Rijksvoorlichtingsdienst

A74 op koers voor Floriade

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en minister Cramer van VROM hebben het Ontwerp Tracébesluit (OTB) voor de A74 ondertekend. Deze ondertekening is maanden eerder dan verwacht. Met deze versnel-ling komen de ministers tegemoet aan een brede wens vanuit de regio vaart te zetten achter de aanleg van de A74. De planning is kritisch, maar nog altijd haalbaar om de nieuwe weg nog vóór de Floriade (april 2012) in gebruik te kunnen nemen.

Waarom aanleg A74?

Door het grote aanbod van verkeer en het ontbreken van een goede verbinding, wordt nu noodgedwongen gebruik gemaakt van wegen door de bebouwde kom van Venlo en Tegelen. Dit leidt tot opstoppingen, verkeersonveilige situaties en stank- en geluidsoverlast. Met de komst van de A74 wordt het gebied rond Venlo beter bereikbaar, veiliger en leefbaarder. Daarnaast geeft de nieuwe autosnelweg een impuls aan de regionale economie. De aanleg van de A74 draagt bij aan het behoud en de versterking van de positie van Venlo als handels-, expeditie- en distributiecentrum.

Aanpassingen op eerder OTB

In 2004 is een OTB uitgebracht waarin het verdiepte Plateau-alternatief verder was uitgewerkt. Dat heeft destijds veel vragen en bezwaren van omwonenden opgeleverd ten aanzien van luchtkwaliteit, geluidshinder en verkeerscijfers. Daarna is extra en aanvullend onderzoek gedaan en gekeken naar oplossingen. Daaruit bleek dat de Plateauvariant kan worden aangelegd binnen de milieunormen. Dit alternatief is daarom ook het uitgangspunt in dit nieuwe OTB.

Ten opzichte van het OTB van 2004 is een aantal aanpassingen doorgevoerd. Zo zijn weefvakken toegevoegd op de Zuiderbrug, is de verknoping A73/A74 aangepast, komen meer en hogere geluidsschermen met name langs de aansluitende A73 en komt er een extra fietsbrug en een ecoduct.

Glazen overkapping

Er komt geen glazen overkapping op dit tracé. Reguliere maatregelen zijn toereikend om te kunnen voldoen aan de geldende normen. Dit gebeurt met een deels verdiepte ligging en een fors pakket (deels transparante) geluidsschermen. Samen met de gemeente Venlo wordt gekeken naar maatwerkoplossingen om de lokale geluidssituatie waar mogelijk te verbeteren. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat de Zuiderbrug een glazen overkapping niet kan dragen zonder extra maatregelen met aanzienlijke meerkosten.

Een glazen overkapping is voor de Wet Aanvullende Regels Veiligheid Wegtunnels een tunnel waardoor het niet mogelijk is om onder de overkapping af- en opritten toe te passen. Het deel van de A73/A74 dat voor overkapping in aanmerking zou komen, kent af- en opritten. In deze situatie is een overkapping onmogelijk. Een glazen overkapping kent verder veel risico's ten aanzien van veiligheid, technische uitwerking, onderhoud en procedures. Het open houden van de mogelijkheid om later een glazen overkapping te plaatsen is onmogelijk binnen de huidige planning om de A74 vóór de Floriade in 2012 open te stellen.

Ligging A74

De A74 begint bij de A73-Zuid ter hoogte van het spoorwegviaduct ten oosten van de Zuiderbrug bij Venlo. De A73 gaat in zuidelijke richting, de A74 buigt af in oostelijke richting naar de Duitse grens en sluit daar aan op de Duitse Bundes-autobahn 61 (BAB61). De lengte van de nieuwe wegdelen is ongeveer 6 km. (waarvan 2,5 km. op Nederlands grondgebied) en vormt de laatste schakel tussen de Randstad en de grote Duitse industriegebieden in het zuidelijk Ruhr- en Rhein en Maingebied. Met deze rechtstreekse aansluiting op het Duitse hoofdwegnet wordt de huidige verkeersdrukte in de bebouwde kom van Venlo en Tegelen sterk teruggedrongen en de doorstroming van het verkeer bevorderd. In het ontwerp is rekening gehouden met een goede inpassing in het landschap, inrichting van nieuwe natuurgebieden en met wensen vanuit de omgeving.

Verdere procedure

Het OTB ligt vanaf medio december gedurende een periode van zes weken ter visie. De precieze datum van de tervisielegging wordt gecommuniceerd via advertenties in lokale en regionale media. Gedurende deze periode kunnen omwonenden en belanghebbenden hun zienswijze geven op het OTB. Die reacties worden meegenomen en afgewogen bij het opstellen van het definitieve Tracé-besluit (TB) waarna beroep bij de Raad van State mogelijk is. Tijdens de tervisielegging is het OTB ook in te zien via de site van het Centrum Publieks-participatie (voorheen Inspraakpunt) via www.centrumpp.nl. Meer informatie over het project A74 is te vinden op: www.rijkswaterstaat.nl/a74.

Noot voor redacties (