/2009-10648
vraag naar het rekening houden met de glazen overkapping en bij de inpassing
van de weg openhouden van de mogelijkheid om later alsnog een glazen
overkapping te plaatsen.
Ik heb in overleg met de minister van VROM besloten geen glazen overkapping
toe te passen op een deel van de A73/A74. Ik maak een overkapping voor de
toekomst niet bewust onmogelijk, maar houdt er bij de inpassing geen rekening
mee. Hiervoor heb ik de volgende argumentatie.
Wat betreft luchtkwaliteit zijn reguliere middelen voldoende om aan de
normen te voldoen.
Voor geluid neem ik een aantal reguliere maatregelen zoals een deels
verdiepte ligging en een fors pakket (deels transparante)
geluidsschermen. Verdergaande en fors duurdere maatregelen als een
overkapping zijn vervolgens niet kosteneffectief.
In een door voormalig Rijksadviseur voor het Landschap de heer prof. ir.
D. Sijmons uitgevoerde `second opinion', wordt door hem gewaarschuwd
voor een te rooskleurig beeld voor wat betreft de landschappelijke
inpassing van een glazen overkapping. De overkapping gaat meer op een
tunnel lijken die uiteindelijk negatiever scoort dan geluidschermen. Daar
komt bij dat volgens hem een overkapping uiteindelijk de associatie kan
wekken van een sterk milieubelaste omgeving in plaats van een milieu-
ikoon voor Venlo.
Uit een tweede `second opinion' naar de technische consequenties is
gebleken dat de Zuiderbrug een glazen overkapping niet kan dragen
zonder extra maatregelen, hetgeen aanzienlijke meerkosten met zich
meebrengt.
Een glazen overkapping is voor de Wet Aanvullende Regels Veiligheid
Wegtunnels een tunnel, waardoor het niet mogelijk is om onder de
overkapping af- en opritten toe te passen. Het deel van de A73/A74 dat
voor overkapping in aanmerking komt, kent af- en opritten. In deze
situatie is een glazen overkapping onmogelijk. Daarnaast zijn de
benodigde veiligheidsvoorzieningen in het plan van de glazen overkapping
tunnel sterk onderschat.
Gegeven deze argumenten kiest het Rijk in het OTB A74 niet voor een glazen
overkapping. Tevens kent de glazen overkapping veel risico's op het gebied van
veiligheid, technische uitwerking en onderhoud. De planning van de A74 is kritisch
maar haalbaar en laat nieuwe grote risico's niet toe. Met elkaar willen we de A74
open stellen vóór de opening van de Floriade op 1 april 2012.
agina 2 van 3
P
Ik ben in overleg met de gemeente Venlo om de komende maanden samen te
Datum
kijken naar maatwerkoplossingen met als doel de toekomstige lokale
geluidssituatie waar mogelijk te verbeteren. Ons kenmerk
VenW/DGMO/2009-10648
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 3 van 3
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat