Hogeschool Windesheim

Windesheim introduceert het nieuwe plassen in Zuid-Afrika

Persbericht, 2 december 2009

Een delegatie van de Zuid-Afrikaanse gemeente Nkomazi en het waterschap Inkomati CMA bezoekt deze week Noordwest-Overijssel om te praten over samenwerking en kennisuitwisseling op het vlak van duurzaam watermanagement. Dinsdag brengen de Zuid-Afrikaanse burgemeester, hoge ambtenaren en managers een bezoek aan Christelijke Hogeschool Windesheim in Zwolle om een samenwerking te bekrachtigen over âhet nieuwe plassenâ. Studenten van Windesheim ondersteunen de komende jaren de invoer en het gebruik van toiletten met gescheiden opvang van urine en ontlasting op Sincobile Highschool in Nkomazi.

De samenwerking tussen Windesheim en Sincobile Highschool vloeit voort uit een langer lopende samenwerking van de gemeenten Zwolle en Dalfsen en het Waterschap Groot Salland met de gemeente Nkomazi en het Inkomati CMA, een lokaal waterschap in oprichting uit Zuid-Afrika. Deze partijen werken hiermee aan het behalen van de millenniumdoelen, waarbij de leefomgeving schoner wordt, ziektes verminderen en besturen worden opgebouwd.

âHet nieuwe plassenâ in Zwolle
Het systeem van gescheiden opvang en afvoer van urine en ontlasting waarin de Zuid-Afrikanen geïnteresseerd zijn, wordt op dit moment doorgevoerd in nieuwbouw van Windesheim op de Campus in Zwolle. De toegepaste duurzame techniek, waarbij ook mannen zittend moeten plassen en urine en ontlasting gescheiden worden opgevangen en afgevoerd, leidt tot een afname van watergebruik en verontreiniging van water. De opgevangen stoffen worden gerecycled tot meststoffen en biogas.

Eerste keer op grote schaal in Nederland
Na een aantal proefprojecten is dit het eerste gebouw in Nederland waarin deze techniek op grote schaal wordt ingezet. De Zuid-Afrikanen bezoeken de nieuwbouw om zich te laten voorlichten over het systeem van circa 100 toiletten met gescheiden opvang, watervrije urinoirs en verzameltanks voor dagelijks gebruik door circa 2000 studenten en medewerkers dat op 1 januari in gebruik wordt genomen. Ook is er een proefruimte waar studenten Civiele Techniek de komende jaren het systeem verder kunnen testen en optimaliseren. Windesheim werkt samen met het Waterschap Groot Salland, Gemeente Zwolle, kunststof buizenfabrikant Dyka, Stowa en Grontmij bij de realisatie van dit systeem.

Straks ook in Zuid-Afrika
Op basis van de uitkomsten van het project in Zwolle wordt in 2010 een proefproject opgezet op Sincobile Highschool, een âsecundary schoolâ met 1000 leerlingen in Nkomazi. Bedoeling is daar een kleinschalige proef te houden met een aantal toiletten voor gescheiden opvang. Met de overeenkomst van dinsdag 1 december zegt Windesheim toe ten minste drie jaar lang twee keer per jaar een multidisciplinaire groep studenten naar Nkomazi te sturen om dit project te ondersteunen. In februari vertrekt de eerste groep studenten naar Zuid-Afrika.

Techniekstudenten zullen zich in Nkomazi buigen over de wijze waarop nieuwe sanitatietechnieken gebaseerd op hergebruik van grondstoffen, energie en water succesvol kunnen worden ingezet. Studenten Communicatie en Informatica kijken naar mogelijkheden om duurzaam gedrag te stimuleren door het vergroten van de betrokkenheid van leerlingen en de lokale gemeenschap . Studenten Verpleegkunde werken uit hoe onderwerpen als preventie en hygiëne beter in het onderwijs kunnen worden verankerd. Ook voor studenten van andere opleidingen liggen opdrachten klaar om uitgewerkt te worden.

International Sustainable Development
Windesheim biedt studenten van uiteenlopende opleidingen de mogelijkheid om een deel van hun studie (minor) te besteden aan âInternational Sustainable Developmentâ. Op deze manier ervaren studenten dat de wereld groter is dan Nederland en kunnen ze ervaring opdoen met duurzaam ontwikkelingswerk. Tijdens de minor wordt gewerkt aan meerjarige multidisciplinaire projecten in verschillende landen, waaronder Suriname, Zambia en Ethiopië. In de intensieve voorbereiding op Windesheim wordt aandacht besteed aan ontwikkelingsproblematiek, werken in een multidisciplinair team, interculturele communicatie, teambuilding en groepsdynamica in relatie tot het projectland. Aan het eind van de stage dragen studenten de tussenresultaten in het project over aan de volgende groep studenten.