Verburg: "We moeten weer gewoon eten"
Nieuwsbericht | 02-12-2009
Grote supermarkten moeten een klimaat scheppen waarin consumenten
gestimuleerd worden om over te stappen op duurzaam geproduceerd
voedsel. Die oproep aan supermarkten deed minister Verburg van
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit gisteren tijdens het slotdebat
over de toekomst van de landbouw en ons voedsel in de Rode Hoed in
Amsterdam.
Verburg roemde supermarktketens als Jumbo en Plus die al "mooie
duurzame initiatieven" laten zien, en riep andere supermarkten op dit
voorbeeld te volgen. "Ik weet dat Albert Heijn daar ook mee bezig is.
Maar de roep van Albert Heijn om een wet Duurzaamheid heeft mij wel
verbaasd. Juist een supermarkt als Albert Heijn - toch een belangrijk
referentiepunt van veel Nederlanders - kan er met haar marktpositie
direct voor zorgen dat nog veel meer gezinnen hun boodschappenmandje
vullen met eten dat met respect voor mens, dier en milieu is gemaakt",
aldus Verburg.
Tijdens het debat legde Verburg de bal niet alléén bij de
supermarkten. Volgens Verburg houdt de overheid graag de regie, maar
verwacht zij ook betrokkenheid en inspanning van het bedrijfsleven en
van non-gouvernementele organisaties. Verburg verwacht daarom veel van
het Platform Verduurzaming Voedsel waarin verschillende partijen in de
keten afspraken gaan maken over de verduurzaming van voedsel.
Verburg wees ook op de belangrijke rol die consumenten spelen bij het
verduurzamen van ons voedsel. "Bij elke stap -van grond tot mond-
moeten we allemaal dezelfde vraag beantwoorden: hoe kan ík bijdragen
aan het grotere geheel?" Volgens Verburg moeten mensen weer weten waar
hun voedsel vandaan komt en moeten ze de producten die ze op hun bord
hebben ook begrijpen. "We moeten het weer gewoon vinden dat we weten
wanneer het de tijd is voor de boontjes. Dat de boerenkool pas lekker
is als er een nachtje vorst overheen is gegaan."
Om voedsel voor consumenten begrijpelijk te houden zijn duidelijke
keurmerken erg belangrijk. Verschillende aanwezigen riepen tijdens het
debat daarom op om een einde te maken aan het woud van logo's en
keurmerken op verpakkingen van voedingsmiddelen. De informatie op
verpakkingen moet eenvoudig, duidelijk, evenwichtig en verantwoord
zijn. Verburg deelde deze wens, maar gaf wel aan dat ook hierbij
samenwerking tussen ketenpartijen en consumentenorganisaties nodig is.
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit