Extra miljoenen voor mobiliteitsprojecten
Extra miljoenen voor mobiliteitsprojecten
Regio Twente en de provincie Overijssel krijgen in totaal ruim 18
miljoen euro van het Rijk om de bereikbaarheid in Overijssel en Twente
te verbeteren. Hierbij gaat het om rijkscofinanciering van projecten
als de aanpak van de binnenhavens, verbeteren van treindiensten en
mobiliteitsmanagement maatregelen.
De regionale partijen investeren dezelfde bedragen in deze projecten.
Dit blijkt uit het gesprek dat de provincies Overijssel en Gelderland,
de stadsregio's Regio Twente en Arnhem-Nijmegen en de Stedendriehoek
met de ministers Eurlings (V&W) en Cramer (VROM) hebben gevoerd. Naast
al genoemde projecten zijn er ook afspraken gemaakt over verbeteringen
aan de N35 tussen Zwolle en Nijverdal en de verbreding van de
spoortunnel Zwolle.
Binnenhavens
Voor de verbetering van de bereikbaarheid van binnenhavens heeft het
Rijk ruim 8,2 miljoen euro toegezegd voor quick wins in Twente en 1,8
miljoen euro voor de quick wins in West-Overijssel. De regionale
partijen investeren eenzelfde bedrag in maatregelen die op de korte
termijn het goederenvervoer over water stimuleren.
Het gaat hierbij om de volgende projecten:
* Het uitbaggeren en vernieuwen van de kade van de Nieuwe Haven in
Hardenberg.
* De aanleg van een kade en een nat bedrijventerrein in de
industriehaven van Genemuiden.
* De aanleg van een kade op het XL Business Park Twente.
* De aanleg van een kade en de ontwikkeling van een nat
bedrijventerrein in de
* Kanaalzone Hart van Zuid in Hengelo.
* De aanleg van een kade en een nat terrein in de Container Terminal
Hengelo.
N35
Om de doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid op de N35 te
verbeteren, wordt deze Rijksweg gefaseerd opgewaardeerd naar een
2x2-strooks stroomweg van 100 km/uur. Het eerste knelpunt op het tracé
is Zwolle-Wijthmen. Het Rijk heeft toegezegd om begin 2010 de
planstudiefase te starten nadat de provincie Overijssel de verkenning
namens het Rijk heeft uitgevoerd.
Daarnaast is overeenstemming bereikt met het Rijk om het deeltracé
Wierden-Nijverdal eerder aan te pakken en te combineren met de
werkzaamheden die plaatsvinden voor de aanleg van de combitunnel door
Nijverdal. Het Rijk start volgend jaar met een verkenning naar dit
tracé. Voor de aanpak van dit knelpunt investeert het Rijk 40 miljoen
euro, de provincie 30 miljoen euro, Regio Twente 8 miljoen euro en de
gemeenten Wierden, Hellendoorn en Rijssen-Holten samen ruim 2 miljoen
euro.
Verbreding spoortunnel Zwolle
Het Rijk bestudeert de verbreding van de spoortunnel Zwolle tot
voorbij het nieuw aan te leggen perron van de Hanzelijn. De
gemeentelijke plannen voor de nieuwe aansluiting aan de zuidzijde zijn
bijna afgerond. Om de verbrede tunnel op tijd gereed te hebben voor de
opening van de Hanzelijn begint ProRail begin 2010 met de
aanbesteding. Het Rijk neemt de extra kosten (geraamd op 4 miljoen
euro) voor haar rekening.
Mobiliteitsmanagement
Voor het uitvoeren van maatregelen op het gebied van
mobiliteitsmanagement ontvangt de Regio Twente 1,5 miljoen euro en
Stedendriehoek EUR 850.000,-. De Netwerkstad Zwolle-Kampen ontvangt
een bijdrage van EUR 105.000,- voor het informeren en betrekken van
ondernemers bij de mogelijkheden van mobiliteitsmanagement. Voor de
daadwerkelijke ontwikkeling en uitvoering van een passend
maatregelenpakket wordt in 2010 een Rijksbijdrage aangevraagd.
De regiopartners investeren eenzelfde bedrag in maatregelen die de
economische centra bereikbaar houden. Doel is slimmer en bewuster om
te gaan met autoverplaatsingen tijdens de spitsperioden, waardoor een
reductie van gemiddeld 5% ontstaat. Hierbij kan gedacht worden aan
betere arbeidsvoorwaarden waar het gaat om alternatieven voor de auto
zoals het stimuleren van (elektrisch) fietsen en thuiswerken.
Spoorverbinding Hengelo-Oldenzaal-Bad Bentheim en Apeldoorn-Enschede
Het Rijk staat positief tegenover de plannen van de provincie
Overijssel, Regio Twente en de betrokken gemeenten voor een proef van
drie jaar met een nieuwe treinverbinding tussen Hengelo-Oldenzaal-Bad
Bentheim. Deze verbinding, die eens per uur gaat rijden, is van belang
voor de sociaal-economische ontwikkeling in Twente en de aangrenzende
Duitse regio. De regionale partijen hebben hiervoor een
subsidieverzoek van 1,6 miljoen euro bij het Rijk neergelegd.
Daarnaast geeft het Rijk voor 2010 één miljoen euro voor de
uitbreiding van de frequentie van de stoptreinen tussen Wierden en
Enschede tot een kwartiersdienst. Hiervoor is vanaf december 2008 de
stoptreinverbinding tussen Apeldoorn en Deventer doorgetrokken naar
Enschede. Regio Twente betaalt zelf de komende jaren voor de
uitbreiding van de dienstregeling in totaal 3,4 miljoen euro.
Fietsprojecten (F35 in Twente)
Het Rijk wil in het komend jaar de landelijk beschikbare middelen voor
aanleg van nieuwe fietssnelwegen verdelen. Hiervoor is het Rijk met
alle regio's in gesprek over de diverse stappen die moeten worden
genomen en welk `huiswerk' de regio's moeten doen ter onderbouwing van
hun aanvragen. Twente heeft al een Masterplan voor de fietssnelweg F35
vastgesteld. Het Rijk en Regio Twente gaan nog dit jaar in gesprek om
te bepalen of al eerder kan worden besloten tot Rijkscofinanciering
voor deeltracés van de F35.
Provincie Overijssel