Nederlands subsidiesysteem remt ondernemerschap

02/12/2009 09:27

Roland Berger Strategy Consultants

Onderzoek Roland Berger en IESE aan Innovatieplatform aangeboden

Nederlands subsidiesysteem remt ondernemerschap

Amsterdam, woensdag 2 december 2009 - De overheid biedt veel subsidiemogelijkheden voor startende ondernemers, maar de focus ligt hierbij verkeerd waardoor het beleid zijn doel mist. Hierdoor remt het eerder ondernemerschap dan dat het de bedrijvigheid aanwakkert. Dat zegt Roland Berger Strategy Consultants op basis van een uitgebreide Europese studie die vandaag, tijdens het jaarlijkse event van het Innovatieplatform, aan Hans de Boer is overhandigd.

Ondernemers moeten zo snel mogelijk naar de markt en niet in de beginfase van hun bedrijf de aandacht richten op prijzengeld en subsidies ophalen, zo bepleit het onderzoeksrapport. Nu wordt vaak subsidie verleend voor allerlei onderzoeken ter verbetering van een product en komt de klant pas op een tweede plaats. "De overheid moet stoppen met subsidies direct aan bedrijven verstrekken; dat werkt averechts. Zij kan het geld beter besteden aan het creëren van een markt, zelf als klant op te treden of in de rol van investeerder te kruipen," zegt Benno van Dongen, partner bij Roland Berger en verantwoordelijk voor de studie.

Subsidietrajecten

Het rapport pleit voor slimmere investeringen, bijvoorbeeld door prestatiebeloningen en/of doorgroeisubsidies, zodat het geld naar diegenen gaat die daadwerkelijk producten in de markt zetten.

Van Dongen: "Idealiter krijgt iedere ondernemer een account manager toegewezen voor een subsidietraject, waarbij de ondernemer vanaf idee tot aan de lancering steeds bepaalde doelen moet halen. Hierbij moet de focus liggen op marktintroductie en de marktintroductietijd."

Overheid als klant

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat startende ondernemers het vooral moeilijk vinden om de eerste klant te contracteren (57%). Zowel grote bedrijven als de overheid kunnen hierbij helpen door vaker producten af te nemen van startende ondernemingen, zegt Roland Berger. Van Dongen: "In het geval van de overheid, betekent dit dat je dan ook nog wat terugkrijgt voor je subsidie."

Roland Berger reikt met de studie niet alleen de regering handvaten aan om ondernemerschap te bevorderen, maar geeft ook concrete aanbevelingen aan grote bedrijven, kennisinstellingen en aan de startende ondernemers zelf. Deze aanbevelingen zijn vanaf vandaag te downloaden van www.rolandberger.nl.

Over het onderzoek

Het rapport 'For Entrepreneurs, by Entrepreneurs: how Europe can successfully stimulate knowledge-intensive start-ups' is gebaseerd op diepgaand onderzoek rond twee zeer succesvolle Europese opleidingen: de collegereeks 'Writing a Business Plan' aan de TU Delft in Nederland (i.s.m. YES Delft) en het 'Executive MBA and Global Executive MBA program' op de IESE Business School in Barcelona. Voor het onderzoek zijn 1000 deelnemers en ondernemers ondervraagd die deze programma's in de afgelopen jaren hebben voortgebracht. Beide opleidingen bestaan inmiddels dermate lang dat er een rijke hoeveelheid data bestudeerd kon worden. Het onderzoek bestond uit een enqu(ee)te onder de 1000 deelnemers, vijf workshops met deelnemers van beide programma's, interviews met ondernemers, grote bedrijven en vertegenwoordigers van de overheid, alsmede een literatuurstudie.

Roland Berger Strategy Consultants

Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau, met ruim 2.100 medewerkers in 36 kantoren, verspreid over 25 landen in de wereld. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs en wereldwijd tot de top-5. Roland Berger werd in 1967 in München opgericht en in 2002 opende zij haar Nederlandse kantoor. Sinds deze oprichting groeide de Nederlandse vestiging naar meer dan 70 medewerkers actief in de Nederlandse markt. Zie ook www.rolandberger.nl.


- Einde bericht -





http://www.rolandberger.nl