Dienstenbond CNV

Nieuws


30 november 2009

Cao en sociaal plan Albert Heijn dc's

De afgelopen week zijn de leden geraadpleegd over de cao en de reorganisatie. Daar is duidelijk geworden dat de onzekerheid bij de leden groot is. De cao is daarin een steeds mindere factor. De reorganisatie, zeker na de presentaties van afgelopen week aan de medewerkers van Albert Heijn, des te meer. Tijd voor duidelijkheid.

In de ledenvergadering is veel gediscussieerd over de grote vraag naar flexibiliteit (40% uitzendkrachten) die Albert Heijn zo graag wil. Albert Heijn wil forse flexibiliteit die de leden van CNV Dienstenbond niet willen en de leden van CNV Dienstenbond willen inhoudelijke afspraken die Albert Heijn niet wil. Dat is praktisch een doodlopende weg geworden, zien ook de leden over het algemeen in. De leden geven aan dat verregaande uitbreiding van UK's niet bespreekbaar is. De argumenten daarvoor liggen in de grote onduidelijkheid en onzekerheid die de nieuwe organisatie met zich meebrengt en de consequenties daarvoor voor medewerkers. Nu afspraken maken voor verregaande flexibiliteit, zonder zekerheden en duidelijkheid voor medewerkers in te bouwen gaat te ver en is een te groot risico. De worst van 3,25% loonsverhoging is vet, maar zonder garanties en duidelijkheid kan die zomaar niets waard zijn als volgend jaar mogelijk blijkt dat je je baan kwijt bent. Het alternatief, het verlengen van de cao met een goede loonsverhoging, wordt gezien als de "minst slechte" mogelijkheid voor de cao.

De leden hebben duidelijk gemaakt dat de voorgenomen reorganisatie in toenemende mate tot meer onrust en onzekerheid leidt dan de cao. Dringend is CNV Dienstenbond gevraagd zich te richten op de reorganisatie een en Sociaal Plan. Zekerheid voor vaste medewerkers in deze tijden wordt belangrijker geacht dan de hoogte van een loonsverhoging.

Daarom hebben de meeste leden CNV Dienstenbond het mandaat gegeven om snel tot een cao te komen en vervolgens met Albert Heijn afspraken te maken over een Sociaal Plan. De leden hebben daarbij ook aangegeven dat volgend jaar een herhaling van zetten voorkomen moet worden en dat met Albert Heijn concreet in gesprek gegaan moet worden om in het kader van een integrale benadering van medewerkers oplossingen te zoeken voor de inzetbaarheidproblematiek in de distributiecentra. Het eerder door CNV Dienstenbond gedane voorstel in de onderhandelingen zal daar als leidraad voor moeten dienen. Omdat de leden van CNV Dienstenbond de komende reorganisatie met groot wantrouwen tegemoet zien hebben zij zich zelfs uitgesproken om nog deze maand alle middelen in te willen zetten om tot een Sociaal Plan te komen.

Aan Albert Heijn is gevraagd om uiterlijk woensdagmiddag 2 december duidelijkheid over de cao te geven. Zo niet, dan zal CNV Dienstenbond met de leden bepalen of en hoe een cao afgedwongen moet worden.

Datzelfde geldt voor een Sociaal Plan. Voor vrijdag 4 december aanstaande moet Albert Heijn aan CNV Dienstenbond hebben laten weten of er voor het einde van het jaar afspraken zijn over een Sociaal Plan. Zo niet, dan zal CNV Dienstenbond ook hierover met de leden bepalen of en hoe een Sociaal Plan afgedwongen moet worden.

Één en ander zal in beide gevallen nog in deze feestmaand plaats kunnen vinden. Leden worden uiteraard geïnformeerd over het vervolg!

Tenslotte, dit zijn wederom spannende tijden voor de medewerkers van Albert Heijn. De cao komt niet tot stand en de reorganisatie voorspeld niet veel goeds. CNV Dienstenbond zal voor de leden en met de leden deze onderwerpen stevig op blijven pakken. Maak daarom je ongeorganiseerde collega lid. Lid worden kan nu met de eerste drie maanden gratis! Zorg dat je voorbereid bent als het er straks met Albert Heijn op aan komt!

Heeft u nog vragen en/of opmerkingen n.a.v. deze Info, dan kunt u contact opnemen met bestuurder Fedde Monsma. Telefoon: 023-5651052, of per e-mail: f.monsma@remove-this.cnvdibo.nl