Consumentenbond
---
2 december 2009
Nog steeds koppelverkoop bij zorgverzekeringen
Net als in 2009 is het afsluiten van een losse aanvullende
zorgverzekering ook in 2010 vaak onmogelijk of schreeuwend duur. Nog
steeds maakt de helft van alle zorgverzekeraars zich schuldig aan
koppelverkoop, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
Verzekeraars beperken hiermee de keuzevrijheid van consumenten en
ondermijnen de marktwerking. Vorig jaar trok de bond al aan de bel
over deze situatie, maar de verzekeringswereld is hardleers.
Vooruitlopend op de resultaten van het onderzoek dat de Nederlandse
Zorgautoriteit (NZa) in opdracht van minister Klink van
Volksgezondheid verricht, roept de Consumentenbond politiek Den Haag
opnieuw op om een einde te maken aan deze twijfelachtige
koppelverkoop-praktijken.
Consumenten zijn niet verplicht om hun basisverzekering en eventuele
aanvullende verzekeringen bij dezelfde maatschappij af te sluiten. Het
geeft extra rompslomp, maar wie wil besparen kiest een goedkope
basispolis bij verzekeraar A en vervolgens een geschikte aanvullende
verzekering bij maatschappij B. In de praktijk blijkt dit bij 35% van
de verzekeraars (14 van de 39) echter niet mogelijk. Zes andere
verzekeraars (Aegon, ONVZ, VvAA, De Friesland, CZ en OZF Achmea)
kiezen voor een tweede vorm van koppelverkoop. Bij hen is het
afsluiten van een losse aanvullende verzekering wel mogelijk maar dan
alleen tegen een fors hogere premie. Aegon, ONVZ en VvAA rekenen zelfs
standaard het dubbele, bij OZF Achmea bestaat die kans ook.
Strikt genomen overtreden de verzekeraars geen wetten of regels, maar
net als de Consumentenbond hebben ook minister Klink en de Nederlandse
Zorgautoriteit (NZa) al eerder aangegeven dat de
koppelverkoop-praktijken niet sporen met het uitgangspunt van de
Zorgverzekeringswet: mobiliteit en keuzevrijheid. Op basis van de
koppelverkoop-test van vorig jaar is de NZa gestart met een onderzoek
naar de voor- en nadelen van koppelverkoop voor consumenten. De
resultaten daarvan worden eind 2009 verwacht. 'Jammer dat we daar al
een jaar op wachten. De verzekeraars gaan in de tussentijd gewoon
verder met de koppelverkoop. Natuurlijk is het niet voor iedereen
handig om een basisverzekering en een aanvullend pakket bij
verschillende maatschappijen af te sluiten, maar het is niet aan
verzekeraars om te bepalen wat consumenten moeten doen en laten.
Vergelijk het met de dagelijkse boodschappen. Er zijn genoeg mensen
die wekelijks alle reclamefolders uitpluizen om vervolgens bij tien
verschillende supermarkten boodschappen te doen. Voor die calculerende
consumenten staat er ook geen bord met `verboden toegang' bij de
ingang van de supermarkt', stelt Consumentenbond-directeur Bart
Combée.
Panelonderzoek wijst uit dat ruim 2% van de consumenten momenteel het
basispakket en de aanvullende polis bij verschillende verzekeraars
onderbrengen. Slechts 1 op de 3 mensen is überhaupt op de hoogte van
die mogelijkheid. Wanneer consumenten horen dat ze op deze manier EUR
100 kunnen besparen, dan is bijna 40% geïnteresseerd in een losse
aanvullende verzekering.
Bijlage: schema waarin per verzekeraar wordt aangegeven of er sprake
is van koppelverkoop of opslag.
---