Besluit
Openbaar
Ons kenmerk: OPTA/ACNB/2009/203035
Zaaknummer: 09.0208.22
Datum: 9 november 2009
Bijlage(n): 1
Besluit van het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit op grond
van artikel 4.10, eerste lid, Telecommunicatiewet jo. artikel 2 Besluit nummerportabiliteit in
samenhang gelezen met artikel 5:32 Algemene wet bestuursrecht tot het opleggen van een last
onder dwangsom aan Ericsson Telecommunicatie B.V..
1 Samenvatting
1. Ericsson Telecommunicatie B.V. heeft niet meegewerkt aan een verzoek van OneXS Nederland
B.V. om nummers te porteren. Ericsson Telecommunicatie B.V. overtreedt daarmee artikel 4.10,
eerste lid, van de Telecommunicatiewet jo. artikel 2 Besluit nummerportabiliteit. Ericsson
Telecommunicatie B.V. dient er voor zorg te dragen dat haar handelswijze alsnog in
overeenstemming wordt gebracht met de verplichting van artikel 4.10, eerste lid, van de
Telecommunicatiewet jo. artikel 2 Besluit nummerportabiliteit en dat de overtreding van deze
artikelen wordt beëindigd door medewerking te verlenen aan het porteringsverzoek. Het college
van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit legt Ericsson Telecommunicatie B.V.
derhalve een last onder dwangsom op.
2 Verloop van de procedure
2. Op 14 augustus 2009 heeft het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit
(hierna: het college) een verzoek tot handhaving van OneXS Nederland B.V. (hierna: OneXS)
betreffende het vermeende overtreden van de wettelijke plicht tot nummerportering door Ericsson
Telecommunicatie B.V. (hierna: Ericsson), ontvangen.
3. Op 27 augustus 2009 heeft, op verzoek van Ericsson, een gesprek plaatsgevonden tussen
Ericsson en (medewerkers van) het college over het handhavingsverzoek.
4. Op 3 september 2009 heeft het college aan Ericsson per brief met kenmerk
OPTA/ACNB/2009/202365 aanvullende informatie gevraagd.
5. Op 9 september 2009 heeft Ericsson deze informatie aangeleverd en een eerste zienswijze op het
handhavingsverzoek van OneXS gegeven.
6. Op 6 oktober 2009 heeft het college bij brief (en fax) met kenmerk OPTA/ACNB/2009/202640 een
vooraankondiging van een last onder dwangsom aan Ericsson gestuurd. In deze brief is Ericsson
ook uitgenodigd om op 19 oktober 2009 haar mondelinge zienswijze te geven.
Besluit
Openbaar
7. Op 19 oktober 2009 heeft het college telefonisch contact opgenomen met Ericsson, omdat hij geen
enkele reactie had vernomen. Ericsson heeft aangegeven de brief (en fax) van 6 oktober niet te
hebben gezien. Ericsson is een nieuwe termijn gegeven om uiterlijk 26 oktober 2009 alsnog een
zienswijze te geven op de vooraankondiging van de last onder dwangsom.
8. Op 26 oktober 2009 heeft Ericsson haar zienswijze op de vooraankondiging van de last onder
dwangsom toegestuurd.
9. Op 30 oktober 2009 heeft Ericsson bevestigd af te zien van de mogelijkheid mondeling haar
zienswijze naar voren te brengen.
3 Feiten
10. Koninklijke KPN N.V. (hierna: KPN) heeft op 24 juni 2008 de levering van onder andere
telefoniediensten aan de Nederlandse Publieke Omroep (hierna: NPO) overgedragen aan
Ericsson. KPN heeft dit bij brief van 2 juli 2008 aan NPO meegedeeld.
11. Ericsson heeft op 29 september 2008 bij het college mededeling gedaan van het aanbieden van
openbare elektronische communicatieactiviteiten. Het college heeft op 4 november 2008 Ericsson
geregistreerd als aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk en een
openbare elektronische communicatiedienst.
12. OneXS is een openbare aanbieder van telefoniediensten. OneXS heeft een overeenkomst
gesloten met NPO voor het leveren van deze diensten. NPO wenst de telefoonnummers die zij op
dit moment gebruikt, te porteren naar OneXS.
13. OneXS heeft op 24 juni 2009 een verzoek aan KPN gedaan tot het porteren van de in bijlage 1
genoemde telefoonnummers, omdat de nummers uit een blok van KPN afkomstig waren. Bij brief
van 7 juli 2009 heeft KPN aan OneXS aangegeven niet aan de nummerportering te kunnen
meewerken, omdat Ericsson daar bezwaren tegen heeft. Ericsson heeft op 24 juni 2009 aan
OneXS meegedeeld van mening te zijn dat zij geen nummerportabiliteitsverplichting heeft.
Ericsson heeft het porteringsverzoek afgewezen.
14. Het contract tussen NPO en Ericsson geeft een uitvoerige beschrijving van de geleverde
telefoniediensten.
15. De nummers waar het porteringsverzoek betrekking op heeft, zijn geografische nummers die in
gebruik zijn bij NPO. NPO belt vanaf deze nummers naar nationale en internationale
bestemmingen en wordt op deze nummers gebeld. Dat heeft tot gevolg dat als NPO haar
elektronische communicatiediensten in het vervolg van OneXS gaat afnemen en Ericsson niet aan
het verzoek tot nummerportabiliteit voldoet, NPO op nieuwe telefoonnummers zal moeten
overschakelen, met alle administratieve en communicatieve gevolgen, die aan het overstappen op
andere telefoonnummers zijn verbonden, van dien.
2
Besluit
Openbaar
4 Zienswijze van Ericsson
16. De zienswijze van Ericsson, voor zover relevant, is als volgt samen te vatten.
17. Ericsson behoeft niet aan de verplichtingen rond nummerportabiliteit te voldoen, omdat Ericsson
geen aanbieder is van openbare elektronische communicatiediensten, aangezien Ericsson niet
aan het publiek levert. Ericsson draagt daarvoor een aantal argumenten aan.
18. Ericsson levert uitsluitend aan een beperkte kring.
19. Ericsson levert uitsluitend aan bedrijven die passen binnen Ericssons gebruikersgroepen. Deze
gebruikersgroepen zijn vijf bedrijventerreinen die ieder op zich een besloten gebruikersgroep
vormen of in ieder geval een duidelijk afgebakende doelgroep vormen. Zo'n groep bestaat uit
bedrijven die omwille van de onderling economische verbondenheid zich op een bepaald terrein
vestigen.
20. De telefoonnummers die Ericsson gebruikt, staan niet op naam van Ericsson, maar op naam van
de openbare aanbieder KPN.
21. Ericsson maakt gebruik van openbare telefoniediensten die zij via een eindgebruikers-
overeenkomst van KPN afneemt en levert de diensten met een randapparaat, een zogenaamde
PABX1, door aan de eindgebruikers.
22. Ericsson stelt dat zij het aanbod voor de diensten die zij levert op de bedrijventerreinen bewust niet
op haar website heeft gepubliceerd, omdat zij geen openbare dienst aanbiedt.
23. Hoewel Ericsson geregistreerd staat als openbare telecommunicatieaanbieder, biedt Ericsson
feitelijk geen openbare telecommunicatiediensten aan.
24. De verwachting van klanten van Ericsson was/is dat zij geen gebruik van nummerportabiliteit
kunnen maken. De dienst die KPN voorheen leverde, en door Ericsson is overgenomen, was een
niet-openbare dienst.
5 Juridisch Kader
5.1 Telecommunicatiewet
25. Artikel 4.10, eerste lid, onder a, van de Telecommunicatiewet (hierna: Tw) luidt:
1 PABX staat voor "Private Automatic Branch eXchange" en is een telefooncentrale die doorgaans door een bedrijf wordt
gebruikt om intern de telefonie te leveren.
3
Besluit
Openbaar
Bij algemene maatregel van bestuur kan worden bepaald dat een aanbieder van een bij die
maatregel aan te wijzen categorie van openbare elektronische communicatiediensten verplicht is
degene die op grond van een met hem gesloten overeenkomst die elektronische
communicatiedienst afneemt de mogelijkheid te bieden het in het kader van de afgenomen
elektronische communicatiedienst bij hem in gebruik zijnde nummer te blijven gebruiken na
beëindiging van de levering van de dienst in het geval de beëindiging van de levering plaatsvindt
ten gevolge van een rechtsgeldige beëindiging van de overeenkomst.
26. Artikel 1.1, onder g, van de Tw definieert een openbare elektronische communicatiedienst als:
"elektronische communicatiedienst die beschikbaar is voor het publiek".
27. Artikel 1.1, onder f, van de Tw definieert elektronische communicatiedienst, voor zover relevant,
als:
"gewoonlijk tegen vergoeding aangeboden dienst die geheel of hoofdzakelijk bestaat in het
overbrengen van signalen via elektronische communicatienetwerken, waaronder
telecommunicatiediensten.".
5.2 Besluit Nummerportabiliteit
28. Artikel 2, onder a, van het Besluit Nummerportabiliteit2 luidt:
Een aanbieder van een geografisch gebonden dienst is verplicht degene die zijn dienst afneemt,
de mogelijkheid te bieden het bij hem in gebruik zijnde geografische nummer te blijven gebruiken,
indien diegene ervoor kiest om binnen hetzelfde netnummergebied de geografisch gebonden
dienst af te nemen van een andere aanbieder.
29. Artikel 1, onder e, van het Besluit Nummerportabiliteit definieert de geografisch gebonden dienst
als:
"een vaste openbare elektronische communicatiedienst waarbij gebruik wordt gemaakt van een
geografisch nummer."
30. Artikel 1, onder c, van het Besluit Nummerportabiliteit definieert een geografisch nummer als:
"nummer uit een door Onze Minister krachtens artikel 4.1, eerste lid, van de wet vastgesteld
nummerplan dat krachtens zijn bestemming gebruikt mag worden voor de ontvangst van
gesprekken en waarvan een deel van de cijferstructuur een geografische betekenis heeft."
2 Stb. 1998, 635, Besluit van 10 november 1998, houdende vaststelling regels ter uitvoering van artikel 4.10 van de
Telecommunicatiewet betreffende nummerportabiliteit (Besluit Nummerportabiliteit), gewijzigd, zie Stb. 2001, 415 en Stb. 2004,
206.
4
Besluit
Openbaar
31. Ter handhaving van de verplichtingen omtrent nummerportabiliteit is het college bevoegd conform
artikel 15.2, tweede lid, Tw juncto artikel 15.1, derde lid, Tw juncto artikel 5:32 van de Algemene
wet bestuursrecht (hierna: Awb) een last onder dwangsom op te leggen.
6 Overwegingen van het college
6.1 Overwegingen ten aanzien van de overtreding
32. NPO en Ericsson hebben een overeenkomst waarbij Ericsson (onder andere) een telefoondienst,
inclusief telefoonnummers, aan NPO biedt. Deze nummers zijn opgenomen in bijlage 1. De in
bijlage 1 opgenomen nummers zijn geografische nummers. Ericsson levert daarom een dienst die
gebruik maakt van geografische nummers.
33. Ericsson weigert mee te werken aan portering van deze nummers. Het college stelt vast dat
Ericsson NPO daarom niet de door de artikelen 4.10, eerste lid, aanhef en onder a, van de Tw jo.
artikel 2 Besluit nummerportabiliteit voorgeschreven mogelijkheid biedt om de in het kader van de
door NPO afgenomen elektronische communicatiediensten bij NPO in gebruik zijnde nummers te
blijven gebruiken na beëindiging van de levering van die diensten als gevolg van een rechtsgeldige
beëindiging van de overeenkomst. Ericsson heeft niet betwist dat er sprake is van een
rechtsgeldige beëindiging van de overeenkomst. Het college stelt vast dat Ericsson daarmee de
verplichting in artikel 4.10, eerste lid, onder a, van de Tw jo. artikel 2 Besluit nummerportabiliteit
overtreedt.
34. Ericsson stelt zich op het standpunt dat de bovengenoemde verplichting niet op haar rust omdat zij
geen aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst zou zijn. Naar het oordeel
van het college is Ericsson wel een aanbieder van openbare elektronische communicatiediensten
en biedt Ericsson dergelijke diensten ook aan NPO aan, zodat de verplichtingen tot portering van
nummers op Ericsson rusten. Het college licht zijn oordeel dat Ericsson een aanbieder van
openbare elektronische communicatiediensten is nader toe.
35. Volgens artikel 1.1, onder g, van de Tw, is een openbare elektronische communicatiedienst een
dienst die beschikbaar is voor het publiek.
36. Uit de toelichting van de wetgever volgt dat het voor de vraag of een dienst "beschikbaar is voor
het publiek", bepalend is of de desbetreffende dienst in beginsel openbaar wordt aangeboden en
voor iedereen beschikbaar is. Het gaat er daarbij niet om of de aanbieder zelf, door middel van het
aanbieden van diensten onder bijzondere condities aan specifieke groepen eindgebruikers, het in
beginsel openbare aanbod beperkt.
Zie: Tweede Kamer, vergaderjaar 2002-2003, 28 851, nr. 3, blz. 89:
5
Besluit
Openbaar
"Het begrip openbare elektronische communicatiedienst dat in onderdeel g is opgenomen, sluit
aan bij bestaande begrip openbare telecommunicatiedienst. Het gaat om openbare
elektronische communicatiediensten die beschikbaar zijn voor het publiek. Daarmee wordt
bedoeld dat de desbetreffende dienst door de desbetreffende onderneming in beginsel
openbaar wordt aangeboden en beschikbaar is voor een ieder die van dat aanbod gebruik wil
maken. Het feit dat een onderneming een dienst aan een bepaalde groep van gebruikers
bijvoorbeeld een bedrijf of overheidsinstelling onder bijzondere condities aanbiedt, betekent
nog niet dat deze dienst niet openbaar is. Dit is eerst het geval als de dienst ook aan andere
gebruikers wordt aangeboden, ongeacht de condities waaronder dit geschiedt."
37. Ericsson biedt aan eindgebruikers op verschillende soorten bedrijventerreinen haar
diensten aan. Deze diensten bestaan onder meer uit bellen naar nationale en internationale
bestemmingen en de mogelijkheid om in beginsel door eenieder gebeld te kunnen worden.
Deze diensten betreffen in beginsel openbare elektronische communicatiediensten.
38. Ericsson biedt deze diensten aan op verschillende soorten bedrijventerreinen waar
verschillende bedrijven, organisaties en instellingen onder vallen. Het aanbod dat Ericsson doet is
- naar eigen zeggen - voor bedrijven die gevestigd zijn op een branchegespecialiseerd
bedrijvenpark. De bedrijvenparken waar het om gaat zijn . Alleen al op
het mediapark zijn 33 verschillende soorten bedrijven gevestigd, variërend in onder andere de
volgende categorieën: personeel, licht, opleidingen, promo's, publieke omroepen, streaming
services, etcetera.3 De betrokken diensten worden dan ook aangeboden aan een brede groep
klanten. De kring van degenen aan wie Ericsson de telefoniedienst aanbiedt, is dan ook niet
zodanig beperkt dat geen sprake zou zijn van een openbare dienst.
39. Er is evenmin sprake van een besloten gebruikersgroep. Binnen de bedrijventerreinen is wel
sprake van een (geografische) beperking van de instellingen en bedrijven die van de diensten van
Ericsson gebruik kunnen maken, maar deze vormen een gevarieerde groep van bedrijven en
instellingen, zodat de (geografische) beperking niet tot de kwalificatie "besloten gebruikersgroep"
kan leiden. Ieder bedrijf (iedere eindgebruiker) op de bedrijventerreinen kan immers van het
aanbod van Ericsson gebruik maken. Daarmee worden de diensten aan het publiek aangeboden.
40. De betrokken geografische nummers zijn dan ook bij NPO in gebruik in het kader van openbare
elektronische communicatiediensten die Ericsson aan NPO aanbiedt. De volgende
omstandigheden versterken die conclusie.
41. Gegeven de overeenkomst tussen Ericsson en NPO is Ericsson verantwoordelijk voor de levering
van de dienst. Daarbij brengt Ericsson kosten voor deze dienst in rekening aan NPO.
3 Bron: www.mediapark.nl/mediapark/nl/bewoners/search.html.
6
Besluit
Openbaar
42. Voorts staat Ericsson met haar dienstverlening in directe concurrentie met aanbieders van
openbare diensten, zoals OneXS, die ook openbare elektronische communicatiediensten aan
dezelfde gebruikers wensen aan te bieden. Het handhavingsverzoek van OneXS en de weigering
van Ericsson om haar klant NPO over te laten stappen met nummerbehoud, bevestigen dat.
43. Daarnaast heeft het college reeds in een last onder dwangsom4 aan KPN in het verleden
aangegeven dat de dienst zoals die door KPN werd geleverd, een openbare dienst is. De aard van
deze openbare dienst verandert niet op het moment dat een andere aanbieder zoals Ericsson de
verantwoordelijkheid neemt voor de levering van deze dienst.
44. Het standpunt van Ericsson dat klanten niet anders verwachtten dan dat zij een niet-openbare
dienst met bijbehorende beperking van rechten, geleverd kregen, staat op gespannen voet met het
gegeven dat NPO wenst over te stappen, met behoud van nummers, naar een andere aanbieder.
NPO ziet de dienst kennelijk als een openbare dienst. Bovendien heeft Ericsson richting haar
eindgebruikers aangegeven dat zij de dienstverlening van KPN onder dezelfde voorwaarden zou
voortzetten. Als Ericsson geen openbare elektronische communicatiedienst aanbiedt, zou deze
toezegging een loze belofte zijn. Immers, de bescherming die gebruikers op grond van de
Telecommunicatiewet hadden ten tijde van de dienstverlening door KPN, zoals de mogelijkheid
van nummerportabiliteit, zou dan vervallen.
45. In dit verband is verder van belang dat Ericsson de beperking in haar aanbod vrijwillig doet. Door
een subjectieve invulling van Ericsson van het begrip openbare dienst wordt de bescherming van
belangen van eindgebruikers en concurrenten teniet gedaan. Gegeven artikel 1.3 Tw verzetten de
doelstellingen het bevorderen van concurrentie en het bevorderen van belangen van
eindgebruikers zich tegen een dergelijke subjectieve en beperkte invulling van het begrip openbare
dienst.
46. Daar komt nog bij dat Ericsson uit zichzelf mededeling heeft gedaan van het verrichten van
openbare elektronische communicatieactiviteiten, op het moment dat zij de dienstverlening op het
betreffende bedrijventerrein van KPN overnam en zelf de dienst ging leveren. Het college heeft
Ericsson daarop geregistreerd als aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk
en een openbare elektronische communicatiedienst.
4 De last onder dwangsom met kenmerk OPTA/AM/2008/201025 werd opgelegd, omdat de dienstverlening niet in
overeenstemming was met de non-discriminatieverplichtigen waaraan KPN zich heeft te houden als partij met aanmerkelijke
marktmacht.
7
Besluit
Openbaar
47. Dat Ericsson aangeeft dat zij haar aanbod niet op haar website publiceert, is naar het oordeel van
het college op zichzelf genomen onvoldoende om aan te nemen dat Ericsson geen openbare
dienst aanbiedt. Ericsson heeft deze openbare dienst van een openbare aanbieder (KPN)
overgenomen. De bijbehorende klanten heeft Ericsson niet zelf geworven maar van KPN
overgenomen, zodat de opmerking van Ericsson over publicatie van het aanbod op haar website
niet relevant is.
48. Daarnaast geeft Ericsson aan dat zij geen openbare dienst levert, omdat zij gebruik maakt van
apparatuur die bestemd is voor gebruik in bedrijfsnetwerken. Het college is van oordeel dat het
voor de juridische analyse of Ericsson een openbare elektronische communicatiedienst levert, niet
relevant is welke technische keuzes Ericsson heeft gemaakt om de dienst aan te bieden. Bepalend
is uitsluitend of de dienst die Ericsson aanbiedt, beschikbaar is voor het publiek. Dat is het geval,
omdat Ericsson, met de technische keuzes die zij heeft gemaakt, zoals voorgaand is beschreven,
een openbare elektronische communicatiedienst levert.
49. Wat betreft het standpunt van Ericsson dat zij een eindgebruikerdienst van KPN afneemt en dat zij
daarom geen openbare diensten aanbiedt, geldt het volgende. Voor de beantwoording van de
vraag of Ericsson een openbare dienst aanbiedt, is niet relevant welke classificatie een contract
tussen Ericsson en KPN heeft. Wel van belang is welk contract Ericsson aangaat met de afnemers
van haar dienst.
50. Ericsson geeft aan dat zij niet geregistreerd staat als operator ten aanzien van de nummers. Het
college merkt dat het in de praktijk vaker voorkomt dat aanbieders van openbare elektronische
communicatiediensten nummers gebruiken om hun diensten mee aan te bieden, die zij in gebruik
krijgen van andere aanbieders. Dat doet aan de verplichting om eindgebruikers de mogelijkheid te
bieden hun nummers te behouden in de in artikel 4.10, eerste lid, van de Tw omschreven gevallen,
niet af. Dat geldt te meer nu KPN heeft aangegeven uitsluitend niet aan de nummerportering te
kunnen meewerken, omdat Ericsson daartegen bezwaren heeft geuit. Ericsson is dus niet enkel
degene op wie de verplichting van artikel 4.10 van de Tw rust, maar ook degene die het in haar
macht heeft om de verplichting na te leven en die daar vooralsnog aan in de weg staat.
51. Verder geeft Ericsson aan dat de bedrijventerreinen ieder op zich een besloten gebruikersgroep
vormen, of minstens ieder op zich een duidelijk afgebakende doelgroep vormen. Het college merkt
op dat bij een bedrijventerrein wel sprake is van een (geografische) beperking van de bedrijven,
organisaties en instellingen die van de diensten van Ericsson gebruik kunnen maken, maar dat
deze gebruikers een gevarieerde groep van bedrijven, organisaties en instellingen vormen, zodat
zo'n beperking niet tot de kwalificatie "besloten gebruikersgroep" kan leiden. Dat er een mogelijke
samenhang is tussen bedrijven, organisaties en instellingen op hetzelfde bedrijventerrein, doet hier
niets aan af. Dat Ericsson dezelfde diensten ook aan andere bedrijventerreinen aanbiedt, duidt er
bovendien wederom op dat sprake is van een openbare dienst.
8
Besluit
Openbaar
52. Ten overvloede merkt het college op dat het begrip `besloten gebruikersgroep' bij de introductie
daarvan rond 1990 in Europees verband in beperkte zin werd gehanteerd. Vóór de liberalisering
was de openbare dienstverlening voorbehouden aan de concessiehouder die daarbij een
monopoliepositie innam. De besloten gebruikersgroep vormde daarop een uitzondering. Dit begrip
is geïntroduceerd voor situaties die buiten de openbare dienstverlening vielen; voor die gevallen
die niet onder het monopolie van de concessiehouder vielen. Ook in die situatie zou het bedienen
van een deel van de markt niet beschouwd zijn als het leveren van diensten aan een besloten
gebruikersgroep, maar als openbare dienstverlening. Het begrip `besloten gebruikersgroep' dient
daarmee in ieder geval restrictief te worden uitgelegd.
6.2 Overwegingen ten aanzien van de bevoegdheid
53. Gelet op de bepalingen die zijn genoemd in randnummer 31 is het college bevoegd om de
naleving van de verplichting die voortvloeit uit artikel 4.10 Tw en artikel 2 Besluit
nummerportabiliteit te handhaven.
54. Het handhaven van deze verplichting is van groot belang voor eindgebruikers. Eindgebruikers
hebben het wettelijke recht om hun telefoonnummer(s) mee te nemen indien zij overstappen naar
een andere aanbieder. Met de overtreding van Ericsson zoals beschreven in dit besluit (het niet
meewerken aan overstappen met nummerbehoud) worden direct en op ernstige wijze de belangen
van eindgebruikers geschaad. Daar komt bij dat Ericsson aangeeft dat NPO überhaupt geen recht
heeft op nummerportering en dit in overeenstemming is met de verwachtingen die klanten van
Ericsson op basis van de door hen afgenomen dienst mogen en kunnen hebben. Blijkens de wens
van NPO om over te stappen met nummerbehoud, ziet de klant van Ercicsson dat toch anders.
Daarbij komt naar de mening van het college dat een vrijwillige beperking in het aanbod en een
subjectieve invulling van Ericsson van het begrip openbare dienst niet mag leiden tot het teniet
doen van de bescherming van belangen van eindgebruikers en concurrenten. Gegeven artikel 1.3
Tw verzetten de doelstellingen het bevorderen van concurrentie en het bevorderen van belangen
van eindgebruikers zich tegen een dergelijke subjectieve en beperkte invulling van het begrip
openbare dienst.
55. Daarnaast is het handhaven van bovengenoemde verplichting van groot belang voor andere,
concurrerende, openbare aanbieders. Dergelijke aanbieders hebben recht op eerlijke concurrentie
met Ericsson. Met de overtreding van Ericsson zoals beschreven in dit besluit (het niet meewerken
aan overstappen met nummerbehoud) werpt Ericsson een overstapdrempel op voor andere
aanbieders (concurrenten) waardoor direct de belangen van andere aanbieders, zoals OneXS,
worden geschaad.
56. Met het opleggen van deze last onder dwangsom beoogt het college het belang te onderstrepen
van naleving van de verplichtingen omtrent nummerportabiliteit.
9
Besluit
Openbaar
6.3 Overwegingen ten aanzien van de last onder dwangsom
Ten aanzien van de last
57. Nu het college heeft geconstateerd dat Ericsson artikel 4.10, eerste lid, onder a, van de Tw en
artikel 2, onder a, van het Besluit Nummerportabiliteit overtreedt, gelast het college Ericsson deze
overtreding te beëindigen. Ter beëindiging van de overtreding dient Ericsson NPO de mogelijkheid
te bieden de in bijlage 1 genoemde 708 telefoonnummers te blijven gebruiken bij OneXS. Het
college heeft daarom besloten Ericsson onder oplegging van een last onder dwangsom tot
naleving van voornoemde bepalingen te dwingen.
58. Zoals blijkt uit de brief van 7 juli 2009 die KPN aan OneXS heeft verstuurd, kan Ericsson de last
onder andere naleven door KPN toestemming te verlenen mee te werken aan een verzoek tot
portering van de in bijlage 1 opgenomen nummers.
Ten aanzien van de hoogte van de dwangsom
59. Indien Ericsson nalaat aan de bovenstaande last te voldoen, verbeurt zij een dwangsom van
1.000 per dag, tot een maximum van 25.000. Artikel 5:32, vierde lid, derde volzin, van de Awb
bepaalt dat het vastgestelde bedrag in redelijke verhouding staat tot de zwaarte van het
geschonden belang en de beoogde werking van de dwangsomoplegging. Gelet op de omzet die
OneXS met telefonie gaat behalen, staat dit bedrag in redelijke verhouding tot, maar is groter dan,
het betrokken economisch belang.
Ten aanzien van de begunstigingstermijn
60. De begunstigingstermijn voor het uitvoeren van de last loopt af op 10 werkdagen na datum van dit
besluit. Deze termijn is redelijk aangezien in de beleidsregels van het college betreffende
nummerportabiliteit5 is aangegeven dat een portering binnen 10 werkdagen na het verzoek dient te
worden uitgevoerd en ook is gebleken dat dit voor de markt geen probleem vormt. Ericsson wordt
in staat geacht de overtreding binnen de begunstigingstermijn te beëindigen.
61. OneXS heeft het college aangegeven dat zij spoedig na dagtekening van dit besluit een nieuw
porteringsverzoek zal zenden aan Ericsson. Daarbij heeft OneXS aangegeven dat zij bij het
verzoek zal aangeven dat de plandatum voor het daadwerkelijk technisch porteren in de toekomst
ligt. Hierbij geeft het college aan Ericsson aan dat zij aan de last kan voldoen door volledig mee te
werken aan dit porteringsverzoek waarbij zij ook rekening dient te houden met de plandatum.
5 Aanwijzingsbesluit en beleidsregels nummerportabiliteit 2008, OPTA/ACNB/2008/200371, 26 februari 2008, www.opta.nl.
10
Besluit
Openbaar
7. Besluit
62. Het college legt een last onder dwangsom op met de volgende inhoud:
- Ericsson dient binnen uiterlijk 10 werkdagen na dagtekening van de last onder dwangsom
NPO de mogelijkheid te bieden de in bijlage genoemde nummers te blijven gebruiken bij
OneXS. Dit kan zij onder andere doen door KPN toestemming te verlenen mee te werken aan
een verzoek tot portering van de in bijlage 1 opgenomen nummers.
- Indien Ericsson de last niet naleeft, verbeurt zij een dwangsom van 1.000 per dag, met een
maximum van 25.000.
HET COLLEGE VAN DE ONAFHANKELIJKE POST EN TELECOMMUNICATIE AUTORITEIT,
namens het college,
Plv. hoofd afdeling Consument, Nummers en Bestuur
mw. mr. I.M.A. van der Hart
Bezwaar
Belanghebbenden die zich met dit besluit niet kunnen verenigen, kunnen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is
bekendgemaakt bezwaar maken bij het College van de OPTA.
Het postadres is: College van de OPTA, Postbus 90420, 2509 LK Den Haag.
Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en moet ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening en een
omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht bevatten. Voorts moet het bezwaarschrift de gronden van het
bezwaar bevatten.
Het college wijst u op de mogelijkheid die de Algemene wet bestuursrecht de indiener van een bezwaarschrift biedt, om in dat
geschrift het college te verzoeken de bezwaarschriftenfase over te slaan. Indien het college uw verzoek inwilligt, zal uw
bezwaarschrift worden doorgezonden naar de rechtbank en daar als beroepschrift worden behandeld. De procedure kan
daardoor worden verkort. Indien het college uw verzoek niet inwilligt, staat tegen deze beslissing geen beroep open en zal uw
bezwaarschrift door het college worden behandeld.
11
Besluit
Openbaar
Bijlage 1
035 67 70154 035 67 72196 035 67 72466 035 67 72774 035 67 73045
035 67 71646 035 67 72199 035 67 72486 035 67 72776 035 67 73049
035 67 71647 035 67 72221 035 67 72495 035 67 72784 035 67 73057
035 67 71736 035 67 72222 035 67 72497 035 67 72795 035 67 73085
035 67 71748 035 67 72223 035 67 72498 035 67 72806 035 67 73089
035 67 71749 035 67 72225 035 67 72499 035 67 72808 035 67 73094
035 67 71750 035 67 72227 035 67 72504 035 67 72810 035 67 73103
035 67 71838 035 67 72231 035 67 72505 035 67 72815 035 67 73130
035 67 71882 035 67 72235 035 67 72507 035 67 72839 035 67 73132
035 67 71895 035 67 72236 035 67 72526 035 67 72852 035 67 73143
035 67 71955 035 67 72237 035 67 72534 035 67 72853 035 67 73149
035 67 71964 035 67 72254 035 67 72548 035 67 72855 035 67 73158
035 67 71993 035 67 72264 035 67 72555 035 67 72856 035 67 73160
035 67 72007 035 67 72271 035 67 72559 035 67 72885 035 67 73164
035 67 72008 035 67 72275 035 67 72562 035 67 72901 035 67 73184
035 67 72009 035 67 72279 035 67 72570 035 67 72902 035 67 73187
035 67 72027 035 67 72281 035 67 72574 035 67 72904 035 67 73205
035 67 72031 035 67 72291 035 67 72584 035 67 72909 035 67 73206
035 67 72038 035 67 72294 035 67 72585 035 67 72911 035 67 73210
035 67 72042 035 67 72295 035 67 72596 035 67 72912 035 67 73212
035 67 72045 035 67 72303 035 67 72597 035 67 72913 035 67 73219
035 67 72050 035 67 72305 035 67 72598 035 67 72914 035 67 73220
035 67 72056 035 67 72310 035 67 72604 035 67 72915 035 67 73234
035 67 72068 035 67 72313 035 67 72609 035 67 72916 035 67 73236
035 67 72078 035 67 72317 035 67 72613 035 67 72917 035 67 73243
035 67 72079 035 67 72319 035 67 72614 035 67 72918 035 67 73264
035 67 72096 035 67 72323 035 67 72629 035 67 72927 035 67 73267
035 67 72099 035 67 72327 035 67 72630 035 67 72928 035 67 73270
035 67 72123 035 67 72330 035 67 72636 035 67 72931 035 67 73283
035 67 72125 035 67 72332 035 67 72638 035 67 72933 035 67 73301
035 67 72126 035 67 72335 035 67 72644 035 67 72934 035 67 73309
035 67 72137 035 67 72337 035 67 72649 035 67 72936 035 67 73310
035 67 72142 035 67 72338 035 67 72655 035 67 72937 035 67 73311
035 67 72144 035 67 72347 035 67 72658 035 67 72939 035 67 73314
035 67 72148 035 67 72349 035 67 72671 035 67 72942 035 67 73315
035 67 72149 035 67 72350 035 67 72674 035 67 72945 035 67 73316
035 67 72150 035 67 72356 035 67 72676 035 67 72946 035 67 73317
035 67 72153 035 67 72358 035 67 72681 035 67 72947 035 67 73319
035 67 72155 035 67 72367 035 67 72692 035 67 72948 035 67 73325
035 67 72156 035 67 72380 035 67 72694 035 67 72958 035 67 73328
035 67 72164 035 67 72386 035 67 72700 035 67 72960 035 67 73333
035 67 72165 035 67 72432 035 67 72716 035 67 72964 035 67 73335
035 67 72167 035 67 72433 035 67 72723 035 67 72967 035 67 73343
035 67 72175 035 67 72436 035 67 72730 035 67 72975 035 67 73360
035 67 72177 035 67 72450 035 67 72737 035 67 72987 035 67 73382
035 67 72179 035 67 72454 035 67 72741 035 67 72992 035 67 73387
035 67 72184 035 67 72456 035 67 72744 035 67 72993 035 67 73388
035 67 72187 035 67 72461 035 67 72757 035 67 72997 035 67 73393
035 67 72195 035 67 72463 035 67 72767 035 67 73028 035 67 73394 12
Besluit
Openbaar
Behoort bij de last onder dwangsom, kenmerk: OPTA/ACNB/2009/203035
035 67 73425 035 67 73683 035 67 73856 035 67 74126 035 67 74376
035 67 73453 035 67 73685 035 67 73870 035 67 74128 035 67 74387
035 67 73457 035 67 73691 035 67 73874 035 67 74140 035 67 74394
035 67 73458 035 67 73696 035 67 73876 035 67 74142 035 67 74396
035 67 73461 035 67 73698 035 67 73890 035 67 74150 035 67 74398
035 67 73463 035 67 73700 035 67 73892 035 67 74153 035 67 74401
035 67 73466 035 67 73701 035 67 73893 035 67 74155 035 67 74406
035 67 73478 035 67 73702 035 67 73894 035 67 74164 035 67 74408
035 67 73482 035 67 73702 035 67 73907 035 67 74165 035 67 74418
035 67 73487 035 67 73703 035 67 73911 035 67 74167 035 67 74419
035 67 73502 035 67 73705 035 67 73912 035 67 74169 035 67 74439
035 67 73512 035 67 73706 035 67 73913 035 67 74173 035 67 74484
035 67 73516 035 67 73707 035 67 73920 035 67 74183 035 67 74485
035 67 73525 035 67 73708 035 67 73930 035 67 74188 035 67 74491
035 67 73546 035 67 73710 035 67 73938 035 67 74192 035 67 74552
035 67 73548 035 67 73711 035 67 73940 035 67 74193 035 67 74596
035 67 73549 035 67 73712 035 67 73942 035 67 74213 035 67 74597
035 67 73555 035 67 73715 035 67 73946 035 67 74215 035 67 74621
035 67 73558 035 67 73722 035 67 73948 035 67 74223 035 67 74630
035 67 73561 035 67 73731 035 67 73965 035 67 74227 035 67 74633
035 67 73563 035 67 73733 035 67 73965 035 67 74229 035 67 74636
035 67 73564 035 67 73735 035 67 73970 035 67 74250 035 67 74639
035 67 73565 035 67 73738 035 67 73976 035 67 74251 035 67 74641
035 67 73568 035 67 73742 035 67 73978 035 67 74252 035 67 74643
035 67 73570 035 67 73743 035 67 73981 035 67 74256 035 67 74644
035 67 73574 035 67 73751 035 67 73985 035 67 74267 035 67 74672
035 67 73575 035 67 73752 035 67 74004 035 67 74269 035 67 74684
035 67 73586 035 67 73755 035 67 74015 035 67 74270 035 67 74688
035 67 73588 035 67 73760 035 67 74021 035 67 74275 035 67 74689
035 67 73600 035 67 73765 035 67 74022 035 67 74277 035 67 74695
035 67 73601 035 67 73774 035 67 74027 035 67 74278 035 67 74699
035 67 73602 035 67 73780 035 67 74038 035 67 74303 035 67 74703
035 67 73603 035 67 73781 035 67 74043 035 67 74307 035 67 74707
035 67 73618 035 67 73785 035 67 74048 035 67 74311 035 67 74796
035 67 73619 035 67 73787 035 67 74049 035 67 74316 035 67 74801
035 67 73621 035 67 73788 035 67 74055 035 67 74317 035 67 74805
035 67 73623 035 67 73789 035 67 74065 035 67 74319 035 67 74807
035 67 73631 035 67 73790 035 67 74082 035 67 74322 035 67 74808
035 67 73646 035 67 73792 035 67 74093 035 67 74326 035 67 74812
035 67 73651 035 67 73793 035 67 74098 035 67 74329 035 67 74818
035 67 73652 035 67 73797 035 67 74100 035 67 74340 035 67 74824
035 67 73658 035 67 73798 035 67 74102 035 67 74346 035 67 74826
035 67 73662 035 67 73806 035 67 74109 035 67 74349 035 67 74827
035 67 73663 035 67 73830 035 67 74110 035 67 74352 035 67 74835
035 67 73664 035 67 73838 035 67 74115 035 67 74355 035 67 74847
035 67 73671 035 67 73839 035 67 74124 035 67 74360 035 67 74862
035 67 73679 035 67 73852 035 67 74125 035 67 74372 035 67 74864 13
Besluit
Openbaar
Behoort bij de last onder dwangsom, kenmerk: OPTA/ACNB/2009/203035
035 67 74866 035 67 75487 035 67 75710 035 67 77413 035 67 78337
035 67 74869 035 67 75506 035 67 75711 035 67 77414 035 67 78338
035 67 74870 035 67 75510 035 67 75712 035 67 77415 035 67 78343
035 67 74873 035 67 75518 035 67 75716 035 67 77417 035 67 78356
035 67 74878 035 67 75520 035 67 75717 035 67 77419 035 67 78368
035 67 74879 035 67 75521 035 67 75724 035 67 77420 035 67 78380
035 67 74882 035 67 75523 035 67 75727 035 67 77421 035 67 78432
035 67 74885 035 67 75525 035 67 75729 035 67 77422 035 67 78433
035 67 74895 035 67 75526 035 67 75730 035 67 77423 035 67 78435
035 67 74911 035 67 75527 035 67 75738 035 67 77425 035 67 78551
035 67 74922 035 67 75528 035 67 75739 035 67 77426 035 67 78577
035 67 74927 035 67 75529 035 67 75740 035 67 77427 035 67 78595
035 67 74981 035 67 75530 035 67 75741 035 67 77428 035 67 78598
035 67 74982 035 67 75531 035 67 75743 035 67 77429 035 67 78599
035 67 75052 035 67 75532 035 67 75744 035 67 77431 035 67 78631
035 67 75066 035 67 75533 035 67 75746 035 67 77432 035 67 78632
035 67 75088 035 67 75534 035 67 75750 035 67 77433 035 67 78633
035 67 75113 035 67 75535 035 67 75753 035 67 77434 035 67 78634
035 67 75124 035 67 75536 035 67 75755 035 67 77435 035 67 78635
035 67 75148 035 67 75537 035 67 75756 035 67 77436 035 67 78636
035 67 75196 035 67 75538 035 67 75759 035 67 77437 035 67 78637
035 67 75222 035 67 75539 035 67 75760 035 67 77438 035 67 78638
035 67 75233 035 67 75542 035 67 75761 035 67 77439 035 67 78647
035 67 75315 035 67 75600 035 67 75762 035 67 77440 035 67 78660
035 67 75317 035 67 75618 035 67 75768 035 67 77441 035 67 78670
035 67 75318 035 67 75621 035 67 75769 035 67 77442 035 67 78673
035 67 75323 035 67 75622 035 67 75770 035 67 77445 035 67 78737
035 67 75326 035 67 75625 035 67 75778 035 67 77446 035 67 78740
035 67 75330 035 67 75626 035 67 75791 035 67 77447 035 67 78751
035 67 75339 035 67 75627 035 67 75820 035 67 77448 035 67 78780
035 67 75342 035 67 75628 035 67 75826 035 67 77450 035 67 78817
035 67 75347 035 67 75629 035 67 75840 035 67 77451 035 67 78835
035 67 75348 035 67 75631 035 67 75841 035 67 77452 035 67 78885
035 67 75356 035 67 75632 035 67 75842 035 67 77453 035 67 78899
035 67 75362 035 67 75633 035 67 75843 035 67 77454 035 67 78914
035 67 75364 035 67 75635 035 67 75876 035 67 77457 035 67 78927
035 67 75373 035 67 75677 035 67 75877 035 67 77458 035 67 78954
035 67 75377 035 67 75679 035 67 75896 035 67 77459 035 67 78956
035 67 75384 035 67 75685 035 67 75972 035 67 78013 035 67 78970
035 67 75388 035 67 75686 035 67 77405 035 67 78014 035 67 78972
035 67 75424 035 67 75687 035 67 77406 035 67 78023
035 67 75425 035 67 75688 035 67 77407 035 67 78039
035 67 75436 035 67 75689 035 67 77408 035 67 78072
035 67 75473 035 67 75691 035 67 77409 035 67 78098
035 67 75474 035 67 75695 035 67 77410 035 67 78099
035 67 75476 035 67 75696 035 67 77411 035 67 78287
035 67 75483 035 67 75709 035 67 77412 035 67 78323 14