Reclamewereld wil minder reclame


AMSTERDAM, 20091201 -- Ralph Wisbrun, voorzitter van de VEA - Vereniging van Communicatieadviesbureaus - heeft tijdens de jaarlijkse ledenvergadering afgelopen week een overtuigend pleidooi gehouden voor minder reclame. De boodschap die hij meegaf aan de aanwezige algemene directeuren, allen aangesloten bij de branchevereniging, was duidelijk: kwaliteit boven kwantiteit.

De opdringerigheid waarmee reclame zich manifesteert geeft de communicatiebranche een slecht imago. Wisbrun, in het dagelijks leven directeur bij UbachsWisbrunJWT: `Overdaad schaadt, er is veel te veel reclame. En het is niet alleen de overdaad, wij worden steeds meer gezien als aandringers en opdringers.'

Die irritatiegraad moet drastisch verlaagd worden. Dit kan bereikt worden door minder lange reclameblokken, minder banners, minder schermen en minder outdoorvlakken. Uitgaande van het more is less-principe zal de wens om reclame te zien of te horen groter worden naarmate er beter maat wordt gehouden bij het zenden van de boodschap.

Gelijktijdig dient er hard gewerkt te worden om de kwaliteit van reclame te verbeteren. Daartoe is het noodzakelijk om adverteerders ervan te overtuigen dat er meer geld gestoken moet worden in de kwaliteit van de productie en minder in de media. Wisbrun: "Als je reclame wilt verbeteren zal er meer geld in en aandacht besteed moeten worden aan de productie zelf. Als reclamebureau vecht je nogal eens tegen de heersende gedachte bij de opdrachtgever dat je altijd en overal gezien moet worden als merk. Terwijl diezelfde klant niet per definitie gebaat is bij die zichtbaarheid als de kwaliteit ontbreekt."

VEA





Ingezonden persbericht