Spaarprogramma's nog steeds populair

02/12/2009 15:10

MarketResponse Nederland BV

Beloning onvoldoende relevant om gebruik te maken van voordelen

Leusden, 2 december 2009 - Maar liefst de helft van de Nederlanders spaart punten bij ten minste 1 tankstation. Dit blijkt uit recent onderzoek van MarketResponse Research & Consultancy. Omdat de voordelen onvoldoende aansluiten bij de behoefte, doet bijna 1 op de 3 spaarders uiteindelijk niets met alle gespaarde punten. Bedrijven lopen hiermee de kans mis om hun klanten te belonen en de relatie te bevestigen.

Punten sparen geliefd

Maar liefst de helft van de Nederlanders spaart punten bij ten minste 1 tankstation. Uit gewoonte en omdat het gratis is. Ruim 4 op de 10 spaarders geven aan dat de spaarprogramma's hen veel voordeel bieden. De meest populaire spaarprogramma's zijn Airmiles en de spaarzegels van Shell, gevolgd door de FreeBees van BP.

Spaarprogramma's effectief

De spaarprogramma's leggen de benzinemaatschappijen geen windeieren. De helft van de spaarders zegt uitsluitend te tanken bij tankstations waar zij 'hun' punten kunnen sparen. Bijna 1 op de 3 gaat liever naar dit tankstation dan naar een ander tankstation dat goedkoper of dichterbij is. Het is daarmee een zeer effectief middel om klantloyaliteit te borgen.

Het kan altijd beter

Vreemd genoeg maken spaarders maar beperkt gebruik van de voordelen van het sparen. Bijna 1 op de 3 spaarders zegt wel te sparen, maar vervolgens eigenlijk niets te doen met alle gespaarde punten. Een gemiste kans om de klant te belonen en de relatie te bevestigen. Om klanten echt te binden met een spaarprogramma moet het beter aansluiten bij hun wensen. Erken dat deze uiteenlopen voor verschillende klantgroepen. Zo sparen relatief veel jongere spaarders liever wat langer voor gratis uitjes, terwijl relatief veel oudere spaarders de voorkeur geven aan korting op benzine. Papieren zegeltjes behoren tot het verleden, zeker bij de jongere spaarders. Zij geven sterk de voorkeur aan een spaarpas. Deze spaarpas biedt tevens veel inzicht in het koopgedrag van de klant.

Betrek uw klanten bij het spaarprogramma. Laat uw klanten u vertellen hoe u hen echt kunt belonen voor het klant zijn bij uw organisatie. Hiermee kunt u, samen met uw klant, uw spaarprogramma op hun wensen afstemmen en de relatie versterken.

Over MarketResponse

MarketResponse is een toonaangevend research consultancy bureau in Nederland. MarketResponse helpt bedrijven in zowel B2B als B2C-markten maximaal rendement te halen uit hun klanten, medewerkers, productportfolio en communicatiebeleid. Vijfentwintig jaar onderzoeksexpertise staat garant voor heldere inzichten en pragmatische aanbevelingen. Wij zijn trots op de kwaliteit van ons bedrijf met meer dan honderd experts, een eigen interview center, en een panel, De Onderzoek Groep, het meest representatieve in Nederland.





http://www.marketresponse.nl