Boaborea: Branche boekt goede resultaten, rendementen onder druk
02/12/2009 13:04
Boaborea
Persbericht
Boaborea: Branche boekt goede resultaten, rendementen onder druk
Tilburg, 2 december 2009. Ondanks de crisis is het ziekteverzuim historisch laag en blijft het percentage duurzame plaatsingen na re-integratie stijgen. Investeringen in duurzame inzetbaarheid vertalen zich in goede tevredenheidcijfers voor private dienstverleners. De financiële resultaten van de branche staan echter onder druk. Dit blijkt uit de Boaborea BrancheMonitor waarin marktprestaties gekoppeld zijn aan intensief onderzoek onder de 165 aangesloten dienstverleners.
De investeringen in preventief gezondheidsmanagement winnen aan terrein. Ongeveer 25% van de dienstverlening in opdracht van werkgevers, brancheorganisaties en verzekeraars richt zich op preventie. Ook al maakt de economische crisis werkgevers tijdelijk wel kritischer, met name het groot-bedrijf ziet de noodzaak tot preventieve activiteiten om de inzetbaarheid van medewerkers nu en in de nabije toekomst te vergroten. Zowel voor het voorkomen als beperken van verzuim neemt het aantal fysieke en psychische interventies langzamerhand toe. In 2008 is voor 275.000 werknemers een dergelijke interventie via Boaborea-leden ingezet. Met resultaat, want het ziekteverzuim is met 4,0% nog niet zo laag geweest.
Ook de resultaten in de re-integratiemarkt blijven stijgen. Waar in 2005 zo'n 38% duurzame plaatsingen werden gerealiseerd geeft de RWI in haar factsheet voor 2008 een resultaat van 61% . Dat wordt enkel en alleen bereikt door een integrale aanpak waarin op maat dienstverlening wordt geleverd aan:
- Zo hebben 10.500 jobcoach-trajecten er toe geleid dat Wajongers duurzaam naar werk zijn begeleid en werkgevers de deuren daarvoor hebben geopend.
- En zijn zo'n 15.000 inburgeraars door Boaborea leden geholpen door met behulp van een taaltraining richting werk te komen.
- Daarnaast draagt de branche bij aan circa 65.000 gemeentelijke en UWV (deel)trajecten voor mensen met een uitkering.
- Het aantal re-integratie- en outplacementopdrachten in opdracht van werkgevers bedroeg 45.000.
Als we het succespercentage van 2008 ook na de crisis weer weten vast te houden worden fundamentele stappen gezet ter vergroting van de arbeidsparticipatie.
Groeiende prestaties, maar negatief bedrijfsresultaat
De groeiende prestaties vertalen zich ook in een hogere tevredenheid. Waar de sector in 2005 nog rond de 6,5 scoorde zijn cijfers nu boven de 7 gestegen. Cliënten van re-integratiebedrijven geven gemiddeld zelfs een 7,5. En opdrachtgevers van arbodiensten, interventie- en re-integratiebedrijven waarderen de dienstverlening met een 7,2.
De branche boekt in totaliteit een omzet van ruim 900 miljoen euro, daarvan wordt 70% in opdracht van werkgevers, brancheorganisaties en verzekeraars gerealiseerd en 30% in opdracht van gemeenten en UWV. In totaliteit zijn ruim 13.000 professionals actief. Het bedrijfsresultaat staat sterk onder druk; in 2008 is een beperkt negatief rendement van -2% geboekt. Het kan niet anders dan dat de sterke sturing op prijsconcurrentie - die met name door aanbestedingen ontstaat - consequenties zal hebben voor de kwaliteit van uitvoering. Tegelijkertijd liggen er forse uitdagingen in het inzetbaar krijgen en houden van werknemers, het verbeteren van arbeidsomstandigheden en overbruggen van een vaak grote afstand tot de arbeidsmarkt.
1- CBS, verzuimcijfer 2009 kwartaal 2
2- Het gaat hierbij om een duurzame plaatsing gerealiseerd 24 maanden na start van de re-integratieondersteuning. Trajecten gestart in 2006 resulteerden in 2008 voor 61% in een plaatsing volgens de RWI
Verantwoording
Representatieve en consistente cijfers over de gehele markt voor werk, loopbaan en vitaliteit ontbraken tot op heden. In opdracht van Boaborea heeft MarketConcern - in samenwerking met. SEO Economisch Onderzoek - onderzoek gedaan onder de leden van Boaborea. Voor deelnemende bedrijven is het volledige rapport inclusief benchmark. beschikbaar. Geïnteresseerden kunnen bij Boaborea de brochure "Werken is toch gezond?! opvragen. Daarin staan voorbeelden uit de praktijk, geïllustreerd met kengetallen uit de BrancheMonitor.