Erasmus Universiteit Rotterdam

Promotie mw. drs. K.E.H. Maas

Titel proefschrift
Corporate Social Performance: Essays on the Shift from Output Measurement to Impact Measurement

---

Promotors:
prof.dr. H.R. Commandeur

---

Datum
02 december 2009 15:30

---

Locatie:
Woudestein, senaatszaal

---

Faculteit
Erasmus School of Economics (ESE)

Impact Maatschappelijk Verantwoordelijk Ondernemen meetbaar

Nieuwe model Erasmus Universiteit al ingezet bij Hartstichting

Bij veel bedrijven staat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen hoog op de agenda; zij willen graag een positieve impact op de maatschappij uitoefenen. Hiernaast leggen non-profit organisaties zich volledig toe op het leveren van een maatschappelijke bijdrage. Maar hoe meet je nou de precieze maatschappelijke effecten van deze activiteiten? In haar proefschrift `Maatschappelijke prestaties van organisaties: van output meting naar impact meting' heeft Karen Maas een methode ontwikkeld die een complete maatschappelijk impact meting mogelijk maakt. Maas promoveert op woensdag 2 december 2009 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Huidige theorieën en modellen zijn niet volledig. Zij meten het sociale óf het economische effect, óf de effecten op het milieu, maar zelden de totale impact. Hierdoor weten managers vaak niet of zij op de goede weg zijn. Maas heeft dertig bestaande meetmethoden geclassificeerd en in een schema gezet. Zo kunnen managers een meetmethode kiezen die de totale maatschappelijke impact van hun bedrijf of organisatie in kaart brengt.

Maas heeft de nieuwe methode in de praktijk toegepast om de maatschappelijke impact van de Nederlandse Hartstichting te meten. Hieruit blijkt onder andere dat de Nederlandse Hartstichting in de afgelopen 25 jaar voor circa 334 miljoen euro op jaarbasis heeft bijgedragen aan het dalen van maatschappelijke kosten van hartinfarcten. De Nederlandse Hartstichting is de eerste Nederlandse organisatie die zo'n effectmeting heeft laten uitvoeren.

Naast de ontwikkeling van het nieuwe meetmodel geeft zij in haar proefschrift ook twee belangrijk voorwaarden waaraan bedrijven en organisaties moeten voldoen als zij echt een positieve impact willen hebben op de maatschappij. Zij moeten het thema `maatschappelijk verantwoordelijkheid' opnemen in de bedrijfsstrategie, in plaats van zo nu en dan een maatschappelijke activiteit organiseren. Daarnaast moeten in managementbeslissingen de resultaten van de maatschappelijke impactmeting een centrale rol krijgen.