Gemeente Hoorn
Lokaal meldpunt 'Minder regels'
Zijn er gemeentelijke regels die onnodig ingewikkeld zijn of zelfs
overbodig? Wie tegen onduidelijke formulieren of onlogische,
omslachtige procedures aanloopt, kan dit via het lokale meldpunt
'Minder regels' van de gemeente Hoorn doorgeven en aangeven hoe het
beter kan.
Wetten en regels bieden veiligheid voor inwoners en beschermen onze
leefomgeving en het milieu. Ze zorgen ervoor dat iedereen zo goed
mogelijk kan deelnemen aan de samenleving. Maar het moet niet
doorschieten. Dan worden de lasten groter dan de lusten.
Het komt voor dat bij het doen van een aanvraag zoveel formulieren
ingevuld moeten worden, dat dit beter en efficiënter kan. Of dat een
procedure onnodig veel tijd en correspondentie kost. Voor dit soort
overbodige rompslomp bestaat als enige tijd een landelijk meldpunt:
www.lastvandeoverheid.nl. Er is ook een speciaal meldpunt voor
bedrijven: www.antwoordvoorbedrijven.nl/meldpunt. Daarnaast is er nu
in Hoorn ook een lokaal meldpunt, dat bereikbaar is via de
gemeentelijke website (zie button op homepage).
Waarom een meldpunt?
Minder regels, minder bureaucratie. Dat is wel zo gemakkelijk. Voor de
gemeente is het belangrijk om te kijken waar de dienstverlening beter
kan, welke regels in de praktijk lastig of misschien wel overbodig
zijn. Daarom is het meldpunt 'Minder regels' ingesteld. Alle ideeën en
signalen worden serieus behandeld en individueel beantwoord.
Voor alle duidelijkheid: het meldpunt 'Minder regels' is niet bedoeld
voor meldingen over schade of overlast in de buurt, klachten over
gedragingen van ambtenaren, bezwaar of beroep of inhoudelijke wensen
of opmerkingen over het beleid van de gemeente. Daar bestaan andere
wegen voor.
Laatste wijziging van deze pagina: 1 december 2009