Gemeente Heerhugowaard
Geen aansluiting Westfrisiaweg op Oosttangent
De geplande aansluiting van de Westfrisiaweg op de Oosttangent, via
een rotonde op de Molenweg en een tunnel onder het spoor langs de
Matsyslaan, gaat niet door. De kosten, ruim 6 miljoen euro, zijn te
hoog, zei wethouder Kwint op maandag 23 november tegen leden van de
wijkpanels Heemradenwijk en De Noord.
De Westfrisiaweg krijgt nu uitsluitend met een rotonde ter hoogte van
het Volkstuinencomplex een aansluiting op de Krusemanlaan/Braken Een
groot deel van het Volktuinencomplex zal daardoor moeten verdwijnen.
De Molenweg wordt met een fietstunnel onder de Westfrisiaweg geleid.
Dat betekent dat landbouw- en bestemmingsverkeer van bedrijven langs
de Molenweg straks moet omrijden.
Tracé
De Westfrisiaweg wordt uiteindelijk een provinciale weg van Alkmaar
naar Zwolle. In Heerhugowaard moet een nieuw stuk weg worden aangelegd
tussen de N242 en de Krusemanlaan/Braken. Het eerste deel is bijna
klaar: in het verlengde van de Kamerlingh Onnesweg is een tunnel onder
het spoor gemaakt. Dit gedeelte wordt een belangrijke ontsluitingsweg
voor het nieuwe bedrijventerrein De Vork.
De weg gaat in de toekomst verder met een tunnel onder de Middenweg,
over de Molenweg heen, onder het spoor door naar de
Krusemanlaan/Braken.
De plannen gaan rond de zomer 2010 de inspraak in. Op zijn vroegst zou
in 2013 met de aanleg kunnen worden begonnen.
1-12-2009