Nieuws
30 november 2009
Cao en sociaal plan Albert Heijn dc's
De afgelopen week zijn de leden geraadpleegd over de cao en de
reorganisatie. Daar is duidelijk geworden dat de onzekerheid bij de
leden groot is. De cao is daarin een steeds mindere factor. De
reorganisatie, zeker na de presentaties van afgelopen week aan de
medewerkers van Albert Heijn, des te meer. Tijd voor duidelijkheid.
In de ledenvergadering is veel gediscussieerd over de grote vraag naar
flexibiliteit (40% uitzendkrachten) die Albert Heijn zo graag wil.
Albert Heijn wil forse flexibiliteit die de leden van CNV Dienstenbond
niet willen en de leden van CNV Dienstenbond willen inhoudelijke
afspraken die Albert Heijn niet wil. Dat is praktisch een doodlopende
weg geworden, zien ook de leden over het algemeen in. De leden geven
aan dat verregaande uitbreiding van UK's niet bespreekbaar is. De
argumenten daarvoor liggen in de grote onduidelijkheid en onzekerheid
die de nieuwe organisatie met zich meebrengt en de consequenties
daarvoor voor medewerkers. Nu afspraken maken voor verregaande
flexibiliteit, zonder zekerheden en duidelijkheid voor medewerkers in
te bouwen gaat te ver en is een te groot risico. De worst van 3,25%
loonsverhoging is vet, maar zonder garanties en duidelijkheid kan die
zomaar niets waard zijn als volgend jaar mogelijk blijkt dat je je
baan kwijt bent. Het alternatief, het verlengen van de cao met een
goede loonsverhoging, wordt gezien als de "minst slechte" mogelijkheid
voor de cao.
De leden hebben duidelijk gemaakt dat de voorgenomen reorganisatie in
toenemende mate tot meer onrust en onzekerheid leidt dan de cao.
Dringend is CNV Dienstenbond gevraagd zich te richten op de
reorganisatie een en Sociaal Plan. Zekerheid voor vaste medewerkers in
deze tijden wordt belangrijker geacht dan de hoogte van een
loonsverhoging.
Daarom hebben de meeste leden CNV Dienstenbond het mandaat gegeven om
snel tot een cao te komen en vervolgens met Albert Heijn afspraken te
maken over een Sociaal Plan. De leden hebben daarbij ook aangegeven
dat volgend jaar een herhaling van zetten voorkomen moet worden en dat
met Albert Heijn concreet in gesprek gegaan moet worden om in het
kader van een integrale benadering van medewerkers oplossingen te
zoeken voor de inzetbaarheidproblematiek in de distributiecentra. Het
eerder door CNV Dienstenbond gedane voorstel in de onderhandelingen
zal daar als leidraad voor moeten dienen. Omdat de leden van CNV
Dienstenbond de komende reorganisatie met groot wantrouwen tegemoet
zien hebben zij zich zelfs uitgesproken om nog deze maand alle
middelen in te willen zetten om tot een Sociaal Plan te komen.
Aan Albert Heijn is gevraagd om uiterlijk woensdagmiddag 2 december
duidelijkheid over de cao te geven. Zo niet, dan zal CNV Dienstenbond
met de leden bepalen of en hoe een cao afgedwongen moet worden.
Datzelfde geldt voor een Sociaal Plan. Voor vrijdag 4 december
aanstaande moet Albert Heijn aan CNV Dienstenbond hebben laten weten
of er voor het einde van het jaar afspraken zijn over een Sociaal
Plan. Zo niet, dan zal CNV Dienstenbond ook hierover met de leden
bepalen of en hoe een Sociaal Plan afgedwongen moet worden.
Één en ander zal in beide gevallen nog in deze feestmaand plaats
kunnen vinden. Leden worden uiteraard geïnformeerd over het vervolg!
Tenslotte, dit zijn wederom spannende tijden voor de medewerkers van
Albert Heijn. De cao komt niet tot stand en de reorganisatie voorspeld
niet veel goeds. CNV Dienstenbond zal voor de leden en met de leden
deze onderwerpen stevig op blijven pakken. Maak daarom je
ongeorganiseerde collega lid. Lid worden kan nu met de eerste drie
maanden gratis! Zorg dat je voorbereid bent als het er straks met
Albert Heijn op aan komt!
Heeft u nog vragen en/of opmerkingen n.a.v. deze Info, dan kunt u
contact opnemen met bestuurder Fedde Monsma. Telefoon: 023-5651052, of
per e-mail: f.monsma@remove-this.cnvdibo.nl
Dienstenbond CNV