Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 2 december 2009 -

Onderwerp Uitzetten NVB in Rotterdam.

1

Geachte voorzitter,

De invoering van de OV-chipkaart is op een punt gekomen dat een volgende belangrijke stap kan worden gezet. De decentrale overheden en vervoerbedrijven hebben hard gewerkt aan een goed functionerend OV-chipkaartsysteem. De Stadsregio Rotterdam, de RET, Connexxion en Qbuzz zijn zover dat het NVB nu ook in de bus, tram en Randstadrail van de Stadsregio Rotterdam kan worden uitgezet. Het streekvervoer is hierbij nadrukkelijk betrokken. Dat betekent dat de bedrijven en de Stadsregio er vertrouwen in hebben dat het chipkaartsysteem voldoende zal functioneren. De Stadsregio geeft aan dat men klaar is voor deze nieuwe mijlpaal.

De Stadsregio Rotterdam heeft een onderbouwd verzoek tot beëindiging van "de strippenkaart" in de Rotterdamse bus, tram en Randstadrail ingediend per 11 februari 2010. Ik heb dit verzoek getoetst aan de afgesproken criteria, als genoemd in mijn brief van 29 november 2007 (Kamerstukken II, 23 645 nr.173) en de criteria die daaraan in het Aanvalsplan zijn toegevoegd. Ik ben tot het oordeel gekomen dat de Stadsregio voldoet aan deze criteria. In de bijlage bij deze brief licht ik mijn oordeel toe.

Bij de toetsing aan de criteria heb ik de belangen van de reiziger centraal gesteld. Wezenlijk hierin is de inbreng vanuit de consumentenorganisaties. Het regionale consumentenoverleg, het Platform Reizigersbelangen Openbaar Vervoer (PROV), heeft ingestemd met het verzoek van de Stadsregio Rotterdam.

Mijn besluit om de verplichting tot het accepteren van nationale vervoerbewijzen in bus, tram en Randstadrail van Rotterdam per 11 februari 2010 te beëindigen zal leiden tot een aanpassing van de Ministeriële regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer.

a
agina 1 van 4 P





De Stadsregio Rotterdam is hiermee de eerste regio waar het NVB voor alle Datum vervoermodaliteiten uitgezet zal zijn. De opgedane ervaringen zullen belangrijk 2 december 2009

zijn voor de verdere landelijke uitrol van de OV-chipkaart. Ons kenmerk VENW/DGMo-2009/9845

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa

agina 2 van 4 P





Datum Bijlage 2 december 2009

Ons kenmerk Toetsing aan voorwaarden opheffen verplichting accepteren NVB VENW/DGMo-2009/9845


1. Het OV-chipkaartsysteem is operationeel en stabiel. Op basis van informatie van de RET, Qbuzz en Connexxion kan worden vastgesteld dat deze bedrijven de stabiliteit van het systeem en de serviceprocessen verder hebben kunnen uitbouwen. Het aantal reizigers dat gebruik maakt van het systeem is na het uitzetten van de strippenkaart in de Rotterdamse metro toegenomen. Inmiddels wordt in circa 25-30% van de reizen gebruik gemaakt van de OV-chipkaart. Circa 80% van de reizigers in tram en bus bezit een OV-chipkaart. Het aantal incomplete transacties ten opzichte van de ritten op reissaldo is bij de RET en Qbuzz aan het dalen. Het percentage RET is 3,27% en bij Qbuzz 3,58%. Het aantal incomplete transacties bij Connexxion ligt op 4,12%. De vervoerders hebben aangegeven dat ze de Stadsregio Rotterdam kunnen steunen in het verzoek tot beëindiging van de NVB. De Stadsregio heeft aangegeven gerichte acties te ondernemen om deze percentages verder te laten dalen.


2. Distributie in de regio is op peil.
Het netwerk van de Stadsregio Rotterdam bestaat uit 6 Verkoop- en Informatiepunten van de RET, 47 metrostations en 14 Randstadrailstations om reizigers te voorzien van een OV-chipkaart (anoniem, persoonlijk) dan wel saldo en producten op de OV-chipkaart. Bij de verkoop- en informatiepunten van de RET kunnen reizigers terecht voor vragen en services rond de OV-chipkaart.


3. Aantoonbaar soepele overgang van NVB naar OV-chipkaart voor reizigers. De Stadsregio heeft als uitgangspunt voor het indienen van deze aanvraag gesteld dat het voor de reiziger mogelijk moet zijn om bij de vervoerders in de omliggende gebieden op saldo te kunnen reizen met de OV-chipkaart. De Stadsregio geeft aan dat vanaf januari 2010 bij de omliggende gebieden en hun vervoerders de reizigers kunnen reizen op saldo met de OV-chipkaart, dat wil zeggen bij Arriva, HTM, Veolia, Connexxion en NS.
Aangezien de gehele reis met de OV-chipkaart gemaakt kan worden, verdwijnt de noodzaak tot het aanbieden van een compensatieregeling. Deze regeling was namelijk bedoeld voor reizigers die zowel met de strippenkaart als de OV- chipkaart moesten reizen. Reizigers worden geïnformeerd over het afschaffen van de compensatieregeling.

Reizen op RandstadRail
Tussen Den Haag en Rotterdam is reizen met de OV-chipkaart in de voertuigen van de RET al mogelijk. Reizigers die overstappen op RandstadRail tussen Den Haag en Zoetermeer kunnen volgens planning in de voertuigen van de HTM vanaf
1 januari 2010 met de OV-chipkaart reizen.

Reizen bij de NS
Vanaf 1 oktober 2009 is reizen op saldo mogelijk bij de NS met een anonieme OV-chipkaart en vanaf 1 december 2009 voor de Voordeelurenkaarthouders. De compensatieregeling wordt afgeschaft. Er kan immers op de OV-chipkaart worden gereisd.

agina 3 van 4 P





Datum
4. Studenten kunnen beschikken over een OV-chipkaart. 2 december 2009

Studenten beschikken over een OV-chipkaart. Nieuwe studenten worden, zodra ze Ons kenmerk een OV-studentenkaart ontvangen, ook van een OV-chipkaart voorzien. VENW/DGMo-2009/9845


5. (Jaar)abonnementhouders zijn over op een vervangende propositie of hun bestaande abonnement wordt op de OV-chipkaart geplaatst. De Stadsregio Rotterdam heeft besloten de abonnementen te verchippen.

Jaarabonnementhouders van RET, Connexxion en Qbuzz hebben al een OV- chipkaart met daarop het abonnement geladen. Bestaande, nog papieren, jaarabonnementen kunnen bij een verkoop- en informatiepunt van de RET op de OV-chipkaart worden geplaatst.
Maand- en weekabonnementhouders worden als het besluit tot uitzetten is genomen geïnformeerd dat ze hun abonnement voortaan moeten laten verchippen.


6. `Het uitzetten' van het NVB.
Er is de afgelopen maanden, in het kader van de onderlinge afstemming, veelvuldig overleg geweest met de omliggende overheden en de betrokken vervoerbedrijven. Met de omliggende overheden heeft de Stadsregio Rotterdam afspraken gemaakt.
Het regionale consumentenoverleg, het PROV, heeft positief geadviseerd.


7. Voor de begeleiderskaart voor gehandicapten, de opsporingsambtenaren en alle andere speciale vervoerbewijzen zijn er oplossingen om met het openbaar vervoer te kunnen reizen.
De reisrechten van deze groepen zijn verkrijgbaar op de OV-chipkaart.


8. Beveiliging moet op orde zijn.
De Stadsregio Rotterdam heeft een regionaal fraudebeheersingsplan operationeel, dat van toepassing is op alle vervoermodaliteiten. Sinds januari 2009 zijn er geen fraudegevallen bekend.


9. Opbrengstneutraliteit.
De Stadsregio Rotterdam heeft bij het uitzetten van de strippenkaarten in de metro met een berekening aangetoond dat de overgang naar het nieuwe systeem opbrengstneutraal zal plaatsvinden. Daarna zijn de tarieven van de strippenkaarten en de OV-chipkaart met dezelfde percentages gestegen, zodat de overgang nog steeds opbrengstneutraal is. Dat betekent dat bij de door de Stadsregio vastgestelde tarieven de opbrengsten bij gelijkblijvende reizigersvolumes ook gelijk blijven.

agina 4 van 4 P