Hogeschool Windesheim
Windesheim introduceert het nieuwe plassen in Zuid-Afrika
Persbericht, 2 december 2009
Een delegatie van de Zuid-Afrikaanse gemeente Nkomazi en het
waterschap Inkomati CMA bezoekt deze week Noordwest-Overijssel om te
praten over samenwerking en kennisuitwisseling op het vlak van
duurzaam watermanagement. Dinsdag brengen de Zuid-Afrikaanse
burgemeester, hoge ambtenaren en managers een bezoek aan Christelijke
Hogeschool Windesheim in Zwolle om een samenwerking te bekrachtigen
over âhet nieuwe plassenâ. Studenten van Windesheim ondersteunen de
komende jaren de invoer en het gebruik van toiletten met gescheiden
opvang van urine en ontlasting op Sincobile Highschool in Nkomazi.
De samenwerking tussen Windesheim en Sincobile Highschool vloeit voort
uit een langer lopende samenwerking van de gemeenten Zwolle en Dalfsen
en het Waterschap Groot Salland met de gemeente Nkomazi en het
Inkomati CMA, een lokaal waterschap in oprichting uit Zuid-Afrika.
Deze partijen werken hiermee aan het behalen van de millenniumdoelen,
waarbij de leefomgeving schoner wordt, ziektes verminderen en besturen
worden opgebouwd.
âHet nieuwe plassenâ in Zwolle
Het systeem van gescheiden opvang en afvoer van urine en ontlasting
waarin de Zuid-Afrikanen geïnteresseerd zijn, wordt op dit moment
doorgevoerd in nieuwbouw van Windesheim op de Campus in Zwolle. De
toegepaste duurzame techniek, waarbij ook mannen zittend moeten
plassen en urine en ontlasting gescheiden worden opgevangen en
afgevoerd, leidt tot een afname van watergebruik en verontreiniging
van water. De opgevangen stoffen worden gerecycled tot meststoffen en
biogas.
Eerste keer op grote schaal in Nederland
Na een aantal proefprojecten is dit het eerste gebouw in Nederland
waarin deze techniek op grote schaal wordt ingezet. De Zuid-Afrikanen
bezoeken de nieuwbouw om zich te laten voorlichten over het systeem
van circa 100 toiletten met gescheiden opvang, watervrije urinoirs en
verzameltanks voor dagelijks gebruik door circa 2000 studenten en
medewerkers dat op 1 januari in gebruik wordt genomen. Ook is er een
proefruimte waar studenten Civiele Techniek de komende jaren het
systeem verder kunnen testen en optimaliseren. Windesheim werkt samen
met het Waterschap Groot Salland, Gemeente Zwolle, kunststof
buizenfabrikant Dyka, Stowa en Grontmij bij de realisatie van dit
systeem.
Straks ook in Zuid-Afrika
Op basis van de uitkomsten van het project in Zwolle wordt in 2010 een
proefproject opgezet op Sincobile Highschool, een âsecundary schoolâ
met 1000 leerlingen in Nkomazi. Bedoeling is daar een kleinschalige
proef te houden met een aantal toiletten voor gescheiden opvang. Met
de overeenkomst van dinsdag 1 december zegt Windesheim toe ten minste
drie jaar lang twee keer per jaar een multidisciplinaire groep
studenten naar Nkomazi te sturen om dit project te ondersteunen. In
februari vertrekt de eerste groep studenten naar Zuid-Afrika.
Techniekstudenten zullen zich in Nkomazi buigen over de wijze waarop
nieuwe sanitatietechnieken gebaseerd op hergebruik van grondstoffen,
energie en water succesvol kunnen worden ingezet. Studenten
Communicatie en Informatica kijken naar mogelijkheden om duurzaam
gedrag te stimuleren door het vergroten van de betrokkenheid van
leerlingen en de lokale gemeenschap . Studenten Verpleegkunde werken
uit hoe onderwerpen als preventie en hygiëne beter in het onderwijs
kunnen worden verankerd. Ook voor studenten van andere opleidingen
liggen opdrachten klaar om uitgewerkt te worden.
International Sustainable Development
Windesheim biedt studenten van uiteenlopende opleidingen de
mogelijkheid om een deel van hun studie (minor) te besteden aan
âInternational Sustainable Developmentâ. Op deze manier ervaren
studenten dat de wereld groter is dan Nederland en kunnen ze ervaring
opdoen met duurzaam ontwikkelingswerk. Tijdens de minor wordt gewerkt
aan meerjarige multidisciplinaire projecten in verschillende landen,
waaronder Suriname, Zambia en Ethiopië. In de intensieve
voorbereiding op Windesheim wordt aandacht besteed aan
ontwikkelingsproblematiek, werken in een multidisciplinair team,
interculturele communicatie, teambuilding en groepsdynamica in relatie
tot het projectland. Aan het eind van de stage dragen studenten de
tussenresultaten in het project over aan de volgende groep studenten.