Promotie mw. drs. K.E.H. Maas
Titel proefschrift
Corporate Social Performance: Essays on the Shift from Output
Measurement to Impact Measurement
---
Promotors:
prof.dr. H.R. Commandeur
---
Datum
02 december 2009 15:30
---
Locatie:
Woudestein, senaatszaal
---
Faculteit
Erasmus School of Economics (ESE)
Impact Maatschappelijk Verantwoordelijk Ondernemen meetbaar
Nieuwe model Erasmus Universiteit al ingezet bij Hartstichting
Bij veel bedrijven staat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen hoog
op de agenda; zij willen graag een positieve impact op de maatschappij
uitoefenen. Hiernaast leggen non-profit organisaties zich volledig toe
op het leveren van een maatschappelijke bijdrage. Maar hoe meet je nou
de precieze maatschappelijke effecten van deze activiteiten? In haar
proefschrift `Maatschappelijke prestaties van organisaties: van output
meting naar impact meting' heeft Karen Maas een methode ontwikkeld die
een complete maatschappelijk impact meting mogelijk maakt. Maas
promoveert op woensdag 2 december 2009 aan de Erasmus Universiteit
Rotterdam.
Huidige theorieën en modellen zijn niet volledig. Zij meten het
sociale óf het economische effect, óf de effecten op het milieu, maar
zelden de totale impact. Hierdoor weten managers vaak niet of zij op
de goede weg zijn. Maas heeft dertig bestaande meetmethoden
geclassificeerd en in een schema gezet. Zo kunnen managers een
meetmethode kiezen die de totale maatschappelijke impact van hun
bedrijf of organisatie in kaart brengt.
Maas heeft de nieuwe methode in de praktijk toegepast om de
maatschappelijke impact van de Nederlandse Hartstichting te meten.
Hieruit blijkt onder andere dat de Nederlandse Hartstichting in de
afgelopen 25 jaar voor circa 334 miljoen euro op jaarbasis heeft
bijgedragen aan het dalen van maatschappelijke kosten van
hartinfarcten. De Nederlandse Hartstichting is de eerste Nederlandse
organisatie die zo'n effectmeting heeft laten uitvoeren.
Naast de ontwikkeling van het nieuwe meetmodel geeft zij in haar
proefschrift ook twee belangrijk voorwaarden waaraan bedrijven en
organisaties moeten voldoen als zij echt een positieve impact willen
hebben op de maatschappij. Zij moeten het thema `maatschappelijk
verantwoordelijkheid' opnemen in de bedrijfsstrategie, in plaats van
zo nu en dan een maatschappelijke activiteit organiseren. Daarnaast
moeten in managementbeslissingen de resultaten van de maatschappelijke
impactmeting een centrale rol krijgen.
Erasmus Universiteit Rotterdam