Regie der Gebouwen - Officiële opening vann de nieuwe locatie van het Centrum voor Medische Expertise voor gehandicapten in Luik
01/12/2009 09:15
REGIE DER GEBOUWEN - REGIE DES BATIMENTS
Op dinsdag 1 december 2009 worden de nieuwe lokalen van het Centrum voor Medische Expertise in Luik (rue des Anglais 57) officieel geopend in aanwezigheid van de heer Reynders, vice-eerste minister bevoegd voor de Regie der Gebouwen en de heer Delizée, staatssecretaris voor Sociale Zaken belast met Personen met een handicap. De Regie der Gebouwen huurt de lokalen voor een periode van 9 jaar.
Het Centrum voor Medische Expertise in Luik is één van de 10 regionale medische centra van de Directie-generaal (DG) Personen met een handicap van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid. Het Centrum was gehuisvest in een gehuurd gebouw dat niet meer beantwoordde aan de specifieke behoeften van de medische dienst. Er was duidelijk nood aan meer werkruimte.
De Regie der Gebouwen ging op prospectie en huurt sinds juli 2009 de gelijkvloerse verdieping in de rue des Anglais 57. De nieuwe locatie is vlot toegankelijk voor personen met een handicap, bevindt zich in de directe nabijheid van het stadscentrum en is gemakkelijk bereikbaar met de auto of het openbaar vervoer (bus en trein). Bij de inrichting van de lokalen werd rekening gehouden met de specifieke noden en behoeften van het Centrum.
Het Centrum is volledig uitgerust zowel op het vlak van beveiliging als op het vlak van telecommunicatie. In ieder lokaal kan de temperatuur worden aangepast in functie van de behoeften van de gebruiker en de ligging van het lokaal. De deuren en de scheidingswanden zijn op akoestisch vlak zorgvuldig geïsoleerd om de discretie van de medische kabinetten te verzekeren.
De erkenning en evaluatie van een handicap behoren tot de kernopdrachten van het Centrum voor Medische Expertise. De evaluerende artsen ontmoeten volwassenen en kinderen met een handicap voor een onderzoek en analyseren de medisch-sociale documenten in hun dossier. Op basis daarvan bepalen ze in welke mate hun "verdienvermogen" of hun zelfredzaamheid beperkt is en of ze beantwoorden aan de medische criteria om tegemoetkomingen, kaarten of attesten te kunnen verkrijgen. De evaluerende artsen kunnen ook op huisbezoek gaan bij personen die zich niet meer kunnen verplaatsen.
Het Centrum voor medische expertise zorgt daarnaast voor de medische opvolging van dossiers waarvan de medische beslissing betwist wordt voor de arbeidsrechtbank.
Volwassenen en kinderen met een handicap die naar een centrum komen voor een onderzoek, kunnen steeds rekenen op een vriendelijk onthaal. De evaluerende artsen onderzoeken hen met respect en empathie. Ze zorgen voor een kwaliteitsvol bezoek in alle integriteit, tact en discretie, wat getuigt van hun beroepsengagement. Wanneer de artsen personen met een handicap ontvangen, houden ze rekening met de sociale dimensie van de handicap. Ze beperken zich niet tot een louter medische benadering. Daarom werd er bijzondere aandacht besteed aan de toegankelijkheid van het nieuwe Centrum in Luik en het comfort voor de bezoekers.
Technische fiche
Eigenaar: S.A. IMMOFI (Herstal)
Huurder: Regie der Gebouwen
Eindgebruiker: FOD Sociale Zekerheid
Ingehuurde oppervlakte: circa 520 m²
7 parkeerplaatsen
Huurtermijn: 9 jaar
Jaarlijkse huurprijs: 73.454,18 ¤
Johan Vanderborght
Woordvoerder
Regie der Gebouwen
Gulden Vlieslaan 87 bus 2
1060 Brussel
Tel.: +32(0)2-541 65 05
Fax: +32 (0)2-541 65 01
Mobile: 0479/31 26 91
www.regiedergebouwen.be
Barbara de Clippel
Communicatiedienst FOD Sociale Zekerheid
press@minsoc.fed.be
Administratief Centrum Kruidtuin
Finance Tower
Kruidtuinlaan 50, bus 135
1000 Brussel
M: 0473 / 13.13.29
www.socialsecurity.fgov.be
www.handicap.fgov.be
* * *
De Regie der Gebouwen staat in voor de kwalitatieve kantoorhuisvesting van de federale ambtenaren en het instandhouden van het federale architecturale patrimonium.
Klantgerichtheid, flexibiliteit en efficiëntie zijn haarkernwaarden.
De Regie der Gebouwen beheert zo'n 1.008 gebouwen in eigendom (ong. 4,8 miljoen m2) en zo'n 532 ingehuurde gebouwen (circa 2,8 miljoen m2).
Haar projecten realiseert zij dankzij een succesvolle samenwerking met de verschillende partners.
Dankzij haar kwalitatieve dienstverlening en haar specifieke en unieke knowhow op het vlak van bouw, restauratie en vastgoed, is de Regie der Gebouwen de referentiepartner van de federale overheid inzake vastgoed.
* * *
De DG Personen met een handicap van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid behandelt jaarlijks ongeveer 240.000 aanvragen. In 2008 besteedde ze een budget van 1.650.000.000 EUR aan de uitbetaling van tegemoetkomingen aan ongeveer 280.000 personen met een handicap.
Personen met een handicap kunnen bij deze DG terecht voor het aanvragen van:
- een tegemoetkoming (een inkomensvervangende tegemoetkoming, een integratietegemoetkoming of een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden);
- een parkeerkaart;
- een nationale verminderingskaart voor het openbaar vervoer;
- een attest om te kunnen genieten van sociale (sociale tarieven, sociale huisvesting, -) en fiscale maatregelen (belastingvermindering, vrijstelling van verkeersbelasting, -).
Om te kunnen bepalen of een persoon die een aanvraag indiende, recht heeft op een tegemoetkoming, een kaart of een attest, moet de Directie-generaal:
- hun handicap erkennen en evalueren via een medisch onderzoek;
- de informatie over de gezinssituatie en de financiële situatie die verstrekt moet worden bij tegemoetkomingsaanvragen, analyseren.
In 2008 ontvingen de 10 centra voor medische expertise van de DG Personen met een handicap 134.455 personen (113.253 volwassenen en 21.202 kinderen). Daarvan werden 14.487 personen (12.162 volwassenen en 2.325 kinderen) onderzocht in het Centrum voor Medische Expertise in Luik.
Meer info over de DG Personen met een handicap op www.handicap.fgov.be
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel