Douwe Egberts onderzoekt het solidariteitsgevoel bij de Belgen
01/12/2009 14:35
Hill & Knowlton
99% van de Belgen is bereid een goed doel te steunen
Brussel, 1 december 2009 - In december organiseren Douwe Egberts en de Voedselbanken voor de twaalfde keer de succesvolle 'Koffie Voor Iedereen' actie. Het principe is heel eenvoudig: voor elk verkocht pakje koffie tijdens de maand december schenkt Douwe Egberts 2 kopjes koffie aan de Voedselbanken. In de afgelopen elf jaar werd zo bijna 500 ton Douwe Egberts koffie uitgedeeld, goed voor 100 miljoen kopjes koffie. In het kader van de actie dit jaar, peilde Douwe Egberts samen met Belga Press Agency naar het solidariteitsgevoel onder de Belgen en kwam tot enkele opmerkelijke conclusies.
Belg wil vooral mensen uit eigen omgeving steunen
Uit die enquête bleek ten eerste dat de Belgen niet goed weten hoeveel minderbedeelden er wel in hun omgeving leven. Slechts 30% wist dat ongeveer 1 op 100, ofwel 115 000 Belgen, vorig jaar de Voedselbanken opzochten, wat ongeveer overeenkomt met het aantal inwoners van de stad Brugge.
Sterker nog, de helft van de respondenten (50%) denkt dat de werkelijke situatie er veel beter uitziet en gaat ervan uit dat er in ons land minder hulpbehoevenden zijn: 20,1% denkt 1 op 500, 22,6% meent 1 op 1000 en 7% gelooft zelfs dat slechts 1 op 10 000 op de hulp van de Voedselbanken rekent. "Vooral werklozen, alleenstaande ouders en gepensioneerden lopen een verhoogd risico om onder de armoedegrens terecht te komen. Bovendien zien we de laatste tijd als gevolg van de economische crisis een stijging van het aantal huishoudens dat moeilijk tot zeer moeilijk de eindjes aan elkaar kan knopen. ", verklaart Professor Piet Bracke, hoofd van de vakgroep sociologie aan de Universiteit Gent.
Een van de meest opvallende resultaten uit het onderzoek is dat een overweldigende meerderheid van 88% liever een goed doel binnen België dan buiten België steunt. Ook al dachten de ondervraagden dat er minder minderbedeelden in België leven dan werkelijk het geval is, was drie kwart (77,3%) van die 88% er zich toch goed van bewust dat de armoede in eigen land een groot genoeg probleem is en helpen daarom liever iemand in de eigen omgeving. Recent onderzoek wees opnieuw uit dat een Belg op zeven arm is en dat het aantal Belgen dat een beroep doet op de Voedselbanken elk jaar ook toeneemt: van 70.000 in 1995 naar 115.000 in 2009.
Professor Bracke: "Ook ander onderzoek toont aan dat mensen zich gemakkelijker vereenzelvigen met hun eigen buurt, hun eigen leefgemeenschap of stad. De economische globalisering versterkt die toegenomen aandacht voor het lokale. Mensen zoeken naar herkenningspunten in een steeds meer diverse en complexe wereld. Dat ze zich dan eerder kunnen vinden in een goed doel dat zich richt tot medeburgers die in armoede leven, is een bevinding die aansluit bij deze meer algemene trend. Mensen zijn bereid te delen als ze voelen dat hun gebaar effectief een bijdrage levert en blijkbaar leeft dat gevoel sterk bij meer lokale en zeer concrete initiatieven."
9 op 10 Belgen steunen een goed doel
De enquête toont duidelijk dat Belgen een solidair hart dragen voor anderen: 90,3% heeft het voorbije jaar een minderbedeelde geholpen en maar liefst 98,6% zou bereid zijn minderbedeelden een handje toe te steken indien ze geen financiële zorgen hadden en meer tijd hadden om aandacht te schenken aan anderen.
Op de vraag wat Belgen willen geven aan minderbedeelden, zijn er verschillende antwoorden. 62,4% geeft kleding, 33,4% geeft eten/drinken, 26% schenkt een financiële bijdrage en 14,4% geeft andere materiële zaken (meubels, -) en 14,3% zou tijd willen vrijmaken om een minderbedeelde medemens uit de nood te helpen.
Uit eerder onderzoek van Douwe Egberts bleek dat Belgen koffie associëren met warmte en vrijgevigheid. Dankzij de "Koffie Voor Iedereen" actie kunnen mensen die nu anders weinig tijd zouden vrijmaken voor een minderbedeelde toch een moment van warmte schenken aan iemand uit de Vierde Wereld. Alfons De Vadder, gedelegeerd bestuurder bij de Belgische Federatie van Voedselbanken verklaart: "De "Koffie Voor Iedereen" actie vormt een belangrijke link tussen diegenen die warmte hebben om te geven en diegenen die warmte ontbreken. Met de steun van Douwe Egberts kunnen we die mooie kerstgedachte verspreiden."
Douwe Egberts vroeg de Belgen ook of ze meer zouden willen geven indien ze geen financiële zorgen hadden en ook meer tijd over hadden voor minderbedeelden. En inderdaad: 43% zou geld schenken (+17%), 55% voeding (+21%) en 32% andere materiële hulp (+17%). Maar de opmerkelijkste conclusie is dat maar liefst 44% (+30%) meer tijd aan de Vierde Wereld zou willen besteden. Die resultaten steunen Douwe Egberts in zijn engagement met de Voedselbanken om met koffie een moment van warmte te schenken.
Economische crisis geen reden om minderbedeelden te vergeten
Dit jaar zal ongeveer de helft van de Belgen (46%), ondanks de economische crisis, bereid zijn om met feestdagen een minderbedeelde te helpen. 17% zal tijdens de eindejaarsperiode niet alleen aan zijn gezin, familie en vrienden denken, maar ook aan de minderbedeelden door hen op een niet-financiële manier te steunen (een dakloze uitnodigen voor het kerstdiner, oude spullen naar spullenhulp brengen, enz.) en 13% zal de minderbedeelden zelfs financieel een duwtje in de rug geven. 16% is van plan om een handje toe te steken bij een liefdadigheidsorganisatie.
Dat gevoel leeft ook bij Douwe Egberts. Jo Van Eynde, Bestuurder bij Sara Lee Coffee & Tea NV verklaart: "We willen onze leveranciers en consumenten bewust maken van de problematiek van de Vierde Wereld. Met een kleine bijdrage kunnen consumenten een groot verschil uitmaken voor zij die het nodig hebben. Voor Douwe Egberts is duurzaam en sociaal verantwoord ondernemen niet alleen een mooi gebaar, het is een echte "must have", en we werken daarom ook graag mee aan de actie. Naast dit initiatief steunt Douwe Egberts trouwens ook nog een aantal andere duurzame initiatieven."
De "Koffie Voor Iedereen" actie loopt van 1 tot 31 december in de winkelketens.
Bij aankoop van 1 pakje Douwe Egberts van 250g of Douwe Egberts pads schenkt Douwe Egberts 2 kopjes koffie aan de voedselbanken. Meer uitleg over de actie op www.koffievooriedereen.be (online beschikbaar vanaf 18/11).
Over de Belgische Federatie van Voedselbanken vzw:
De Belgische Federatie van Voedselbanken vzw is opgericht in een geest van geven en delen om gratis voedselhulp te kunnen verstrekken aan de minderbedeelden. De voedselbanken werden opgericht in de Verenigde Staten in 1966 en 20 jaar later, in 1986 in België.
Solidariteit
De voedingswaren ingezameld door de Belgische Federatie van Voedselbanken vzw (12.100 ton in 2008) komen hoofdzakelijk van overschotten van de voedselindustrie (29,3%) en -distributie (18,8%), van de Europese Unie (42,7%) en van veilingen (2,50%). Het geheel van al die voedingswaren, met een totale waarde van 32,5 miljoen euro, gaat naar de negen Voedselbanken in België, verdeeld in verhouding met het aantal minderbedeelden dat door hen wordt geholpen. 115 000 minderbedeelden hebben in 2009 kunnen genieten van deze voedselhulp.
De Voedselbanken werken het hele jaar door.
Gratis
Er worden noch eetwaren gekocht, noch verkocht; en wie zich voor de Voedselbanken inzet (ongeveer 220 personen) doet dit als onbezoldigde vrijwilliger.
Doorgeefluik
De Voedselbanken helpen de minderbedeelden niet rechtstreeks, maar wel via het kanaal van 650aangesloten caritatieve verenigingen die actief zijn op het terrein.
Geen subsidiëring
Met de bij het grote publiek ingezamelde fondsen worden alle werkingskosten gefinancierd; er wordt geen beroep gedaan op subsidies van de federale of regionale overheid.
De totale werkingskosten bedroegen in 2008 slechts ¤ 0,07 per kilo uitgedeeld voedsel.
Over Utz Certified:
Bij Douwe Egberts worden acties heel bewust op touw gezet. Zo bevat bv. alle in België door Douwe Egberts gebrande koffie minimaal 10% bonen met het keurmerk 'Utz Certified', een wereldwijd certificeringsprogramma voor de productie en aanschaf van duurzaam verantwoorde koffie. 'Utz Certified' garandeert de sociale en milieutechnische kwaliteit van de koffieproductie. http://www.utzcertified.org/
Door het helpen van medeburgers met de 'Koffie Voor Iedereen' actie worden dus ook tegelijkertijd automatisch minderbedeelden in de koffieproducerende landen geholpen.
Over de Sara Lee Corporation:
Elke dag opnieuw laat Sara Lee (symbool NYSE: SLE) miljoenen consumenten en klanten over de hele wereld genieten. Het bedrijf voert één van 's werelds meest geliefde en toonaangevende portfolio's met innovatieve en vertrouwde merken op het gebied van voeding, dranken en huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsproducten, waaronder Ambi Pur, Biotex, Douwe Egberts, Kiwi, Pickwick, Sanex, Senseo®, Williams, Zwitsal... De Sara Lee-gemeenschap telt wereldwijd 52.000 medewerkers. Kijk op www.saralee.com voor het laatste nieuws en voor uitgebreidere informatie over Sara Lee en zijn merken.
###
Noot voor de redactie: