Consumentenbond
---
1 december 2009
Wedstrijd beste dienstverleningsdocument
Welke financieel tussenpersoon geeft het beste
dienstverleningsdocument (DVD) aan consumenten? De Consumentenbond
roept financieel adviseurs op hun DVD in te sturen voor de wedstrijd
`Beste dienstverleningsdocument' in de Actieweek Eerlijke Handel die
de bond organiseert van 14 tot 18 december 2009. De eerste 50 DVD's
worden beoordeeld aan de hand van wettelijke criteria. De
tussenpersoon met het beste DVD wordt op 15 december 2009 verkozen en
wint eeuwige roem met vermelding in de Geldgids van februari 2010.
Sinds 1 juli 2009 zijn financieel adviseurs verplicht om hun klanten
in een vroegtijdig stadium een dienstverleningsdocument (DVD) te
geven, al direct na het eerste oriënterende gesprek. Hierin staat
welke diensten de adviseur aanbiedt, op welke wijze hij beloond wordt
en hoe hoog die beloning ongeveer zal zijn. Uit een steekproef van de
Consumentenbond onder 40 tussenpersonen, die de bond in oktober
publiceerde, blijkt dat een groot deel van alle tussenpersonen geen
dienstverleningsdocument overhandigde. Met de verkiezing van beste DVD
wil de bond laten zien dat de nieuwe transparantieregels juist kansen
bieden voor tussenpersonen om duidelijk te maken welke service klanten
mogen verwachten voor het geld dat ze betalen.
Financieel adviseurs kunnen hun dienstverleningsdocument tot uiterlijk
12 december 2009 sturen naar Consumentenbond t.a.v. Collectieve
Acties/DVD, Antwoordnummer 21001, 2502 VB Den Haag. Op 15 december
2009 wordt de winnaar bekendgemaakt via de website van de
Consumentenbond.
Actieweek Eerlijke Handel
De Consumentenbond organiseert van 14 tot en met 18 december 2009 de
`Actieweek Eerlijke Handel' om aandacht te vragen voor het eerlijk
zaken doen met consumenten. Bij de bond komen dagelijks veel klachten
binnen over misleiding en oneerlijke situaties. In 2008 is de Wet
oneerlijke handelspraktijken in werking getreden. Deze wet moet een
einde maken aan allerlei misleidende en agressieve verkoopmethoden van
ondernemers. De Consumentenautoriteit ziet toe op naleving van deze
wet.