Gemeente Hoorn

Lokaal meldpunt 'Minder regels'

Zijn er gemeentelijke regels die onnodig ingewikkeld zijn of zelfs overbodig? Wie tegen onduidelijke formulieren of onlogische, omslachtige procedures aanloopt, kan dit via het lokale meldpunt 'Minder regels' van de gemeente Hoorn doorgeven en aangeven hoe het beter kan.
Wetten en regels bieden veiligheid voor inwoners en beschermen onze leefomgeving en het milieu. Ze zorgen ervoor dat iedereen zo goed mogelijk kan deelnemen aan de samenleving. Maar het moet niet doorschieten. Dan worden de lasten groter dan de lusten.

Het komt voor dat bij het doen van een aanvraag zoveel formulieren ingevuld moeten worden, dat dit beter en efficiënter kan. Of dat een procedure onnodig veel tijd en correspondentie kost. Voor dit soort overbodige rompslomp bestaat als enige tijd een landelijk meldpunt: www.lastvandeoverheid.nl. Er is ook een speciaal meldpunt voor bedrijven: www.antwoordvoorbedrijven.nl/meldpunt. Daarnaast is er nu in Hoorn ook een lokaal meldpunt, dat bereikbaar is via de gemeentelijke website (zie button op homepage).

Waarom een meldpunt?
Minder regels, minder bureaucratie. Dat is wel zo gemakkelijk. Voor de gemeente is het belangrijk om te kijken waar de dienstverlening beter kan, welke regels in de praktijk lastig of misschien wel overbodig zijn. Daarom is het meldpunt 'Minder regels' ingesteld. Alle ideeën en signalen worden serieus behandeld en individueel beantwoord. Voor alle duidelijkheid: het meldpunt 'Minder regels' is niet bedoeld voor meldingen over schade of overlast in de buurt, klachten over gedragingen van ambtenaren, bezwaar of beroep of inhoudelijke wensen of opmerkingen over het beleid van de gemeente. Daar bestaan andere wegen voor.
Laatste wijziging van deze pagina: 1 december 2009