Provincie Gelderland

Arnhem, 1 december 2009

PROVINCIE EN RIJK BEREIKEN OVEREENSTEMMING OVER VOORTGANG RUIMTELIJKE PLANNEN IN OOST NEDERLAND

De provincie Gelderland heeft samen met haar Oost-Nederlandse partners waaronder de Stadsregio Arnhem Nijmegen en het Rijk een inventarisatie gemaakt van de gezamenlijke bestaande plannen die voor deze regio verder in ontwikkeling genomen kunnen worden. Bij deze gebiedsagenda Oost gaat het niet om nieuw beleid, maar de inventarisatie dient als basis voor het maken van concrete (financiële) afspraken daarover in de komende jaren. Financiële afspraken zijn onder andere gemaakt over de binnenhavens, gedecentraliseerde spoorlijnen, mobiliteitsmanagementprojecten.

Tempo behouden in A15 en N18
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft aangegeven tempo te willen houden in het realiseren van de N18 Varsseveld-Enschede en de A15. Over de N18 is onlangs een standpunt ingenomen door het rijk. Wat betreft de voortgang van de A15 zijn de inspanningen erop gericht om bij gereedkoming van de Milieu Effect Rapportage in 2010 direct een standpunt in te nemen.

Impulsen voor uitvoering mobiliteitsbeleid Voor maatregelen om de treinenloop op de spoorlijnen Arnhem-Doetinchem en Amersfoort-Ede/Wageningen te verbeteren heeft het rijk voor beide projecten in totaal 11,9 miljoen euro toegezegd. De provincie stelt voor de benodigde cofinanciering 4,1 miljoen euro (Arnhem-Doetinchem) respectievelijk 5,8 miljoen euro (Amersfoort-Ede/Wageningen) beschikbaar. Voor de doortrekking van Randstadspoor naar Harderwijk zijn ook financiële afspraken gemaakt. Naast de 17,75 miljoen euro van het rijk en 9,75 miljoen euro van de provincie, heeft de gemeente Harderwijk besloten 4 miljoen euro beschikbaar te stellen. Voor de regionale fietsroute tussen Arnhem en Nijmegen, het RijnWaalpad, heeft minister Eurlings een bijdrage van 5 miljoen euro toegezegd.

Verkeer en Waterstaat heeft geld toegekend voor binnenhavens en heeft aangegeven maximaal 4,1 miljoen te reserveren voor de ontwikkeling van een containerterminal en bulkoverslagkade op de locatie Fort de Pol in Zutphen. Maximaal 6,3 miljoen euro reserveert het rijk voor de aanleg van een haven in Nijmegen en de aanleg van een tijdelijke haven voor een ontzandingknooppunt Neerbosch in Beuningen. Voorwaarde is wel dat de regio*s eenzelfde bedrag beschikbaar stellen voor deze maatregelen.

Voor maatregelen op het gebied van mobiliteitsmanagement is in totaal bijna 1,5 miljoen euro toegekend voor onder meer de Stedendriehoek, het programma Verder via Veluwe rond Hoevelaken en het gebied rond Wageningen, Ede, Rhenen en Veenendaal.

Voor de verdere ontwikkeling van Food Valley onderschrijven rijk en regio het belang dat versterking van de ruimtelijke structuur rondom Food Valley van cruciaal belang is voor deze kennisregio, waar kwaliteit en duurzaamheid van voeding en leefomgeving en een gezonde leefstijl centraal staan. Food Valley brengt kennis, ondernemerschap en innovatie in de voedingssector bij elkaar en levert daarmee ook een belangrijke bijdrage aan de economische versterking van de regio.

Er is ook gesproken over WaalWeelde het project waarin de provincie samen met ondermeer de 15 Waalgemeenten werkt aan een programma om de Waal duurzaam veilig te maken. Volgens het kabinet is WaalWeelde een mooi voorbeeld van integrale gebiedsontwikkeling. Partijen hebben afspraken gemaakt om snel te komen tot opname van het investeringsprogramma WaalWeelde in het MIRT.

Achtergrond
Het Rijk bespreekt halfjaarlijks in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport met de provincie en de Stadsregio Arnhem Nijmegen en de andere Oost-Nederlandse partners welke voorgenomen plannen gerealiseerd kunnen worden. Het gaat om plannen op het gebied van mobiliteit (infrastructuur en openbaar vervoer) en ruimtelijke ordeningsplannen. Om de plannen te realiseren, worden onder andere afspraken gemaakt over de budgetten die beschikbaar worden gesteld. Ook worden afspraken gemaakt over het verder uitwerken van de plannen.